Drámapedagógia területen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak - MATE Oktatási Igazgatóság
Drámapedagógia területen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Drámapedagógia területen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Utolsó frissítés: 2025 február 20.
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik nevelési-oktatási, illetve közművelődési intézményekben (tanteremben és tantermen kívül) képesek a dráma (drámajáték) és a színház eszközeivel nevelni és oktatni a különböző korú, nemű, képességű tanítványaikat. Emellett képesek a 'dráma és tánc’ tantárgyak önálló stúdiumként és integrált formában (irodalom, történelem, hittan, nyelvoktatás, osztályfőnöki óra) való színvonalas oktatására.
A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: szakvizsgázott pedagógus, drámapedagógia szakterületen.
Az oklevél a jogszabályi előírások szerint szakvizsgához kötött munkakörök betöltésére jogosít. A szakvizsga megszerzése az iskolai végzettségi szintet nem változtatja meg, vagyis ha valaki BA végzettséggel szerez szakvizsgát, a legmagasabb iskolai végzettsége továbbra is főiskolai szint marad.
A képzés képzési ideje: 4 félév
Munkarend: levelező munkarend
A képzés finanszírozási formája: önköltséges
Szakfelelős: Gombos Péter PhD (Kaposvári Campus)
Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)
Képzés nyelve: magyar
Választható specializációk
VÁLASZTHATÓ SPECIALIZÁCIÓ |
SPECIALIZÁCIÓFELELŐS |
MELY MUNKARENDBEN ÉS KÉPZÉSI HELYEKEN HALLGATHATÓ? |
Kisgyermekkori drámapedagógiai specializáció |
Dr. Gombos Péter |
levelező munkarendben |
Színi nevelés, színjátszás specializáció |
Dr. Gombos Péter |
levelező munkarendben |
Levelező munkarendű képzés sajátosságai
Kaposvár képzési helyen: a konzultációk 2-3 hetente péntek délután és szombaton egész nap kerülnek megtartásra.
A képzés sajátosságai
Már meglévő képzettség beszámítása: A már meglévő pedagógus-szakvizsga ill. szakmai ismeretkör beszámítására a tanulmányi idő lerövidítésével lehetőség van, melyet az intézeti Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottságnál kell kezdeményezni.
A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok
A végzettség birtokában a szakvizsgázott pedagógus, drámapedagógia szakterületen képes:
A pedagógusképzésben szerzett ismeretekre és a gyakorlati tevékenység tapasztalataira építve a képzés során a továbbképzés hallgatói felkészülnek a pedagógus munkakörök, illetve az intézményekhez kapcsolódó speciális feladatok ellátására.
A drámapedagógia szakirányú képzés hallgatója ismeretekre tesz szert a különböző dramatikus tevékenységtípusok területén (gyakorlatok, dramatikus játék, színházi munka, tanítási dráma, szakértői dráma, színházi nevelési program). Ismeri a verbális és a nemverbális kommunikáció általános törvényszerűségeit. Ismeri a szerepjáték fajtáit, azokat a célnak megfelelően tudja alkalmazni. Ismeri az improvizációs technikát. Ismeri a hatás- és előadáselemzési eljárásokat (azok alkalmazásában jártasságra tesz szert). Ismereteket szerez a játékelmélet területéről, valamint a tánc-, a zene- és a színháztörténet területéről.
Képessé válnak a fenti ismeretek alkalmazására az oktatásban-nevelésben.
A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
- a képzés összes kötelező tantárgyának, a választott specializáció tantárgyainak teljesítése, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a portfólió-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 120 kredit értékben.
Záróvizsga
Záróvizsgára bocsátás feltételei:
- végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
- portfólió benyújtása és bírálók általi elfogadása;
- a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.
A záróvizsga részei:
- komplex vizsga;
- portfólió védés.
Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak:
Pedagógus szakvizsgamodul tárgyai:
- A köznevelési rendszer felépítése és működése, a működést szabályozó jogi és szakmai dokumentumok. A köznevelési rendszer irányítása, az irányítás szervezeti rendszere, hatásköre, központi és helyi intézményei.
- A köznevelési intézmény mint szervezet. A struktúra és a funkció összefüggései. A szervezet irányítása, vezetési kultúra. Szervezetfejlesztés.
- A köznevelési intézmény hatékonysága, a hatékonyságot meghatározó külső és belső tényezők. A hatékonyság mérése. Az intézmény fejlesztés stratégiája.
- A tervezés szerepe a pedagógiai folyamatban. A tervezés szintjei. A tervezés folyamata.
- Az értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban. A fejlesztő értékelés jellemzői. Az értékelés etikai vonatkozásai.
- A pedagógus szerepek változásai, hagyományos és új pedagógusszerepek. Pedagóguskompetenciák. A pedagógus-életpályamodell, a minősítési rendszer.
- Mentálhigiéné a köznevelési intézményben. A mentálhigiénés szemlélet értelmezése, jelentősége a pedagógus munkájában.
- Kapcsolatrendszerek, együttműködés a köznevelési intézményben: intézmények közötti és intézményen belüli kapcsolatrendszerek (munkatársi kapcsolatok, pedagógus-szülő kapcsolat, pedagógus-gyermek kapcsolat). Együttműködési lehetőségek, kompetenciahatárok, etikai vonatkozások.
- A konfliktus értelmezése, lehetséges konfliktusok a pedagógusi munkában, ezek okai. Konfliktuskezelési problémák.
- A tanulás korszerű értelmezése, a konstruktivista tanuláselmélet. Tanulásszervezés, tanulássegítés. Kooperatív tanulási technikák, projektmódszer, problémaalapú tanulás. A kompetenciák fejlesztése.
- Az inkluzív nevelés. Az integráció és szegregáció kérdései. Az egyénre szabott fejlődéssegítés, a differenciálás lehetőségei a köznevelés intézményeiben.
- Speciális pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylők nevelése, oktatása: a kiemelt figyelmet igénylő (a különleges bánásmódot igénylő és a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek) nevelése. A köznevelési rendszerben folyó kutatások, bekapcsolódás nemzetközi mérésekbe (pl. a PISA-vizsgálatokban való részvétel). Ezek eredményei, hatása a rendszer fejlődésére.
- Ágazatközi együttműködések és fejlesztések a köznevelési rendszerben.
A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől
A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.