Tanító alapképzési szak

Tanító alapképzési szak

Last modified: 26. September 2024

A képzés célja tanítók képzése, akik – a változó társadalmi szükségleteknek, az általános iskolai nevelés-oktatás céljainak megfelelően – képesek a tanulók személyiségének komplex fejlesztésére, a tanító teljes szerepkörének betöltésére. Felkészültek az általános iskola első négy évfolyamán valamennyi műveltségi terület és az első hat évfolyamán egy választott műveltségi terület nevelési-oktatási feladatainak ellátására.

A képzésben megszerezhető végzettségi szint és szakképzettség a képzési és kimeneti követelmények szerint:

  • végzettségi szint: alapfokozat (bachelor; BA);
  • szakképzettség: tanító (Primary School Teacher).

A képzés képzési ideje: 8 félév

Munkarend: nappali vagy levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: állami ösztöndíjas vagy önköltséges

Szakfelelős: Bencéné Fekete Anikó Andrea PhD egyetemi docens

Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)

Képzés nyelve: magyar

Választható műveltségterületek

VÁLASZTHATÓ MŰVELTSÉGTERÜLET

MŰVELTSÉGTERÜLET- FELELŐS

MELYMUNKARENDBEN ÉS
KÉPZÉSIHELYEKEN HALLGATHATÓ?

Magyar nyelv és irodalom

Dr. habil. Kovács Zoltán

nappali és levelező munkarendben
Kaposvár képzési helyen

Matematika

Dr. Zentai Gabriella

nappali és levelező munkarendben
Kaposvár képzési helyen

Történelem és állampolgári ismeretek
(hon és népismeret) és etika

Dr. Belovári Anita

nappali és levelező munkarendben
Kaposvár képzési helyen

Természettudomány

Dávid János

nappali és levelező munkarendben
Kaposvár képzési helyen

Művészetek - Ének-zene

Dr. Szabó Norbert

nappali és levelező munkarendben
Kaposvár képzési helyen

Művészetek - Vizuális kultúra

Rónai Gábor

nappali és levelező munkarendben
Kaposvár képzési helyen

Művészetek – dráma és színház

Dr. Gombos Péter

nappali és levelező munkarendben
Kaposvár képzési helyen

Technológia – Digitális kultúra

Rumbus Anikó

nappali és levelező munkarendben
Kaposvár képzési helyen

Technológia - Technika és tervezés

Velner András

nappali és levelező munkarendben
Kaposvár képzési helyen

Idegen nyelv (angol/német)

Csizmadia Gábor
Bencéné dr. Fekete Anikó Andrea

nappali és levelező munkarendben
Kaposvár képzési helyen

Testnevelés és egészségfejlesztés

Dr. Kiss Zoltán

nappali és levelező munkarendben
Kaposvár képzési helyen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy műveltségterület választása és képzési követelményeinek teljesítése kötelező. A műveltségterületek a Nemzeti alaptanterv alapján a kerettanterv szerint közvetítendő műveltség fő területei és tartalmai, műveltségi területenként az általános iskola 1–6. évfolyamának nevelési-oktatási feladataihoz jól meghatározott műveltségkör koncentrikusan terjeszkedő, homogén tananyagtartalmát ölelik fel. A műveltségterületi képzés a tanító szakra felkészítő általános képzést harmonikusan és szaktárgyi igényességgel, módszertani alapossággal egészíti ki. Idegen nyelvi műveltségterület választásának előfeltétele a szóbeli és írásbeli (komplex) középfokú, államilag elismert nyelvvizsga.

Műveltségterületre történő felvétel feltételei

A hallgatók második félévük megkezdésekor tájékoztatást kapnak a műveltségterületekről, majd érdeklődésük alapján kettő műveltségterületet is teljesíthetnek egyidejűleg, hogy nagyobb esélyük legyen elhelyezkedni a munkaerőpiacon. A választás a NEPTUN TR-ben történik. A tájékoztatót követő héten a hallgatók a rendszerben bejelölik, hogy melyik műveltségterületeket szeretnék elsődlegesen, illetve másodlagosan választani. Ezt követően az oktatási igazgatóhelyettes összesíti a választás eredményeit és az intézetigazgatóval közösen döntést hoznak arról, hogy melyik műveltségterületi képzés indul a harmadik félévtől kezdődően. Azokról a műveltségterületekről, amelyekre kis számban jelentkeztek hallgatók – jelentkezésük sorrendjében – átirányításra kerülnek olyan területre, amelyet többen jelöltek meg. Egy-egy műveltségterület minimum 5 fővel indul.

Levelező munkarendű képzés sajátosságai

A levelező munkarendű képzésben az érintett hallgatókkal kötött megállapodásnak megfelelően a hallgatók tanórái három hetente egy alkalommal kett/három nap (csütörtök-)péntek-szombati napokon kerül sor.

Szakmai gyakorlat

A szakmai gyakorlat részét képezik:

  • a csoportos és egyéni iskolai gyakorlatok és ezek elemzése, dokumentálása,
  • a tanítójelölt komplex gyakorlata, aminek időtartama a nyolcadik félévben 8-10 hét.

A gyakorlat félévenkénti bontású leírását, tartalmát, munkaformáit, időbeli ütemezését a Gyakorlati képzési útmutató című kisfüzet tartalmazza, melyet a hallgató köteles az első gyakorlat kezdete előtt beszerezni.

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

Az alapfokozat birtokában a tanítók képesek:

  • a nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat a 6-12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni;
  • a tanulás sajátosságainak ismerete alapján az adott életkori sajátosságok figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására;
  • építeni a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítani, elemezni és értékelni;
  • változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel elősegítik a gyermek önértékelési képességének alakulását;
  • támogató tanulási környezetet biztosítani;
  • az integrált, inkluzív nevelés szakszerű támogatására; a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelését segítő adekvát módszerek alkalmazására;
  • az információs és kommunikációs technológiák célszerű felhasználására;
  • közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására;
  • a digitális környezetben történő tudásépítés támogatására; a digitális írástudás megalapozására és fejlesztésére;
  • tevékenységükben a fenntarthatóságra nevelés elveinek érvényesítésére;
  • az iskolai nevelés módszereit és napirendjét úgy alakítani, hogy azzal a 6-12 éves gyermekek teljes körű egészségfejlesztését megvalósítsák. Képesek helyesen alkalmazni a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális tartáskorrekció gyakorlatanyagát;
  • a szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve megválasztani a szakirodalmi könyvtári és digitális források körét, és munkájukban azokat kreatív módon hasznosítani;
  • a gyerekek családjával kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatot kialakítani, szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikálni, képesek a nevelést érintő kérdésekben a családokat támogatni;
  • együttműködni a nevelési folyamat többi szereplőivel, képesek elgondolásait előadni és megvitatni, eredményeit, javaslataikat szóban és írásban hitelesen és szakszerűen közreadni. Képesek pedagógiai tevékenységüket tágabb kontextusban is elhelyezni;
  • a tanítói munkára irányadó szakmai, etikai és jogi szabályozókhoz munkájuk során igazodni, a szabályozók változtatásához javaslatokat előterjeszteni;
  • tevékenységükre szakszerűen reflektálni.

Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás

A hallgatóknak a képzés során nappali munkarendben a mintatanterv szerint két féléven keresztül alapozó nyelvoktatásban, majd két féléven keresztül szaknyelvoktatásban kell részt venniük. A nyelvoktatás és a szaknyelvoktatás teljesítése kritérium követelmény. Levelező munkarendben a nyelvoktatás és szaknyelvoktatás szabadon választható módon valósul meg. A nyelvoktatásról és a szaknyelvoktatásról bővebb információ a 4.3.12. Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás fejezetben található.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei

  • a képzés összes kötelező tantárgyának a teljesítése, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a szakdolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése;
  • az egyéni összefüggő gyakorlat teljesítése;
  • sikeres zárótanítás teljesítése.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • szakdolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.

A záróvizsga részei:

  • szaktárgyi komplex vizsga (tantárgyi vizsga);
  • a műveltségterületeknek megfelelően egy-egy szaktárgyi komplex vizsga (tantárgyi vizsga);
  • szakdolgozat bemutatás és védés.

Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak

A záróvizsga főbb ismeretkörei:

  • pszichológiai alapok;
  • pszichológia a pedagógiában;
  • pedagógiai alapok;
  • szaktudományosan megalapozott tantárgypedagógiák ismeretkörei;
  • szakmai gyakorlatra épülő tapasztalatok;
  • speciális szakmai ismeretek (tanítói kompetenciák kibontakoztatását segítő tanulmányok);
  • a hallgató által választott műveltségterülethez tartozó ismeretkörök.

A záróvizsga két részből áll:

Első eleme a szakdolgozat bemutatása és védése

A szakdolgozat azt bizonyítja, hogy a hallgató képes a végzettségéhez kapcsolódó szakterületen önálló feladatmegoldásra, témafeldolgozásra. Ez jelentheti a szakirodalom és az tanító szakhoz kapcsolódó szakterületeken folyó kutatások eredményeinek elemző, célzott felhasználását, és/vagy pedig a hallgató saját empirikus kutatási eredményeinek bemutatását. A Tanító BA képzés gyakorlatorientált jellegének megfelelően elsősorban az gyakorlati relevanciával rendelkező témák/ feldolgozási módszerek javasoltak a szak KKK-ban megjelölt területei alapján.

Második eleme a kéttétel - kettő műveltségterület esetén három tétel - húzásából álló komplex vizsga

  • Az egyik tételsor az általános témaköröket tartalmazza, amely komplex, amely magába foglalja a tanítószak pedagógiai-pszichológiai ismereteit, valamint szakmai, módszertani diszciplináris ismeretköröket, ezek alkalmazását az általános iskolai (1-4. osztály) nevelő-oktatói gyakorlatában.
  • a másik a hallgató által választott műveltségterületi ismeretekhez kapcsolódó komplex szóbeli vizsga – két műveltségterület esetén mindkét tételsorból egy-egy tétel.

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján

A 4.3.14. Záróvizsga és a 4.3.15. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve