Neveléstudomány mesterképzési szak - MATE Oktatási Igazgatóság
Neveléstudomány mesterképzési szak
Neveléstudomány mesterképzési szak
Last modified: 28. September 2024
Az MA szintű neveléstudomány mesterképzési szak célja olyan szakemberek képzése, akik megfelelő tudással rendelkeznek a neveléstudomány területén. Képesek a köznevelésben és a felsőoktatásban, illetve az oktatásügyben kutatói és alkalmazói feladatokat ellátni, részt vállalni a rendszerszintű működtetés feladataiból, a kutatás és a fejlesztés terén feladatokat végezni, hazai és nemzetközi szakmai fórumokon a nevelésügy hazai eredményeit kommunikálni.
A választható specializációk céljai
Kora gyermekkori intervenció. A specializáció célja az iskoláskor előtti gyermekekkel foglalkozó szakemberek felkészültségének növelése a családpolitika, a családi életre nevelés, a kisgyermekek napközbeni ellátása, a kora gyermekkori intervenció rendszerének működése és az abban érintett szakemberek együttműködése területén.
Fenntarthatóságra nevelés. A specializáció célja, hogy a közoktatásban dolgozó szakemberek természet- és környezetvédelemmel kapcsolatos ismeretei a mai kor kihívásainak megfelelőek legyenek. A specializáció az érdeklődőket megismerteti az ökológia, a természetvédelem elméleti alapjaival, a felelős állattartás pedagógiai hátterével, a természeti környezet bemutatásának módszereivel, a fenntarthatóság tudományos alapjaival, valamint a természettudományos kutatás módszertanával.
Olvasáspedagógia: A specializáció célja, hogy megismertesse az olvasóvá válás folyamatát befolyásoló tényezőket és segítséget nyújtson a különböző életkorú gyermekek olvasóvá nevelésében. Különös figyelmet fordít a szövegértés-fejlesztés lehetőségeire, az olvasási stratégiák tanításától azok tudatos használatáig. A specializáció az olvasásszociológiai kutatások eredményeivel, olvasáspedagógiai vizsgálatokkal, illetve az olvasáskutatás egyéb területeivel (például szemkamerás kutatásokkal) is foglalkozik.
A képzésben megszerezhető végzettségi szint és szakképzettség a képzési és kimeneti követelmények szerint:
- végzettségi szint: mesterfokozat (master, MA);
- szakképzettség: okleveles neveléstudomány szakos bölcsész (Educational Scientist).
A képzés képzési ideje: 4 félév
Munkarend: nappali vagy levelező munkarend
A képzés finanszírozási formája: állami ösztöndíjas vagy önköltséges
Szakfelelős: Fináncz Judit PhD egyetemi docens
Képzési helyek:
- Kaposvár (Kaposvári Campus)
Képzés nyelve: magyar
Választható specializációk
VÁLASZTHATÓ SPECIALIZÁCIÓ |
SPECIALIZÁCIÓFELELŐS |
MELY MUNKARENDBEN ÉS KÉPZÉSI HELYEKEN HALLGATHATÓ? |
---|---|---|
Kora gyermekkori |
Dr. Zentai Gabriella |
nappali és levelező |
Fenntarthatóságra |
Dr. Molnár Marcell István |
nappali és levelező |
Olvasáspedagógia |
Dr. Gombos Péter |
nappali és levelező |
A neveléstudományi mesterszakon a hallgatók a második félévben választanak specializációt, a specializációs tantárgyak hallgatása a harmadik félévben kezdődik. A mesterszakhoz választható specializációk egyrészt a korosztályos nevelés/gondozás egyik kiemelten fontos területén, a kora gyermekkor intervenciójában, másrészt az intézményes nevelés globális magatartástudományi vonatkozásával, a fenntarthatóság területén, harmadrészt pedig a tanítási-tanulási folyamat egyik alapfeltételével, információ-feldolgozást lehetővé tevő olvasáspedagógiai ismeretekkel mélyítheti el a mesterszakon szerzett tudást. A szak elméleti ismereteit a hallgatók a specializációnak megfelelő intézményben folytatott gyakorlaton fejleszthetik procedurális tudássá.
Specializációra történő felvétel feltételei
A hallgatók második félévük megkezdésekor tájékoztatást kapnak a specializációkról, majd az érdeklődésük és a tájékoztatók alapján választanak. A választás a NEPTUN TR-ben történik. A tájékoztatót követő héten a hallgatók a rendszerben bejelölik, hogy melyik specializációt szeretnék elsődlegesen, illetve másodlagosan választani. Ezt követően az oktatási igazgatóhelyettes összesíti a választás eredményeit, a szakfelelőssel és az intézetigazgatóval közösen döntést hoznak arról, hogy melyik specializációs képzés indul a harmadik félévtől kezdődően. Azokról a specializációkról, amelyekre kis számban jelentkeztek hallgatók – jelentkezésük sorrendjében – átirányításra kerülnek olyan területre, amelyet többen jelöltek meg. Egy specializáció minimum 5 fővel indul.
Levelező munkarendű képzés sajátosságai
Kaposvár képzési helyen: a levelező munkarendű képzés tanórái kettő hetente péntek délután és szombati napokon kerülnek megtartásra.
Szakmai gyakorlat
A szakmai gyakorlat követelményei: A szakmai gyakorlat a köznevelés- és a felsőoktatás különböző színterein, intézményeiben végzett terepmunka, amelynek időtartamát a specializációkhoz kapcsolódóan a képzés tanterve határozza meg.
A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok
A végzett neveléstudomány szakos bölcsészek az alaptudományokon nyugvó, specializált magas szintű szakmai és nyelvismerettel rendelkeznek, mely alkalmassá teszi őket vezetői és felsővezetői beosztások betöltésére:
- Képesek a neveléstudomány és társdiszciplínák köréből származó információk gyűjtésében, hazai és nemzetközi adatbázisok kezelésében releváns nézőpontok szerint képesek választani, ezeket feladataikban felhasználni, önállóan alkalmazni.
- Alkalmazzák az interdiszciplináris modelleket, képesek egy adott probléma több szempontú elemzésére, ami a reális helyzetértelmezést és a konkrét szituációkban történő hatékony alternatív megoldásokat is lehetővé teszi.
- Elemzéseikben alkalmazzák a multi- és interkulturális szemlélet összefüggéseit, ezeket kezdeményezően hasznosítják munkájában.
- Képesek összehasonlítani a kutatási eredményeket a pedagógiai gyakorlattal.
- Képesek gyakorlati implementációs javaslatokat megfogalmazni.
- Képesek kisebb önálló és csoportos kutatási projekteket tervezésére és kivitelezésére, biztonsággal és önállóan tudják használni a kvantitatív és kvalitatív kutatási módszereket, biztonsággal alkalmaznak matematikai statisztikai eljárásokat.
- Képesek önálló szempontok szerint szakmai anyagok elkészítésére, kutatási eredményeiknek objektív bemutatására, elemzésére, és rövidebb szakmai tanulmányok önálló megírására.
- A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képesek az adott életkori sajátosságok figyelembevételével megfelelő képzési feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási utak megtervezésének segítésére.
- Képesek értelmezni a szaktudományos vitákat, össze tudják hasonlítani a különböző álláspontok argumentumait, képesek azokat interpretálni.
- Képesek szakmájukat meghatározó dokumentumokat véleményezni, értékelni, intézményi szintű dokumentumokat összeállítani.
- A lehetőségek és korlátok figyelembevételével képesek az intézmény szervezeti működésének kritikai elemzésére.
- Magas szintű szakmai kommunikációra képesek szóban és írásban, ehhez alkotó módon alkalmazni a web-es információszerzési technikákat. Képesek egy idegen nyelven magas szintű szakmai szövegértelmezésre és alapszintű szakmai kommunikációra.
- Differenciáltan és adaptívan kommunikálnak szakmai közegben, és pedagógiai szituációkban, szakmai kommunikációs helyzeteket képesek irányítani, moderálni.
- Képesek pályázatokat önállóan kezdeményezni, tervezni, lebonyolítani, értékelni.
- Képesek szakmai közösséget építeni.
- Pedagógiai szakmai tudásukat felhasználva, az adott munkahelye elvárásait figyelembe véve képesek munkavállalói jogait érvényesíteni.
Szaknyelvoktatás
A hallgatóknak a mesterképzés során nappali munkarendben szaknyelvoktatásban kell részt venniük. A képzést gesztoráló intézet döntése szerint a szaknyelvoktatás megvalósulhat valamely szakmai tantárgy vagy diplomadolgozat-készítéssel kapcsolatos tantárgy keretében vagy előírható az alapképzésen oktatott képzési területi szaknyelvi tantárgy teljesítése. Levelező munkarendű mesterképzésben a szaknyelvtanulás nem kötelező. A szaknyelvoktatásról bővebb információ a 4.3.12. Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás fejezetben található.
A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
- a képzés összes kötelező tantárgyának és a szakmai gyakorlat teljesítése, valamint tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a diplomadolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 120 kredit értékben.
Záróvizsga
Záróvizsgára bocsátás feltételei:
- végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
- diplomadolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
- az Egyetem felé fennálló tartozások kiegyenlítése.
A diplomaterv témákat a szaktanszékek hirdetik meg. Az alapozó tantárgyakat oktató tanszékek is meghirdethetnek diplomaterv témát. A diplomamunka elkészítésével a hallgató igazolja, hogy az elsajátított tananyagot önállóan alkalmazni tudja. A diplomaterv saját vizsgálati, felmérési, elemzési, javaslati és tervi munkarészt tartalmaz. A hallgató a javasolt témák közül választ, vagy érdeklődési körének megfelelő téma kidolgozását kezdeményezheti az illetékes tanszéken.
A záróvizsga részei:
- szakdolgozat bemutatása és védése,
- szóbeli komplex szaktárgyi vizsga.
A záróvizsga két részből áll:
Első eleme a szakdolgozat bemutatása és védése
A szakdolgozat azt bizonyítja, hogy a hallgató képes a végzettségéhez kapcsolódó szakterületen önálló feladatmegoldásra, témafeldolgozásra. Ez jelentheti a szakirodalom és a neveléstudomány szakterületein folyó kutatások eredményeinek elemző, célzott felhasználását, és/vagy pedig a hallgató saját empirikus kutatási eredményeinek bemutatását. A Neveléstudomány mesterszak jellegének megfelelően gyakorlati relevanciával is rendelkező elméleti-empirikus kutatási témák/feldolgozási módszerek javasoltak.
Második eleme a két tétel húzásából álló komplex vizsga:
- az egyik tételsor (Törzstárgyi tematika) az általános témaköröket tartalmazza, amely komplex módon foglalja magába a neveléstudomány mesterszakon elsajátított ismereteket;
- a másik tételsor (Specializációs tematika) hallgató által választott specializáció ismereteihez kapcsolódó komplex szóbeli vizsga.
Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak
A törzsanyag ismeretkörei:
- Elméleti és történeti pedagógia.
- Az intézményes nevelés interdiszciplináris aspektusai.
Tanuláselméletek, tanulási környezetek.
- Az oktatási rendszer szabályozásának általános keretei.
- A nevelés, oktatás és képzés pszichológiai, társadalmi, politikai, jogi háttere.
- A nevelés-, oktatás-, és művelődéskutatás főbb területei és azok kutatás-módszertana. Az iskolai eredményesség hazai és nemzetközi vizsgálatai.
- A nevelés és oktatás iskolai, valamint iskolán kívüli intézményrendszerei.
- Az intézmények szervezetelméleti értelmezései.
- Az intézményi szervezetfejlesztés aspektusai.
- A szervezetfejlesztés támogatásának intézményes és szocializációs formái.
Specializációs tematika:
Kora gyermekkori intervenció specializáció:
- A család, mint társadalmi intézmény.
- Népesedéspolitika, a családtámogatás hazai és nemzetközi modelljei.
- A kora gyermekkori intervenció elméleti megközelítései.
- A kora gyermekkori intervenció kutatásának irányai és eredményei.
- A gyermeki fejlődés.
- Az atipikus fejlődésmenet.
- A kora gyermekkori intervenció rendszere és működése.
- A pedagógiai tanácsadás a kora gyermekkori intervencióban.
- Szülőtámogató programok a kora gyermekkori intervencióban.
Fenntarthatóságra nevelés specializáció:
- A fenntartható fejlődés történeti előzményei, kulturális összefüggései.
- A fenntartható fejlődés globális, lokális és regionális szinten.
- Az ökológiai fenntarthatóságra nevelés lehetőségei.
- Fenntarthatóságra nevelés a közoktatásban.
- A fenntarthatóságra nevelés sajátos lehetőségei.
- A fenntarthatóságra nevelés intézményen kívüli helyszínei.
- A fenntartható fejlődés indikátorai.
Olvasáspedagógia specializáció:
- Olvasási stratégiák, szövegértő olvasás.
- Az olvasáskutatás hazai és nemzetközi eredményei.
- Az olvasástanítás, olvasás-pedagógia módszertana.
- Az értő olvasás fejlesztése.
- E-olvasási szokások.
- Az olvasási környezet pedagógiai fejlesztése.
- Olvasási nehézségekkel küzdő tizenévesek kezelése.
A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől
A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.