Állatasszisztált segítő tevékenység koordinátor szakirányú továbbképzés

Állatasszisztált segítő tevékenység koordinátor szakirányú továbbképzés

Utolsó frissítés: 2025 február 27.

A képzés célja: olyan felsőfokú végzettséggel rendelkező szakemberek képzése, akik tisztában vannak az állatasszisztált aktivitások lehetőségeivel, követelményeivel és gyakorlati alkalmazásával. Felkészültségük révén alkalmasak az állatasszisztált foglalkozások tervezésére, szervezésére és vezetésére.

A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: állatasszisztált segítő tevékenység koordinátor

A képzés képzési ideje: 2 félév

Munkarend: levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: önköltséges

Szakfelelős: Gelencsérné dr. Bakó Márta egyetemi docens (Kaposvári Campus)

Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)

Képzés nyelve: magyar

A képzés sajátosságai

A hallgató a képzés során megismeri az állatasszisztált tevékenység törvényi szabályozását, az állatasszisztált pedagógia és állattal asszisztált aktivitások alapelveit, módszertanát, valamint a kapcsolódó pedagógiai és intervenciós lehetőségeket.

Levelező munkarendű képzés

Kaposvár képzési helyen: a konzultációk 2-3 hetente péntek délután és szombaton egész nap kerülnek megtartásra.

A konzultáció során oktatási eszközökkel felszerelt tantermek, tantárgyi szemléltető anyagok, szakkönyvtár, olvasóterem, számítógép-terem, valamint a gyakorlati terepet biztosító speciális lehetőségek állnak a hallgatók rendelkezésre.

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

A végzettség birtokában az állatasszisztált segítő tevékenység koordinátor szakember képes:

  • a saját szakmai gyakorlatának fejlesztéséhez értelmezni és használni a képzésen elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteket;
  • az elsajátított szaktudományos ismereteket több szempontúan, kritikusan elemezni és a saját intézményére, munkaterületére vonatkoztatni;
  • a társállatasszisztált szakember szerepének és feladatainak értelmezésére;
  • a tevékenységére és eredményeire adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektálni;
  • az állattal asszisztált tevékenységeket teammunkában eredményesen együttműködve irányítani;
  • kreatív és hatékony módon a gyakorlatban felhasználni, az etológiai alapismereteit; 
  • zoopedagógiai ismereteit az állatasszisztált tevékenységek során felhasználni;
  • az állatasszisztált fejlesztő program differenciált tervezésére;
  • a gyakorlatban alkalmazni a fejlesztés, nevelés, segítés területén használható állatasszisztált intervenciós módszereket;
  • (gyógy)pedagógiai, pszichológiai és szociális ismereteit a gyakorlati munkája során hasznosítani;
  • az atipikus fejlődésmenet sajátosságainak ismerete alapján az adott személy sajátos fejlődését figyelembe venni az állatasszisztált tevékenység megtervezésekor;
  • gondolatait koherensen megfogalmazni, a szakmai terminológiát használni és eredményeit rövidebb terjedelmű publikációk formájában elkészíteni, előadás formájában bemutatni;
  • saját szakmai tevékenysége hatását felmérni és kritikusan elemezni, tapasztalatait és nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni, majd ezek alapján a szükséges önkorrekciót végrehajtani;
  • a teammunkához szükséges kooperációra, kommunikációra;
  • értelmezni, és saját intézménye szakmai gyakorlatának fejlesztéséhez felhasználni a képzés során elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteket;
  • a pedagógiai jelenségek és problémák saját intézményi kontextust figyelembe vevő kritikus, több szempontú elemzésére;
  • saját szakmai tevékenységére adekvát és differenciált szempontok mentén reflektálni, szakmai fejlődését irányítani;
  • a főbb infokommunikációs technológiák és funkciók magabiztos használatára, hatékony alkalmazására;
  • a problémára orientált, helyi szintű feltáró vizsgálat tervezésére és lebonyolítására;
  • a tanulás, fejlődés, ellátás sajátosságainak ismerete alapján az adott sajátosságok figyelembevételével megfelelő oktatási-nevelési-gondozási feltételek megteremtésére;
  • szakmáját meghatározó dokumentumokat értelmezni;
  • az intézménye szervezeti működésének kritikai elemzésére;
  • szakmai közösségeiben az együttműködő tanulásra, fejlesztésre.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei

  • a képzés mintatantervében lévő tárgyak meghatározott kreditmennyiségének és a portfólió-készítésre adható kreditek teljesítése.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • portfólió benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.

A záróvizsga részei:

  • komplex záróvizsga-tétel;
  • portfólió védés.

Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak:

  1. Állatasszisztált munka színterei - Az állatasszisztált intervenció típusai, illetve az állatasszisztált munka színterei. Az állatasszisztált munka színterei problémakör alapján. Színterenként az állatasszisztált munka ismertetése. Az állatasszisztált munkában felhasználható fajok, fajcsoportok.
  2. Állatasszisztált program tervezése, feladatkészítés -Az állatasszisztált programok motiváló ereje, illetve a spontán hatások. Az állatasszisztált munka általános szabályai. Az állatasszisztált feladatok megtervezésének szempontjai, illetve az állatasszisztált feladatok típusai. Az állatasszisztált munka állatvédelmi, etológiai szempontjai. Az egyes fajok előnyei, hátrányai, felhasználási keretei.
  3. Lovasterápia, mint terápiás módszer bemutatása-A lovasterápia kialakulása, illetve a lovasterápia szakágai. A lovasterápiás indikációk, kontraindikációk. A lovasterápiás helyszín, illetve szakmai team. A terápiás ló és a lovasterápiás tárgyi felszerelések, szerszámok. A lovasterápia jótékony hatásai.
  4. Állatasszisztált pedagógia módszertana és hatásmechanizmusa, a fejlesztő team - Az állatasszisztált pedagógia módszertana. Az állatasszisztált fejlesztő team a különböző színtereknek és a különböző állatasszisztált munkának megfelelően. Az egyes állatfajok beilleszthetősége a pedagógiai munkába.
  5. Indikációk, kontraindikációk az állatasszisztált munkában -Az állatasszisztált munkára vonatkozó indikációk. Az állatasszisztált munkára vonatkozó kontraindikációk.
  6. Az állatasszisztált munka jogszabályi környezete -A kutyásterápiás munkára vonatkozó törvényi szabályozás, illetve a benne foglalt kutyásterápiás munkára vonatkozó rendelkezések. A társállatok tartásával kapcsolatos jogszabályok.
  7. Segítő állatok (kutyák) kiválasztása, kiképzése – Az idomítás, kiképzés módszerei, eszközei. A segítő munkára szánt kutyák kiválasztásának szempontjai, menete. A segítő munkára szánt kutyák kiképzésének menete. A segítő kutyák vizsgáinak alapvető kritériumai.
  8. Az állat-ember kapcsolatok – A biofília elmélet. Állatvédelemmel, ezen belül különösen a társállatok tartásával kapcsolatos jogszabályok. Az állatok szabadságai/mentességei.
  9. A kutya, mint segítő állat – A kutya szociális és kognitív képességei, állatasszisztált tevékenységekre való alkalmasságának alapjai. Az öröklött és tanult viselkedésformák: az agresszió háttere és a szocializáció fontossága. viselkedési analógiák a kutya és az ember között.

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján

A 4.3.14. Záróvizsga és a 4.3.15. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve