Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak - MATE Oktatási Igazgatóság
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak
Last modified: 26. September 2024
A képzés célja csecsemő- és kisgyermeknevelők képzése, akik tudásukat, képességeiket és attitűdjeiket tekintve alkalmasak a három év alatti gyermekek testi és pszichés szükségleteinek kielégítésére, nevelésére, fejlődésének segítésére. Átlátják a kisgyermeknevelés rendszerét, képesek a bölcsődében és más, a három év alatti korosztályt nevelő intézményben a kisgyermeknevelői feladatokat a szakmai kompetenciájuk alapján elvárható autonómiával és felelősséggel ellátni. Képesek a szakmai innovációra, a társadalmi szerepvállalásra, a folyamatos megújulásra és fejlődésre.
A képzésben résztvevők többek között a 0-5 éves gyermekek fejlődéséről, gondozásáról, neveléséről, játékáról, a máshogy fejlődő gyermekek korai fejlesztéséről, a családok támogatásáról, a kisgyermekeknek ajánlható mesékről, versekről, dalokról tanulhatnak, betekintést nyernek a kisgyermeknevelés rendszerének működésébe, a kisgyermekkori kutatások új eredményeibe.
A képzésben megszerezhető végzettségi szint és szakképzettség a képzési és kimeneti követelmények szerint:
- végzettségi szint: alapfokozat (bachelor, BA);
- szakképzettség: csecsemő- és kisgyermeknevelő (Infant and Early Childhood Educator).
A képzés képzési ideje: 6 félév
Munkarend: nappali vagy levelező munkarend
A képzés finanszírozási formája: állami ösztöndíjas vagy önköltséges
Szakfelelős: Petőné Csima Melinda PhD egyetemi docens
Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)
Képzés nyelve: magyar
Levelező munkarendű képzés sajátosságai
A levelező munkarendű képzésben az érintett hallgatókkal kötött megállapodásnak megfelelően a hallgatók tanórái három hetente egy alkalommal kettő/három nap (csütörtök-)péntek-szombati napokon kerül sor.
Szakmai gyakorlat
A szakmai gyakorlat részét képezik:
- a csoportos és egyéni intézményi gyakorlatok és ezek elemzése, dokumentálása;
- az összefüggő komplex gyakorlat.
Az összefüggő komplex szakmai gyakorlat időtartama a képzés utolsó évében legalább 6 hét, mely megbontható oly módon, hogy az egyes szakaszok 2 hétnél rövidebbek nem lehetnek. A komplex szakmai gyakorlat csak bölcsődében, mini bölcsődében teljesíthető.
A gyakorlat félévenkénti bontású leírását, tartalmát, munkaformáit, időbeli ütemezését a Gyakorlati képzési útmutató című kisfüzet tartalmazza, melyet a hallgató az első gyakorlat megkezdése előtt a gyakorlatvezetőtől szerezhet be .
A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok
Az alapfokozat birtokában a csecsemő és kisgyermeknevelők képesek:
- a pedagógiai, pszichológiai, egészségtudományi, társadalomtudományi és módszertani tudásukat holisztikus szemlélettel és adaptív módon, a gyermekek egyéni sajátosságainak és a korosztály jellemzőinek figyelembevételével alkalmazni;
- a családközpontú kora gyermekkori intervenció szemléletmódjára is építkezve a társadalmi jelenségeket, folyamatokat értelmezni s átlátni azok pedagógiai következményeit;
- meghatározni a három év alatti gyermekek és a gyermekcsoport ismeretében az adott intézmény célkitűzéseihez és szakmai kereteihez igazodva a nevelés célokat, feladatokat és tartalmakat, megtervezni, alakítani, elemezni és értékelni a pedagógiai folyamatot;
- a három év alatti gyermekek szükségleteinek figyelembevételével kialakítani a gyermekek életterét, a tartalmakat a gyermekek fejlettségéhez igazodva megválasztani és közvetíteni;
- támogatni a gyermek önállósodását, a szokások és az egészséges életmód alakulását;
- a három év alatti gyermekek fejlődésének nyomon követésére, az eltérő fejlődési ütem felismerésére, és az érési-fejlődési folyamatok egyénre szabott, differenciált befolyásolására, az ehhez szükséges módszertani kultúra kialakítására;
- felismerni a kisgyermek biológiai és pszichés szükségleteit, és azokat differenciáltan, a gyermek érési-fejlődési folyamataihoz és igényeihez illeszkedő módon kielégíteni;
- megteremti a játék feltételeit, és a kisgyermek igényeihez igazodóan támogató, gazdagító módon szerepet vállalni a gyermek játékában;
- kielégíti a kisgyermek esztétikai szükségleteit, szakszerűen támogatni a különböző művészeti ágakhoz kapcsolódó kisgyermekkori alkotó és befogadó tevékenységeket, a fejlődő gyermeki kreativitást. Képesek támogatni a motoros képességek és a nyelvi, kommunikatív képességek fejlődését;
- az egyes családok jellemzőihez, szükségleteihez, élethelyzetéhez igazodva megerősíteni a családi nevelés értékeit, kompenzálni az esetleges hátrányokat, a gyermek fejlődésének támogatása érdekében erősíteni a szülői kompetenciát, együttműködni a szülőkkel, a családdal;
- a szakmán belüli és a szakmák közötti együttműködésre;
- segítő beszélgetés vezetésére mind egyéni, mind csoportos helyzetben;
- a szakmai tevékenységéhez szükséges kommunikációra.
Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás
A hallgatóknak a képzés során nappali munkarendben a mintatanterv szerint két féléven keresztül alapozó nyelvoktatásban, majd két féléven keresztül szaknyelvoktatásban kell részt venniük. A nyelvoktatás és a szaknyelvoktatás teljesítése kritérium követelmény. Levelező munkarendben a nyelvoktatás és szaknyelvoktatás szabadon választható módon valósul meg. A nyelvoktatásról és a szaknyelvoktatásról bővebb információ a 4.3.12. Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás fejezetben található.
A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
- a képzés összes kötelező tantárgyának a teljesítése, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a szakdolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése;
- az egyéni összefüggő terepgyakorlat teljesítése;
- portfólió elkészítése.
Záróvizsga
Záróvizsgára bocsátás feltételei:
- végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
- szakdolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
- a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.
A záróvizsga részei:
- szaktárgyi komplex vizsga (tantárgyi vizsga);
- szakdolgozat bemutatás és védés;
- portfólió bemutatása és védése.
Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak
A szóbeli komplex vizsga ismeretkörei:
- a jelenkori társadalom és a gyermek;
- pszichológiai alapok;
- pedagógiai alapok;
- pszichológia a pedagógiában;
- bölcsődepedagógia;
- kiemelt figyelmet igénylő gyermekek a családban és az intézményekben;
- egészségtudomány és nevelés;
- játék;
- zenei nevelés;
- anyanyelvi nevelés;
- vizuális nevelés;
- gyakorlati képzési modul.
A záróvizsga három részből áll:
Első eleme a szakdolgozat bemutatása és védése
A szakdolgozat azt bizonyítja, hogy a hallgató képes a végzettségéhez kapcsolódó részterületen önálló feladatmegoldásra, témafeldolgozásra. Ez jelentheti a szakirodalom és a kisgyermekneveléshez kapcsolódó szakterületeken folyó kutatások eredményeinek elemző, célzott felhasználását, vagy pedig a hallgató saját empirikus kutatási eredményeinek bemutatását. Szakdolgozati témaként csak a szakhoz kapcsolódó téma választható. A csecsemő- és kisgyermeknevelő BA képzés gyakorlatorientált jellegének megfelelően elsősorban a gyakorlati relevanciával rendelkező témák / feldolgozási módszerek javasoltak.
Második eleme a portfólió bemutatása és védése
A 0-3 éves korosztály fokozott biztonságigényéhez és a bölcsődei nevelés-gondozás szakmai-módszertani kultúrájához illeszkedően a csoportban szervezett bizottság előtti gyakorlati záróvizsgát a portfólió helyettesíti. A hallgató a gyakorlati képzés során végzett tevékenységeinek fókuszából az előre megadott szempontok szerint portfóliót készít, melynek fő célja a hallgató speciális szakmai kompetenciái (ismeretek, képességek, attitűdök, autonómia és felelősség) fejlődésének bemutatása a tájékozódástól az önálló munkavégzésre való képesség eléréséig. A portfólió a hallgatónak a képzésben született munkáiból összeállított célirányos gyűjtemény, amely bemutatja készítőjének erőfeszítéseit, fejlődését és eredményeit. A portfólióban megjelenő munkák kiválasztása, gyűjtése és az önreflexiók elkészítése a hallgató feladata. A szakszerűen felépített portfólió segíti a kognitív önszabályozás kialakulását és fejlődését, ugyanakkor a környezet számára is láthatóvá, értékelhetővé teszi azt, hogy a hallgató milyen szintre jutott el a kompetenciák alakulásában, a tudásszerzésben, a szakmai fejlődésben. A hallgató vizsgabizottság előtt mutatja be (védi meg) portfólióját saját maga által készített prezentáció segítségével. A portfólió készítéshez a hallgatók tantárgy keretében történő felkészítést, részletes módszertani útmutatót, a munka során pedig igény szerinti folyamatos tutori segítséget kapnak.
A harmadik eleme a komplex szóbeli vizsga
A záróvizsga harmadik eleme a komplex szóbeli vizsga, melyen a vizsgabizottság azt értékeli, hogy a hallgató mennyire képes megfelelően értelmezni, alkalmazni a csecsemő- és kisgyermeknevelő BA képzés során tanult, a hivatás gyakorlása szempontjából meghatározó ismereteket. A szóbeli vizsgára való felkészüléshez a hallgató komplex témaköröket kap, a hozzájuk kapcsolódó alapvető fogalmakkal és a felkészülést segítő irodalomjegyzékkel együtt. Ez a témakör-jegyzék pontosan körülhatárolja azt a tudást, ami a vizsgán számonkérésre kerül. A szóbeli vizsgán a hallgató olyan gyakorlati relevanciával rendelkező feladatot kap, melynek megoldási módja a probléma alapú tanulásra építkezve együttesen kívánja meg az elméleti ismeretek előhívását és gyakorlatban való alkalmazásukat. A képzés során a hallgató többirányú felkészítést kap az ilyen típusú feladatok megoldására.
A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján
A 4.3.14. Záróvizsga és a 4.3.15. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.