Gyermekkultúra mesterképzési szak - MATE Oktatási Igazgatóság
Gyermekkultúra mesterképzési szak
Gyermekkultúra mesterképzési szak
Last modified: 28. September 2024
Az MA szintű gyermekkultúra mesterképzési szak célja olyan szakemberek képzése, akik megfelelő tudással rendelkeznek a gyermekkultúra művelése és alkalmazása területén. Képesek arra, hogy átfogóan alkalmazzák és kutassák a kultúra és a nevelés összefüggő rendszerét a nevelési, a tanulási folyamatok tekintetében, kiemelt figyelmet fordítva a kulturális, nemzeti identitásra és a különböző szociokulturális környezetben élő gyerekek kulturális kötődéseire. Az intézményes nevelés első szakaszaiban és a közművelődés színterein a nevelési környezet valamennyi szereplőjével együttműködve képesek támogatni a gyermekek fejlődését a kultúra értékeinek tevékeny elsajátítása során. Felkészültekké válnak tanulmányaik doktori képzés keretében történő folytatására.
A képzésben megszerezhető végzettségi szint és szakképzettség a képzési és kimeneti követelmények szerint:
- végzettségi szint: mesterfokozat (master, MA);
- szakképzettség: okleveles gyermekkultúra szakos pedagógus (Educator in Early Childhood Cultura Studies).
A képzés képzési ideje: 4 félév
Munkarend: nappali vagy levelező munkarend
A képzés finanszírozási formája: állami ösztöndíjas vagy önköltséges
Szakfelelős: Gombos Péter PhD egyetemi docens
Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)
Képzés nyelve: magyar
Választható specializációk
VÁLASZTHATÓ SPECIALIZÁCIÓ |
SPECIALIZÁCIÓFELELŐS |
MELY MUNKARENDBEN ÉS KÉPZÉSI HELYEKEN HALLGATHATÓ? |
---|---|---|
Gyermekkultúra |
Dr. Podráczky Judit |
nappali és levelező |
Gyermekkultúra |
Dr. Gombos Péter |
nappali és levelező |
A gyermekkultúra mesterszakon a hallgatók az első félévben választanak specializációt, a specializációs tantárgyak hallgatása a második félévben kezdődik. A választható specializációk az egyes korosztályok sajátosságainak figyelembevételével segítenek elmélyíteni a mesterszakon szerzett tudást. A szak elméleti ismereteit a hallgatók a specializációnak megfelelő intézményben folytatott gyakorlaton fejleszthetik procedurális tudássá.
Specializációra történő felvétel feltételei
A hallgatók első félévük megkezdésekor tájékoztatást kapnak a specializációkról, majd az érdeklődésük és a tájékoztatók alapján választanak. A választás a NEPTUN TR-ben történik. A tájékoztatót követő héten a hallgatók a rendszerben bejelölik, hogy melyik specializációt szeretnék választani. Ezt követően az oktatási igazgatóhelyettes összesíti a választás eredményeit, a szakfelelőssel és az intézetigazgatóval közösen döntést hoznak arról, hogy melyik specializációs képzés indul a második félévtől kezdődően. Egy specializáció minimum 5 fővel indul.
Levelező munkarendű képzés sajátosságai
A levelező munkarendű képzés tanórái kettő hetente péntek délután és szombati napokon kerülnek megtartásra.
Szakmai gyakorlat
A szakmai gyakorlat közművelődési intézményekben (múzeumok, könyvtárak), kulturális szervezetekben, valamint bármely települési önkormányzatban, egyházi, nonprofit és civil szervezetben (amennyiben kulturális tevékenységet is folytat) végzett terepmunka, melynek időtartama a képzés tantervében teljes idejű képzésben 60 óra, részidős képzésben 20 óra. A terepen töltött idő a képzési időszakhoz kapcsolódik (a nyári szünet időtartamára is kiterjeszthető). A szakmai gyakorlat általános célja a szak képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott és a képzés során elsajátított ismeretek, valamint képességek, attitűdök és szakmai felelősségvállalás kompetenciáinak reflektív elmélyítése, az elsajátított ismeretek intézményi terepmunka folyamatában való alkalmazása, a szakmai fejlődés támogatása. Egy kulturális helyszínen kettő hetet tölt a hallgató.
A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok
A Gyermekkultúra mesterszak a folyamatosan változó gazdasági, társadalmi kihívásokra reagálva piacképes, jól hasznosítható tudást kíván adni. Segítségével a pedagógusok szervezői, támogatói, az óvoda és az iskola világán kívülre is kitekinteni képes látásmódot sajátítanak el. A képzés az egyre változatosabb munkáltatói, civil és szülői-kliensi igényekre is megfelelő választ tud adni. A gyermekkultúra szakos pedagógusok állami, egyházi, alapítványi nevelési-oktatási intézményekben, iskolákban, óvodákban, szakmai és civil szervezeteknél, továbbá iskolán kívüli neveléssel és fejlesztéssel foglalkozó vállalkozásoknál tudnak elhelyezkedni.
A végzett gyermekkultúra szakos pedagógusok:
- Ismerik a gyermekkultúra értelmezésének főbb elméleteit, a kultúrák kölcsönös kapcsolatát.
- Ismerik a gyermekkultúra jelentőségét a kora gyermekkori személyiség- és közösségfejlesztésben, a nemzeti, kulturális identitás formálódásában.
- Alapvető ismeretekkel rendelkeznek a gyermekek és közösségeik, családjaik szociokulturális kötődésének, fejlődésük támogatásának megfelelő nevelési eljárásairól, pedagógiai gyakorlatukról.
- Ismerik a gyermekkultúra területeinek érzelmi nevelést és élményalapú tanulást szolgáló lehetőségeit a kora gyermekkorban.
- Ismerik azokat a nemzetközi és hazai kutatásokat, amelyek a gyermek kulturális tevékenységének komplex képességfejlesztő hatásait vizsgálják a gyermekjáték, az ének, a zene, a tánc, a vizuális kultúra, továbbá a gyermekszínjáték, a drámajáték, a fotó, a film, a televíziózás, a rádiózás, az internet kultúrája, valamint az óvodai és iskolai ünnepek, az óvoda kultúrája, az iskola kultúrája területén.
- Ismerik a kora gyermekkori kulturális tevékenységek, színterek, személyiség- és közösségfejlesztés pedagógiai fókuszú kutatásának módszereit.
- A gyermekkultúra eszköztárát képesek az érzelmi nevelés, az élményalapú gyermeki tanulás folyamatainak szolgálatába állítani.
- Felkészültek a gyermekkultúra és a nevelés hazai és nemzetközi eredményeinek kritikai értelmezésére.
- Képesek a helyi társadalmi sajátosságoknak, hagyományoknak, a gyermekintézmények nevelési céljainak megfelelő kulturális programok tervezésére, koordinálására, megvalósítására, intézményük nevelési gyakorlatának megújítására.
- Képesek szakértőként részt venni a gyermekkultúra és a nevelés összefüggéseit, a kultúra tevékeny művelésének a gyermeki fejlődésben játszott szerepét elemző kutatásokban.
Szaknyelvoktatás
A hallgatóknak a mesterképzés során nappali munkarendben szaknyelvoktatásban kell részt venniük. A képzést gesztoráló intézet döntése szerint a szaknyelvoktatás megvalósulhat valamely szakmai tantárgy vagy diplomadolgozat-készítéssel kapcsolatos tantárgy keretében vagy előírható az alapképzésen oktatott képzési területi szaknyelvi tantárgy teljesítése. Levelező munkarendű mesterképzésben a szaknyelvtanulás nem kötelező. A szaknyelvoktatásról bővebb információ a 4.3.12. Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás fejezetben található.
A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
- a képzés összes kötelező tantárgyának és a szakmai gyakorlat teljesítése, valamint tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a diplomadolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 120 kredit értékben.
Záróvizsga
Záróvizsgára bocsátás feltételei:
- végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
- diplomadolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
- az Egyetem felé fennálló tartozások kiegyenlítése.
A diplomaterv témákat a szaktanszékek hirdetik meg. Az alapozó tantárgyakat oktató tanszékek is meghirdethetnek diplomaterv témát. A diplomamunka elkészítésével a hallgató igazolja, hogy az elsajátított tananyagot önállóan alkalmazni tudja. A diplomaterv saját vizsgálati, felmérési, elemzési, javaslati és tervi munkarészt tartalmaz. A hallgató a javasolt témák közül választ, vagy érdeklődési körének megfelelő téma kidolgozását kezdeményezheti az illetékes tanszéken.
A záróvizsga részei:
- szakdolgozat bemutatása és védése,
- szóbeli komplex szaktárgyi vizsga.
A záróvizsga két részből áll:
Első eleme a szakdolgozat bemutatása és védése
A szakdolgozat azt bizonyítja, hogy a hallgató képes a végzettségéhez kapcsolódó szakterületen önálló feladatmegoldásra, témafeldolgozásra. Ez jelentheti a szakirodalom és a gyermekkultúra szakterületein folyó kutatások eredményeinek elemző, célzott felhasználását, és/vagy pedig a hallgató saját empirikus kutatási eredményeinek bemutatását. A Gyermekkultúra mesterszak jellegének megfelelően gyakorlati relevanciával is rendelkező elméleti-empirikus kutatási témák/feldolgozási módszerek javasoltak.
Második eleme a két tétel húzásából álló komplex vizsga:
- az egyik tételsor (Törzstárgyi tematika) az általános témaköröket tartalmazza, amely komplex módon foglalja magába a gyermekkultúra mesterszakon elsajátított ismereteket;
- a másik tételsor (Specializációs tematika) hallgató által választott specializáció ismereteihez kapcsolódó komplex szóbeli vizsga.
Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak
A törzsanyag ismeretkörei:
- A gyermekkor kulturális antropológiája.
- A gyermekkultúra értelmezési keretei, a kultúrák kölcsönös kapcsolata.
- Szociokulturális animáció.
- Az alkotástól a befogadásig.
- Gyermekkultúra és esztétika.
- Játék és tanítás/tanulás.
- Zenei nevelés.
- A gyermekirodalom.
- Bábjáték és drámapedagógia.
- Élményalapú tanulási módszerek – élménypedagógia.
Specializációs tematika:
- A gyermekkultúra és a közösségfejlesztés.
- Gyermekek biblioterápiája.
- Rendezvények szervezése, rendezése.
- Múzeumi tanulás – múzeumpedagógia.
- Gyermekek a digitális világban.
- Hagyományos mesemondás.
A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől
A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.