Neveléstudomány mesterképzési szak

Neveléstudomány mesterképzési szak

Last modified: 28. September 2024

Az MA szintű neveléstudomány mesterképzési szak célja olyan szakemberek képzése, akik megfelelő tudással rendelkeznek a neveléstudomány területén. Képesek a köznevelésben és a felsőoktatásban, illetve az oktatásügyben kutatói és alkalmazói feladatokat ellátni, részt vállalni a rendszerszintű működtetés feladataiból, a kutatás és a fejlesztés terén feladatokat végezni, hazai és nemzetközi szakmai fórumokon a nevelésügy hazai eredményeit kommunikálni.

A választható specializációk céljai

Kora gyermekkori intervenció. A specializáció célja az iskoláskor előtti gyermekekkel foglalkozó szakemberek felkészültségének növelése a családpolitika, a családi életre nevelés, a kisgyermekek napközbeni ellátása, a kora gyermekkori intervenció rendszerének működése és az abban érintett szakemberek együttműködése területén.

Fenntarthatóságra nevelés. A specializáció célja, hogy a közoktatásban dolgozó szakemberek természet- és környezetvédelemmel kapcsolatos ismeretei a mai kor kihívásainak megfelelőek legyenek. A specializáció az érdeklődőket megismerteti az ökológia, a természetvédelem elméleti alapjaival, a felelős állattartás pedagógiai hátterével, a természeti környezet bemutatásának módszereivel, a fenntarthatóság tudományos alapjaival, valamint a természettudományos kutatás módszertanával.

Olvasáspedagógia: A specializáció célja, hogy megismertesse az olvasóvá válás folyamatát befolyásoló tényezőket és segítséget nyújtson a különböző életkorú gyermekek olvasóvá nevelésében. Különös figyelmet fordít a szövegértés-fejlesztés lehetőségeire, az olvasási stratégiák tanításától azok tudatos használatáig. A specializáció az olvasásszociológiai kutatások eredményeivel, olvasáspedagógiai vizsgálatokkal, illetve az olvasáskutatás egyéb területeivel (például szemkamerás kutatásokkal) is foglalkozik.

A képzésben megszerezhető végzettségi szint és szakképzettség a képzési és kimeneti követelmények szerint:

  • végzettségi szint: mesterfokozat (master, MA);
  • szakképzettség: okleveles neveléstudomány szakos bölcsész (Educational Scientist).

A képzés képzési ideje: 4 félév

Munkarend: nappali vagy levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: állami ösztöndíjas vagy önköltséges

Szakfelelős: Fináncz Judit PhD egyetemi docens

Képzési helyek:

  • Kaposvár (Kaposvári Campus)

Képzés nyelve: magyar

 

Választható specializációk

VÁLASZTHATÓ SPECIALIZÁCIÓ

SPECIALIZÁCIÓFELELŐS

MELY MUNKARENDBEN ÉS KÉPZÉSI HELYEKEN HALLGATHATÓ?

Kora gyermekkori
intervenció

Dr. Zentai Gabriella
egyetemi docens

nappali és levelező
munkarendben

Fenntarthatóságra
nevelés

Dr. Molnár Marcell István
egyetemi docens

nappali és levelező
munkarendben

Olvasáspedagógia

Dr. Gombos Péter
egyetemi docens

nappali és levelező
munkarendben

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A neveléstudományi mesterszakon a hallgatók a második félévben választanak specializációt, a specializációs tantárgyak hallgatása a harmadik félévben kezdődik. A mesterszakhoz választható specializációk egyrészt a korosztályos nevelés/gondozás egyik kiemelten fontos területén, a kora gyermekkor intervenciójában, másrészt az intézményes nevelés globális magatartástudományi vonatkozásával, a fenntarthatóság területén, harmadrészt pedig a tanítási-tanulási folyamat egyik alapfeltételével, információ-feldolgozást lehetővé tevő olvasáspedagógiai ismeretekkel mélyítheti el a mesterszakon szerzett tudást. A szak elméleti ismereteit a hallgatók a specializációnak megfelelő intézményben folytatott gyakorlaton fejleszthetik procedurális tudássá.

Specializációra történő felvétel feltételei

A hallgatók második félévük megkezdésekor tájékoztatást kapnak a specializációkról, majd az érdeklődésük és a tájékoztatók alapján választanak. A választás a NEPTUN TR-ben történik. A tájékoztatót követő héten a hallgatók a rendszerben bejelölik, hogy melyik specializációt szeretnék elsődlegesen, illetve másodlagosan választani. Ezt követően az oktatási igazgatóhelyettes összesíti a választás eredményeit, a szakfelelőssel és az intézetigazgatóval közösen döntést hoznak arról, hogy melyik specializációs képzés indul a harmadik félévtől kezdődően. Azokról a specializációkról, amelyekre kis számban jelentkeztek hallgatók – jelentkezésük sorrendjében – átirányításra kerülnek olyan területre, amelyet többen jelöltek meg. Egy specializáció minimum 5 fővel indul.

Levelező munkarendű képzés sajátosságai

Kaposvár képzési helyen: a levelező munkarendű képzés tanórái kettő hetente péntek délután és szombati napokon kerülnek megtartásra.

 

Szakmai gyakorlat

A szakmai gyakorlat követelményei: A szakmai gyakorlat a köznevelés- és a felsőoktatás különböző színterein, intézményeiben végzett terepmunka, amelynek időtartamát a specializációkhoz kapcsolódóan a képzés tanterve határozza meg.

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

A végzett neveléstudomány szakos bölcsészek az alaptudományokon nyugvó, specializált magas szintű szakmai és nyelvismerettel rendelkeznek, mely alkalmassá teszi őket vezetői és felsővezetői beosztások betöltésére:

  • Képesek a neveléstudomány és társdiszciplínák köréből származó információk gyűjtésében, hazai és nemzetközi adatbázisok kezelésében releváns nézőpontok szerint képesek választani, ezeket feladataikban felhasználni, önállóan alkalmazni.
  • Alkalmazzák az interdiszciplináris modelleket, képesek egy adott probléma több szempontú elemzésére, ami a reális helyzetértelmezést és a konkrét szituációkban történő hatékony alternatív megoldásokat is lehetővé teszi.
  • Elemzéseikben alkalmazzák a multi- és interkulturális szemlélet összefüggéseit, ezeket kezdeményezően hasznosítják munkájában.
  • Képesek összehasonlítani a kutatási eredményeket a pedagógiai gyakorlattal.
  • Képesek gyakorlati implementációs javaslatokat megfogalmazni.
  • Képesek kisebb önálló és csoportos kutatási projekteket tervezésére és kivitelezésére, biztonsággal és önállóan tudják használni a kvantitatív és kvalitatív kutatási módszereket, biztonsággal alkalmaznak matematikai statisztikai eljárásokat.
  • Képesek önálló szempontok szerint szakmai anyagok elkészítésére, kutatási eredményeiknek objektív bemutatására, elemzésére, és rövidebb szakmai tanulmányok önálló megírására.
  • A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képesek az adott életkori sajátosságok figyelembevételével megfelelő képzési feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási utak megtervezésének segítésére.
  • Képesek értelmezni a szaktudományos vitákat, össze tudják hasonlítani a különböző álláspontok argumentumait, képesek azokat interpretálni.
  • Képesek szakmájukat meghatározó dokumentumokat véleményezni, értékelni, intézményi szintű dokumentumokat összeállítani.
  • A lehetőségek és korlátok figyelembevételével képesek az intézmény szervezeti működésének kritikai elemzésére.
  • Magas szintű szakmai kommunikációra képesek szóban és írásban, ehhez alkotó módon alkalmazni a web-es információszerzési technikákat. Képesek egy idegen nyelven magas szintű szakmai szövegértelmezésre és alapszintű szakmai kommunikációra.
  • Differenciáltan és adaptívan kommunikálnak szakmai közegben, és pedagógiai szituációkban, szakmai kommunikációs helyzeteket képesek irányítani, moderálni.
  • Képesek pályázatokat önállóan kezdeményezni, tervezni, lebonyolítani, értékelni.
  • Képesek szakmai közösséget építeni.
  • Pedagógiai szakmai tudásukat felhasználva, az adott munkahelye elvárásait figyelembe véve képesek munkavállalói jogait érvényesíteni.

 

Szaknyelvoktatás

A hallgatóknak a mesterképzés során nappali munkarendben szaknyelvoktatásban kell részt venniük. A képzést gesztoráló intézet döntése szerint a szaknyelvoktatás megvalósulhat valamely szakmai tantárgy vagy diplomadolgozat-készítéssel kapcsolatos tantárgy keretében vagy előírható az alapképzésen oktatott képzési területi szaknyelvi tantárgy teljesítése. Levelező munkarendű mesterképzésben a szaknyelvtanulás nem kötelező. A szaknyelvoktatásról bővebb információ a 4.3.12. Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás fejezetben található.

 

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei

  • a képzés összes kötelező tantárgyának és a szakmai gyakorlat teljesítése, valamint tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a diplomadolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 120 kredit értékben.

 

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • diplomadolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • az Egyetem felé fennálló tartozások kiegyenlítése.

A diplomaterv témákat a szaktanszékek hirdetik meg. Az alapozó tantárgyakat oktató tanszékek is meghirdethetnek diplomaterv témát. A diplomamunka elkészítésével a hallgató igazolja, hogy az elsajátított tananyagot önállóan alkalmazni tudja. A diplomaterv saját vizsgálati, felmérési, elemzési, javaslati és tervi munkarészt tartalmaz. A hallgató a javasolt témák közül választ, vagy érdeklődési körének megfelelő téma kidolgozását kezdeményezheti az illetékes tanszéken.

A záróvizsga részei:

  • szakdolgozat bemutatása és védése,
  • szóbeli komplex szaktárgyi vizsga.

 

A záróvizsga két részből áll:

Első eleme a szakdolgozat bemutatása és védése

A szakdolgozat azt bizonyítja, hogy a hallgató képes a végzettségéhez kapcsolódó szakterületen önálló feladatmegoldásra, témafeldolgozásra. Ez jelentheti a szakirodalom és a neveléstudomány szakterületein folyó kutatások eredményeinek elemző, célzott felhasználását, és/vagy pedig a hallgató saját empirikus kutatási eredményeinek bemutatását. A Neveléstudomány mesterszak jellegének megfelelően gyakorlati relevanciával is rendelkező elméleti-empirikus kutatási témák/feldolgozási módszerek javasoltak.

Második eleme a két tétel húzásából álló komplex vizsga:

  • az egyik tételsor (Törzstárgyi tematika) az általános témaköröket tartalmazza, amely komplex módon foglalja magába a neveléstudomány mesterszakon elsajátított ismereteket;
  • a másik tételsor (Specializációs tematika) hallgató által választott specializáció ismereteihez kapcsolódó komplex szóbeli vizsga.

 

Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak

A törzsanyag ismeretkörei:

  1. Elméleti és történeti pedagógia.
  2. Az intézményes nevelés interdiszciplináris aspektusai.

Tanuláselméletek, tanulási környezetek.

  1. Az oktatási rendszer szabályozásának általános keretei.
  2. A nevelés, oktatás és képzés pszichológiai, társadalmi, politikai, jogi háttere.
  3. A nevelés-, oktatás-, és művelődéskutatás főbb területei és azok kutatás-módszertana. Az iskolai eredményesség hazai és nemzetközi vizsgálatai.
  4. A nevelés és oktatás iskolai, valamint iskolán kívüli intézményrendszerei.
  5. Az intézmények szervezetelméleti értelmezései.
  6. Az intézményi szervezetfejlesztés aspektusai.
  7. A szervezetfejlesztés támogatásának intézményes és szocializációs formái.

Specializációs tematika:

Kora gyermekkori intervenció specializáció:

  1. A család, mint társadalmi intézmény.
  2. Népesedéspolitika, a családtámogatás hazai és nemzetközi modelljei.
  3. A kora gyermekkori intervenció elméleti megközelítései.
  4. A kora gyermekkori intervenció kutatásának irányai és eredményei.
  5. A gyermeki fejlődés.
  6. Az atipikus fejlődésmenet.
  7. A kora gyermekkori intervenció rendszere és működése.
  8. A pedagógiai tanácsadás a kora gyermekkori intervencióban.
  9. Szülőtámogató programok a kora gyermekkori intervencióban.

Fenntarthatóságra nevelés specializáció:

  1. A fenntartható fejlődés történeti előzményei, kulturális összefüggései.
  2. A fenntartható fejlődés globális, lokális és regionális szinten.
  3. Az ökológiai fenntarthatóságra nevelés lehetőségei.
  4. Fenntarthatóságra nevelés a közoktatásban.
  5. A fenntarthatóságra nevelés sajátos lehetőségei.
  6. A fenntarthatóságra nevelés intézményen kívüli helyszínei.
  7. A fenntartható fejlődés indikátorai.

Olvasáspedagógia specializáció:

  1. Olvasási stratégiák, szövegértő olvasás.
  2. Az olvasáskutatás hazai és nemzetközi eredményei.
  3. Az olvasástanítás, olvasás-pedagógia módszertana.
  4. Az értő olvasás fejlesztése.
  5. E-olvasási szokások.
  6. Az olvasási környezet pedagógiai fejlesztése.
  7. Olvasási nehézségekkel küzdő tizenévesek kezelése.

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől

A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve