Óvodapedagógus alapképzési szak

Óvodapedagógus alapképzési szak

Last modified: 26. September 2024

A képzés célja olyan pedagógiai szakemberek képzése, akik elméletileg megalapozott ismeretek, készségek és képességek birtokában alkalmasak az óvodai nevelés feladatainak ellátására. Az óvodapedagógus szakon tanulók a 3–7 éves korosztály nevelésére készülnek fel elméleti ismeretek és pedagógiai gyakorlat megszerzésével.

A képzésben megszerezhető végzettségi szint és szakképzettség a képzési és kimeneti követelmények szerint:

  • végzettségi szint: alapfokozat (bachelor, BA);
  • szakképzettség: óvodapedagógus (Kindergarten Education).

A képzés képzési ideje: 6 félév

Munkarend: nappali vagy levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: állami ösztöndíjas vagy önköltséges

Szakfelelős: Podráczky Judit PhD egyetemi docens

Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)

Képzés nyelve: magyar

Levelező munkarendű képzés sajátosságai

A levelező munkarendű képzésben az érintett hallgatókkal kötött megállapodásnak megfelelően a tanórákra három hetente egy alkalommal kettő/három nap (csütörtök-)péntek-szombati napokon kerül sor.

Választható ismeretkörök

Választható ismeretkörök: A koragyermekkori nevelés kiemelt kérdéskörei; Komplex művészeti nevelés; Az óvoda-iskola átmenet kérdései; Kisgyermeknevelés; Fenntarthatóságra nevelés; Bevezetés a neveléstudományi kutatásokba; Nevelés és társadalom; Idegen nyelvi alapozás óvodai gyakorlathoz; Angol/német nyelv az óvodában.

Szakmai gyakorlat

A szakmai gyakorlat részét képezik:

  • a csoportos és egyéni gyakorlatok keretében komplex, párhuzamosan is végezhető, differenciált tevékenységek tervezése, szervezése és vezetése, ezek elemzése, dokumentálása, reflexiók, önreflexiók készítése;
  • az óvodapedagógus-jelölt komplex egyéni szakmai gyakorlata, aminek időtartama a hatodik félévben 8-10 hét.

A gyakorlat félévenkénti bontású leírását, tartalmát, munkaformáit, időbeli ütemezését a Gyakorlati képzési útmutató című füzet tartalmazza, melyet a hallgató az első gyakorlat megkezdése előtt a gyakorlatvezetőtől szerezhet be.

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

Az alapfokozat birtokában az óvodapedagógusok képesek:

  • pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteiket az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazni;
  • a 3-7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározni és kiválasztani a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képesek a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitálására, elemzésére és értékelésére;
  • megfigyeli, feltérképezi és rögzíteni a 3-7 éves gyermek személyiségének, képességstruktúrájának sajátosságait, és a gyermeket körülvevő családi közeg szociokulturális meghatározóit, képesek az óvodás gyermek fejlődésének nyomon követésére;
  • adaptív módon építeni a 3-7 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira;
  • támogatni a 3-7 éves gyermek személyiségének harmonikus kibontakoztatását, a testi, a szociális és az értelmi képességek egyéni és életkor-specifikus alakítását;
  • az óvodáskorú gyermekek integrált, inkluzív nevelésének szakszerű támogatására; a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelését segítő adekvát módszerek alkalmazására;
  • a gyermeki önkifejezést, a művészeti ágakhoz kapcsolódó befogadó és alkotó tevékenységeket szakszerűen támogatni;
  • legalább egy egyszerű dallamhangszeren való élményszerű hangszerjátékra;
  • élni a digitális környezet adta lehetőségekkel;
  • tevékenységükben a fenntarthatóságra nevelés elveinek érvényesítésére;
  • az óvodai nevelés módszereit és napirendjét úgy alakítani, hogy azzal a 3-7 éves gyermek teljes körű egészségfejlesztését megvalósítsák;
  • helyesen alkalmazni a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális tartáskorrekció gyakorlatanyagát;
  • a gyermekintézmény partnereivel - család, bölcsődei ellátást nyújtó intézmény, szolgáltató, szakszolgálatok, szakmai szolgáltatók, más köznevelési intézmények, fenntartó - előítélet-mentes, kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert kialakítani, együttműködni, szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikálni, a gyermeket érintő problémák esetén segítséget nyújtani, a megoldási lehetőségek kidolgozásában közreműködni;
  • eligazodni az óvodai nevelést szabályozó szakmai, etikai és jogi dokumentumokban, azok vonatkozó részeit a mindennapi munkában felhasználni.

Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás

A hallgatóknak a képzés során nappali munkarendben a mintatanterv szerint két féléven keresztül alapozó nyelvoktatásban, majd két féléven keresztül szaknyelvoktatásban kell részt venniük. A nyelvoktatás és a szaknyelvoktatás teljesítése kritérium követelmény. Levelező munkarendben a nyelvoktatás és szaknyelvoktatás szabadon választható módon valósul meg. A nyelvoktatásról és a szaknyelvoktatásról bővebb információ a 4.3.12. Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás fejezetben található.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei

  • a képzés összes kötelező tantárgyának a teljesítése, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a szakdolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése;
  • az egyéni összefüggő gyakorlat teljesítése;
  • sikeres zárófoglalkozás megtartása.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • szakdolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • az Egyetem felé fennálló tartozások kiegyenlítése.

A záróvizsga részei:

  • szakdolgozat bemutatása és védése,
  • szóbeli komplex szaktárgyi vizsga.

Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak

A záróvizsga tételsorában az alábbi ismeretkörök jelennek meg komplex módon:

  • pszichológiai alapok;
  • pszichológia a pedagógiában;
  • pedagógiai alapok;
  • speciális pedagógiai ismeretek;
  • játéktevékenység és módszertana;
  • anyanyelvi nevelés;
  • zenei nevelés;
  • vizuális nevelés;
  • természettudományos és matematikai nevelés;
  • testnevelés alapjai és módszertana;
  • a koragyermekkori nevelés kiemelt kérdéskörei;
  • társadalomtudományi alapok;
  • digitális kompetenciafejlesztés;
  • gyakorlati képzési modul;
  • speciális szakmai ismeretek (kötelezően választható): Komplex művészeti nevelés; Az óvoda-iskola átmenet kérdései; Kisgyermeknevelés; Fenntarthatóságra nevelés; Bevezetés a neveléstudományi kutatásokba; Nevelés és társadalom; Angol/német nyelv az óvodában.

A záróvizsga két részből áll:

Első eleme szakdolgozat bemutatása és védése

A szakdolgozat azt bizonyítja, hogy a hallgató képes a végzettségéhez kapcsolódó szakterületen önálló feladatmegoldásra, témafeldolgozásra. Ez jelentheti a szakirodalom és az óvodai neveléshez kapcsolódó szakterületeken folyó kutatások eredményeinek elemző, célzott felhasználását, és/vagy a hallgató saját empirikus kutatási eredményeinek bemutatását. Az óvodapedagógus BA képzés gyakorlatorientált jellegének megfelelően elsősorban a gyakorlati relevanciával rendelkező témák/feldolgozási módszerek javasoltak.

Második eleme a komplex szóbeli vizsga

A záróvizsga második eleme a komplex szóbeli vizsga, melynek során a hallgató egy tételt húz. A záróvizsga tételsor mindegyik tétele két részből áll: az „a” tételrészek a témakörhöz kapcsolódó elméleti tudásra, míg a „b” tételrészek azok gyakorlatban történő alkalmazására fókuszálnak.

A záróvizsga-bizottság azt értékeli, hogy a hallgató mennyire képes megfelelően értelmezni és alkalmazni az Óvodapedagógus alapképzés során tanult, a hivatás gyakorlása szempontjából meghatározó ismereteket.

A záróvizsga tételsor komplex témaköröket tartalmaz, amely magába foglalja az óvodapedagógus képzés során elsajátított pedagógiai, pszichológiai, módszertani és speciális szakmai ismereteket, valamint ezek alkalmazását az óvodai gyakorlatban.

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján

A 4.3.14. Záróvizsga és a 4.3.15. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve