Állatasszisztált segítő tevékenység koordinátor szakirányú továbbképzés - MATE Oktatási Igazgatóság
Állatasszisztált segítő tevékenység koordinátor szakirányú továbbképzés
Állatasszisztált segítő tevékenység koordinátor szakirányú továbbképzés
Utolsó frissítés: 2025 február 27.
A képzés célja: olyan felsőfokú végzettséggel rendelkező szakemberek képzése, akik tisztában vannak az állatasszisztált aktivitások lehetőségeivel, követelményeivel és gyakorlati alkalmazásával. Felkészültségük révén alkalmasak az állatasszisztált foglalkozások tervezésére, szervezésére és vezetésére.
A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: állatasszisztált segítő tevékenység koordinátor
A képzés képzési ideje: 2 félév
Munkarend: levelező munkarend
A képzés finanszírozási formája: önköltséges
Szakfelelős: Gelencsérné dr. Bakó Márta egyetemi docens (Kaposvári Campus)
Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)
Képzés nyelve: magyar
A képzés sajátosságai
A hallgató a képzés során megismeri az állatasszisztált tevékenység törvényi szabályozását, az állatasszisztált pedagógia és állattal asszisztált aktivitások alapelveit, módszertanát, valamint a kapcsolódó pedagógiai és intervenciós lehetőségeket.
Levelező munkarendű képzés
Kaposvár képzési helyen: a konzultációk 2-3 hetente péntek délután és szombaton egész nap kerülnek megtartásra.
A konzultáció során oktatási eszközökkel felszerelt tantermek, tantárgyi szemléltető anyagok, szakkönyvtár, olvasóterem, számítógép-terem, valamint a gyakorlati terepet biztosító speciális lehetőségek állnak a hallgatók rendelkezésre.
A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok
A végzettség birtokában az állatasszisztált segítő tevékenység koordinátor szakember képes:
- a saját szakmai gyakorlatának fejlesztéséhez értelmezni és használni a képzésen elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteket;
- az elsajátított szaktudományos ismereteket több szempontúan, kritikusan elemezni és a saját intézményére, munkaterületére vonatkoztatni;
- a társállatasszisztált szakember szerepének és feladatainak értelmezésére;
- a tevékenységére és eredményeire adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektálni;
- az állattal asszisztált tevékenységeket teammunkában eredményesen együttműködve irányítani;
- kreatív és hatékony módon a gyakorlatban felhasználni, az etológiai alapismereteit;
- zoopedagógiai ismereteit az állatasszisztált tevékenységek során felhasználni;
- az állatasszisztált fejlesztő program differenciált tervezésére;
- a gyakorlatban alkalmazni a fejlesztés, nevelés, segítés területén használható állatasszisztált intervenciós módszereket;
- (gyógy)pedagógiai, pszichológiai és szociális ismereteit a gyakorlati munkája során hasznosítani;
- az atipikus fejlődésmenet sajátosságainak ismerete alapján az adott személy sajátos fejlődését figyelembe venni az állatasszisztált tevékenység megtervezésekor;
- gondolatait koherensen megfogalmazni, a szakmai terminológiát használni és eredményeit rövidebb terjedelmű publikációk formájában elkészíteni, előadás formájában bemutatni;
- saját szakmai tevékenysége hatását felmérni és kritikusan elemezni, tapasztalatait és nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni, majd ezek alapján a szükséges önkorrekciót végrehajtani;
- a teammunkához szükséges kooperációra, kommunikációra;
- értelmezni, és saját intézménye szakmai gyakorlatának fejlesztéséhez felhasználni a képzés során elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteket;
- a pedagógiai jelenségek és problémák saját intézményi kontextust figyelembe vevő kritikus, több szempontú elemzésére;
- saját szakmai tevékenységére adekvát és differenciált szempontok mentén reflektálni, szakmai fejlődését irányítani;
- a főbb infokommunikációs technológiák és funkciók magabiztos használatára, hatékony alkalmazására;
- a problémára orientált, helyi szintű feltáró vizsgálat tervezésére és lebonyolítására;
- a tanulás, fejlődés, ellátás sajátosságainak ismerete alapján az adott sajátosságok figyelembevételével megfelelő oktatási-nevelési-gondozási feltételek megteremtésére;
- szakmáját meghatározó dokumentumokat értelmezni;
- az intézménye szervezeti működésének kritikai elemzésére;
- szakmai közösségeiben az együttműködő tanulásra, fejlesztésre.
A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
- a képzés mintatantervében lévő tárgyak meghatározott kreditmennyiségének és a portfólió-készítésre adható kreditek teljesítése.
Záróvizsga
Záróvizsgára bocsátás feltételei:
- végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
- portfólió benyújtása és bírálók általi elfogadása;
- a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.
A záróvizsga részei:
- komplex záróvizsga-tétel;
- portfólió védés.
Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak:
- Állatasszisztált munka színterei - Az állatasszisztált intervenció típusai, illetve az állatasszisztált munka színterei. Az állatasszisztált munka színterei problémakör alapján. Színterenként az állatasszisztált munka ismertetése. Az állatasszisztált munkában felhasználható fajok, fajcsoportok.
- Állatasszisztált program tervezése, feladatkészítés -Az állatasszisztált programok motiváló ereje, illetve a spontán hatások. Az állatasszisztált munka általános szabályai. Az állatasszisztált feladatok megtervezésének szempontjai, illetve az állatasszisztált feladatok típusai. Az állatasszisztált munka állatvédelmi, etológiai szempontjai. Az egyes fajok előnyei, hátrányai, felhasználási keretei.
- Lovasterápia, mint terápiás módszer bemutatása-A lovasterápia kialakulása, illetve a lovasterápia szakágai. A lovasterápiás indikációk, kontraindikációk. A lovasterápiás helyszín, illetve szakmai team. A terápiás ló és a lovasterápiás tárgyi felszerelések, szerszámok. A lovasterápia jótékony hatásai.
- Állatasszisztált pedagógia módszertana és hatásmechanizmusa, a fejlesztő team - Az állatasszisztált pedagógia módszertana. Az állatasszisztált fejlesztő team a különböző színtereknek és a különböző állatasszisztált munkának megfelelően. Az egyes állatfajok beilleszthetősége a pedagógiai munkába.
- Indikációk, kontraindikációk az állatasszisztált munkában -Az állatasszisztált munkára vonatkozó indikációk. Az állatasszisztált munkára vonatkozó kontraindikációk.
- Az állatasszisztált munka jogszabályi környezete -A kutyásterápiás munkára vonatkozó törvényi szabályozás, illetve a benne foglalt kutyásterápiás munkára vonatkozó rendelkezések. A társállatok tartásával kapcsolatos jogszabályok.
- Segítő állatok (kutyák) kiválasztása, kiképzése – Az idomítás, kiképzés módszerei, eszközei. A segítő munkára szánt kutyák kiválasztásának szempontjai, menete. A segítő munkára szánt kutyák kiképzésének menete. A segítő kutyák vizsgáinak alapvető kritériumai.
- Az állat-ember kapcsolatok – A biofília elmélet. Állatvédelemmel, ezen belül különösen a társállatok tartásával kapcsolatos jogszabályok. Az állatok szabadságai/mentességei.
- A kutya, mint segítő állat – A kutya szociális és kognitív képességei, állatasszisztált tevékenységekre való alkalmasságának alapjai. Az öröklött és tanult viselkedésformák: az agresszió háttere és a szocializáció fontossága. viselkedési analógiák a kutya és az ember között.
A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján
A 4.3.14. Záróvizsga és a 4.3.15. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.