Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak

Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak

Last modified: 26. September 2024

A képzés célja csecsemő- és kisgyermeknevelők képzése, akik tudásukat, képességeiket és attitűdjeiket tekintve alkalmasak a három év alatti gyermekek testi és pszichés szükségleteinek kielégítésére, nevelésére, fejlődésének segítésére. Átlátják a kisgyermeknevelés rendszerét, képesek a bölcsődében és más, a három év alatti korosztályt nevelő intézményben a kisgyermeknevelői feladatokat a szakmai kompetenciájuk alapján elvárható autonómiával és felelősséggel ellátni. Képesek a szakmai innovációra, a társadalmi szerepvállalásra, a folyamatos megújulásra és fejlődésre.

A képzésben résztvevők többek között a 0-5 éves gyermekek fejlődéséről, gondozásáról, neveléséről, játékáról, a máshogy fejlődő gyermekek korai fejlesztéséről, a családok támogatásáról, a kisgyermekeknek ajánlható mesékről, versekről, dalokról tanulhatnak, betekintést nyernek a kisgyermeknevelés rendszerének működésébe, a kisgyermekkori kutatások új eredményeibe.

A képzésben megszerezhető végzettségi szint és szakképzettség a képzési és kimeneti követelmények szerint:

  • végzettségi szint: alapfokozat (bachelor, BA);
  • szakképzettség: csecsemő- és kisgyermeknevelő (Infant and Early Childhood Educator).

A képzés képzési ideje: 6 félév

Munkarend: nappali vagy levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: állami ösztöndíjas vagy önköltséges

Szakfelelős: Petőné Csima Melinda PhD egyetemi docens

Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)

Képzés nyelve: magyar

 

Levelező munkarendű képzés sajátosságai

A levelező munkarendű képzésben az érintett hallgatókkal kötött megállapodásnak megfelelően a hallgatók tanórái három hetente egy alkalommal kettő/három nap (csütörtök-)péntek-szombati napokon kerül sor.

Szakmai gyakorlat

A szakmai gyakorlat részét képezik:

  • a csoportos és egyéni intézményi gyakorlatok és ezek elemzése, dokumentálása;
  • az összefüggő komplex gyakorlat.

Az összefüggő komplex szakmai gyakorlat időtartama a képzés utolsó évében legalább 6 hét, mely megbontható oly módon, hogy az egyes szakaszok 2 hétnél rövidebbek nem lehetnek. A komplex szakmai gyakorlat csak bölcsődében, mini bölcsődében teljesíthető.

A gyakorlat félévenkénti bontású leírását, tartalmát, munkaformáit, időbeli ütemezését a Gyakorlati képzési útmutató című kisfüzet tartalmazza, melyet a hallgató az első gyakorlat megkezdése előtt a gyakorlatvezetőtől szerezhet be .

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

Az alapfokozat birtokában a csecsemő és kisgyermeknevelők képesek:

  • a pedagógiai, pszichológiai, egészségtudományi, társadalomtudományi és módszertani tudásukat holisztikus szemlélettel és adaptív módon, a gyermekek egyéni sajátosságainak és a korosztály jellemzőinek figyelembevételével alkalmazni;
  • a családközpontú kora gyermekkori intervenció szemléletmódjára is építkezve a társadalmi jelenségeket, folyamatokat értelmezni s átlátni azok pedagógiai következményeit;
  • meghatározni a három év alatti gyermekek és a gyermekcsoport ismeretében az adott intézmény célkitűzéseihez és szakmai kereteihez igazodva a nevelés célokat, feladatokat és tartalmakat, megtervezni, alakítani, elemezni és értékelni a pedagógiai folyamatot;
  • a három év alatti gyermekek szükségleteinek figyelembevételével kialakítani a gyermekek életterét, a tartalmakat a gyermekek fejlettségéhez igazodva megválasztani és közvetíteni;
  • támogatni a gyermek önállósodását, a szokások és az egészséges életmód alakulását;
  • a három év alatti gyermekek fejlődésének nyomon követésére, az eltérő fejlődési ütem felismerésére, és az érési-fejlődési folyamatok egyénre szabott, differenciált befolyásolására, az ehhez szükséges módszertani kultúra kialakítására;
  • felismerni a kisgyermek biológiai és pszichés szükségleteit, és azokat differenciáltan, a gyermek érési-fejlődési folyamataihoz és igényeihez illeszkedő módon kielégíteni;
  • megteremti a játék feltételeit, és a kisgyermek igényeihez igazodóan támogató, gazdagító módon szerepet vállalni a gyermek játékában;
  • kielégíti a kisgyermek esztétikai szükségleteit, szakszerűen támogatni a különböző művészeti ágakhoz kapcsolódó kisgyermekkori alkotó és befogadó tevékenységeket, a fejlődő gyermeki kreativitást. Képesek támogatni a motoros képességek és a nyelvi, kommunikatív képességek fejlődését;
  • az egyes családok jellemzőihez, szükségleteihez, élethelyzetéhez igazodva megerősíteni a családi nevelés értékeit, kompenzálni az esetleges hátrányokat, a gyermek fejlődésének támogatása érdekében erősíteni a szülői kompetenciát, együttműködni a szülőkkel, a családdal;
  • a szakmán belüli és a szakmák közötti együttműködésre;
  • segítő beszélgetés vezetésére mind egyéni, mind csoportos helyzetben;
  • a szakmai tevékenységéhez szükséges kommunikációra.

Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás

A hallgatóknak a képzés során nappali munkarendben a mintatanterv szerint két féléven keresztül alapozó nyelvoktatásban, majd két féléven keresztül szaknyelvoktatásban kell részt venniük. A nyelvoktatás és a szaknyelvoktatás teljesítése kritérium követelmény. Levelező munkarendben a nyelvoktatás és szaknyelvoktatás szabadon választható módon valósul meg. A nyelvoktatásról és a szaknyelvoktatásról bővebb információ a 4.3.12. Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás fejezetben található.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei

  • a képzés összes kötelező tantárgyának a teljesítése, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a szakdolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése;
  • az egyéni összefüggő terepgyakorlat teljesítése;
  • portfólió elkészítése.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • szakdolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.

A záróvizsga részei:

  • szaktárgyi komplex vizsga (tantárgyi vizsga);
  • szakdolgozat bemutatás és védés;
  • portfólió bemutatása és védése.

Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak

A szóbeli komplex vizsga ismeretkörei:

  • a jelenkori társadalom és a gyermek;
  • pszichológiai alapok;
  • pedagógiai alapok;
  • pszichológia a pedagógiában;
  • bölcsődepedagógia;
  • kiemelt figyelmet igénylő gyermekek a családban és az intézményekben;
  • egészségtudomány és nevelés;
  • játék;
  • zenei nevelés;
  • anyanyelvi nevelés;
  • vizuális nevelés;
  • gyakorlati képzési modul.

A záróvizsga három részből áll:

Első eleme a szakdolgozat bemutatása és védése

A szakdolgozat azt bizonyítja, hogy a hallgató képes a végzettségéhez kapcsolódó részterületen önálló feladatmegoldásra, témafeldolgozásra. Ez jelentheti a szakirodalom és a kisgyermekneveléshez kapcsolódó szakterületeken folyó kutatások eredményeinek elemző, célzott felhasználását, vagy pedig a hallgató saját empirikus kutatási eredményeinek bemutatását.   Szakdolgozati témaként csak a szakhoz kapcsolódó téma választható. A csecsemő- és kisgyermeknevelő BA képzés gyakorlatorientált jellegének megfelelően elsősorban a gyakorlati relevanciával rendelkező témák / feldolgozási módszerek javasoltak.

Második eleme a portfólió bemutatása és védése

A 0-3 éves korosztály fokozott biztonságigényéhez és a bölcsődei nevelés-gondozás szakmai-módszertani kultúrájához illeszkedően a csoportban szervezett bizottság előtti gyakorlati záróvizsgát a portfólió helyettesíti. A hallgató a gyakorlati képzés során végzett tevékenységeinek fókuszából az előre megadott szempontok szerint portfóliót készít, melynek fő célja a hallgató speciális szakmai kompetenciái (ismeretek, képességek, attitűdök, autonómia és felelősség) fejlődésének bemutatása a tájékozódástól az önálló munkavégzésre való képesség eléréséig. A portfólió a hallgatónak a képzésben született munkáiból összeállított célirányos gyűjtemény, amely bemutatja készítőjének erőfeszítéseit, fejlődését és eredményeit. A portfólióban megjelenő munkák kiválasztása, gyűjtése és az önreflexiók elkészítése a hallgató feladata. A szakszerűen felépített portfólió segíti a kognitív önszabályozás kialakulását és fejlődését, ugyanakkor a környezet számára is láthatóvá, értékelhetővé teszi azt, hogy a hallgató milyen szintre jutott el a kompetenciák alakulásában, a tudásszerzésben, a szakmai fejlődésben. A hallgató vizsgabizottság előtt mutatja be (védi meg) portfólióját saját maga által készített prezentáció segítségével. A portfólió készítéshez a hallgatók tantárgy keretében történő felkészítést, részletes módszertani útmutatót, a munka során pedig igény szerinti folyamatos tutori segítséget kapnak.

A harmadik eleme a komplex szóbeli vizsga

A záróvizsga harmadik eleme a komplex szóbeli vizsga, melyen a vizsgabizottság azt értékeli, hogy a hallgató mennyire képes megfelelően értelmezni, alkalmazni a csecsemő- és kisgyermeknevelő BA képzés során tanult, a hivatás gyakorlása szempontjából meghatározó ismereteket. A szóbeli vizsgára való felkészüléshez a hallgató komplex témaköröket kap, a hozzájuk kapcsolódó alapvető fogalmakkal és a felkészülést segítő irodalomjegyzékkel együtt. Ez a témakör-jegyzék pontosan körülhatárolja azt a tudást, ami a vizsgán számonkérésre kerül. A szóbeli vizsgán a hallgató olyan gyakorlati relevanciával rendelkező feladatot kap, melynek megoldási módja a probléma alapú tanulásra építkezve együttesen kívánja meg az elméleti ismeretek előhívását és gyakorlatban való alkalmazásukat. A képzés során a hallgató többirányú felkészítést kap az ilyen típusú feladatok megoldására.

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján

A 4.3.14. Záróvizsga és a 4.3.15. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve