Fejlesztő biblioterápia szakirányú továbbképzési szak - MATE Oktatási Igazgatóság
Fejlesztő biblioterápia szakirányú továbbképzési szak
Fejlesztő biblioterápia szakirányú továbbképzési szak
Utolsó frissítés: 2025 február 20.
A képzés célja, hogy felkészítse a hallgatókat a fejlesztő biblioterapeuta szaktevékenységeire, átadva azokat az elméleti és gyakorlati kompetenciákat, amelyekkel képessé válnak egyéni és csoportos foglalkozások során a művek terápiás, fejlesztő célú felhasználására. A képzés tudatosítja azokat a személyes adottságokat, gyakoroltatja azokat a készségeket, amelyek segítségével a hallgatók majdani munkájuk során irodalmi művekkel tudnak hatást gyakorolni az általános személyiségfejlődésre. Alkalmasak lesznek az önértékelés vagy a viselkedés zavaraira, problémahelyzetekre művészi értékű választ nyújtani az irodalmi művek segítségével.
A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: fejlesztő biblioterapeuta (Developmental Biblioterapeuta).
A képzés képzési ideje: 2 félév
Munkarend: levelező munkarend
A képzés finanszírozási formája: önköltséges
Szakfelelős: Domokos Áron PhD adjunktus (Kaposvári Campus)
Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)
Képzés nyelve: magyar
Levelező munkarendű képzés sajátosságai
Az oktatás jellege, a módszertani munka az oktatás helyétől függetlenül azonos. A levelező munkarendű képzés tanórái havonta péntek délután és szombat egész nap kerülnek megtartásra. A tantárgyi vizsgák ideje is a hétvégéken van.
A gyakorlati képzés célja, az összetett szakértelmet kívánó fejlesztő biblioterápiai munkára való felkészítés a szociális, az oktatási, a könyvtári valamint a kulturális szféra területein.
Kaposvár képzési helyen: a konzultációk 2-3 hetente péntek délután és szombaton egész nap kerülnek megtartásra.
Szakmai gyakorlat
A képzés szakmai gyakorlatai során sokrétű helyzetekben (megfigyelő, alany, gyakornok) és különböző külső színtereken (klinika, iskolai könyvtár, közkönyvtár) szerezhetnek tapasztalatot a hallgatók. A klinikai hospitálás megismertet a biblioterápia másik ágával, az iskolai vagy gyermekkönyvtári gyakorlat pedig a fejlesztő biblioterápia két leggyakoribb terepén biztosítja a gyakorlat megszerzését.
A szakmai gyakorlatra a szakirányú továbbképzés mintatantervében meghatározott félévben kerül sor.
Az első félévben, a 4 óra klinikai hospitálás során, a hallgatók orvosi, pszichológusi felügyelet mellett, a következő munkafolyamatokat figyelhetik meg: olvasmánylista összeállítása, mesélés, műelemzések készítése, műbefogadási módszerek átadása, önismereti játékok vezetése, csoportfoglalkozás tartása.
A második félévben a szakmai gyakorlat ideje 16 óra, melyből 8 órát iskolai vagy gyermekkönyvtárban kell teljesíteni, 8 órát felnőtteket ellátó közkönyvtárban. Az iskolai vagy gyermekkönyvtárban alkalmazott biblioterápia azt szolgálja, hogy segítse a gyerekeket mindennapi gondjaik megoldásában, melynek során a művek katalizátorokká, vitaindítókká válnak. A gyakorlat módot ad arra, hogy a hallgatók a művek felhasználásával bizonyos kérdéseket körüljárjanak, tapasztalatot szerezzenek a tehetséges gyerekek, a hátrányos helyzetűek, illetve a személyiségfejlődés során segítségre szorulók fejlesztésében. A közkönyvtárban folyó biblioterápiában a művek és a beszélgetések a személyiségfejlődésre helyezik a hangsúlyt.
A szakmai gyakorlatok során a következő területeken kell jártasságot szerezniük a hallgatóknak:
Műalkotások kiválasztása a célzott személy olvasási szintjének, személyiségének és érdeklődésének megfelelően. Csoportfoglalkozás tartása, benne: a műalkotások érdeklődést felkeltő bemutatása. A megértés erősítése (motivációk, problémák). A résztvevők segítése az azonosulásban. Megoldások és következményeik kiemelése.
A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok
A végzettség birtokában a fejlesztő biblioterapeututa képes:
- A gyermekek életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságaiknak ismeretében meghatározni a megfelelő biblioterápiás célokat, feladatokat.
- Képes a biblioterápiás folyamat differenciált irányítására, elemzésére, értékelésére.
- Képes a gyermek fejlődéséhez, fejlesztéséhez megfelelő művet társítani.
- Felismerni az irodalmi alkotások, történetek hatásgyakorlását az általános személyiségfejlesztésre, az önértékelés és a viselkedés zavaraira.
- Felismerni a művekben a gyermekirodalmi alkotások problémahelyzetekre nyújtott művészi értékű válaszait.
- Képes az irodalmi alkotások élményszerű, gyermekeket megszólító feldolgozására.
- Képes a fejlesztendő területek feltérképezésére és a biblioterápia alkalmazásával gazdagító, támogató módon szerepet vállalni a gyermekek nevelésében.
- Rendelkezni azokkal a kompetenciákkal, amelyek birtokában képes egyéni és csoportos fejlesztő biblioterápiás foglalkozást tartani.
A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
- a képzés összes tantárgyának teljesítése, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű kredit és a szakdolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 60 kredit értékben;
- ebből 14 kredit értékű szakmai gyakorlat teljesítése.
Záróvizsga
Záróvizsgára bocsátás feltételei:
- végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
- a szakdolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
- a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.
A záróvizsga részei:
- szakdolgozat-védés.
A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől
A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.