Fejlesztő biblioterápia szakirányú továbbképzési szak

Fejlesztő biblioterápia szakirányú továbbképzési szak

Utolsó frissítés: 2025 február 20.

A képzés célja, hogy felkészítse a hallgatókat a fejlesztő biblioterapeuta szaktevékenységeire, átadva azokat az elméleti és gyakorlati kompetenciákat, amelyekkel képessé válnak egyéni és csoportos foglalkozások során a művek terápiás, fejlesztő célú felhasználására. A képzés tudatosítja azokat a személyes adottságokat, gyakoroltatja azokat a készségeket, amelyek segítségével a hallgatók majdani munkájuk során irodalmi művekkel tudnak hatást gyakorolni az általános személyiségfejlődésre. Alkalmasak lesznek az önértékelés vagy a viselkedés zavaraira, problémahelyzetekre művészi értékű választ nyújtani az irodalmi művek segítségével.

A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: fejlesztő biblioterapeuta (Developmental Biblioterapeuta).

A képzés képzési ideje: 2 félév

Munkarend: levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: önköltséges

Szakfelelős: Domokos Áron PhD adjunktus (Kaposvári Campus)

Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)

Képzés nyelve: magyar

Levelező munkarendű képzés sajátosságai

Az oktatás jellege, a módszertani munka az oktatás helyétől függetlenül azonos. A levelező munkarendű képzés tanórái havonta péntek délután és szombat egész nap kerülnek megtartásra. A tantárgyi vizsgák ideje is a hétvégéken van.

A gyakorlati képzés célja, az összetett szakértelmet kívánó fejlesztő biblioterápiai munkára való felkészítés a szociális, az oktatási, a könyvtári valamint a kulturális szféra területein.

Kaposvár képzési helyen: a konzultációk 2-3 hetente péntek délután és szombaton egész nap kerülnek megtartásra.

Szakmai gyakorlat

A képzés szakmai gyakorlatai során sokrétű helyzetekben (megfigyelő, alany, gyakornok) és különböző külső színtereken (klinika, iskolai könyvtár, közkönyvtár) szerezhetnek tapasztalatot a hallgatók. A klinikai hospitálás megismertet a biblioterápia másik ágával, az iskolai vagy gyermekkönyvtári gyakorlat pedig a fejlesztő biblioterápia két leggyakoribb terepén biztosítja a gyakorlat megszerzését.

A szakmai gyakorlatra a szakirányú továbbképzés mintatantervében meghatározott félévben kerül sor.

Az első félévben, a 4 óra klinikai hospitálás során, a hallgatók orvosi, pszichológusi felügyelet mellett, a következő munkafolyamatokat figyelhetik meg: olvasmánylista összeállítása, mesélés, műelemzések készítése, műbefogadási módszerek átadása, önismereti játékok vezetése, csoportfoglalkozás tartása. 

A második félévben a szakmai gyakorlat ideje 16 óra, melyből 8 órát iskolai vagy gyermekkönyvtárban kell teljesíteni, 8 órát felnőtteket ellátó közkönyvtárban. Az iskolai vagy gyermekkönyvtárban alkalmazott biblioterápia azt szolgálja, hogy segítse a gyerekeket mindennapi gondjaik megoldásában, melynek során a művek katalizátorokká, vitaindítókká válnak. A gyakorlat módot ad arra, hogy a hallgatók a művek felhasználásával bizonyos kérdéseket körüljárjanak, tapasztalatot szerezzenek a tehetséges gyerekek, a hátrányos helyzetűek, illetve a személyiségfejlődés során segítségre szorulók fejlesztésében. A közkönyvtárban folyó biblioterápiában a művek és a beszélgetések a személyiségfejlődésre helyezik a hangsúlyt.

A szakmai gyakorlatok során a következő területeken kell jártasságot szerezniük a hallgatóknak:

Műalkotások kiválasztása a célzott személy olvasási szintjének, személyiségének és érdeklődésének megfelelően. Csoportfoglalkozás tartása, benne: a műalkotások érdeklődést felkeltő bemutatása. A megértés erősítése (motivációk, problémák). A résztvevők segítése az azonosulásban. Megoldások és következményeik kiemelése.

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

A végzettség birtokában a fejlesztő biblioterapeututa képes:

  • A gyermekek életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságaiknak ismeretében meghatározni a megfelelő biblioterápiás célokat, feladatokat.
  • Képes a biblioterápiás folyamat differenciált irányítására, elemzésére, értékelésére.
  • Képes a gyermek fejlődéséhez, fejlesztéséhez megfelelő művet társítani.
  • Felismerni az irodalmi alkotások, történetek hatásgyakorlását az általános személyiségfejlesztésre, az önértékelés és a viselkedés zavaraira.
  • Felismerni a művekben a gyermekirodalmi alkotások problémahelyzetekre nyújtott művészi értékű válaszait.
  • Képes az irodalmi alkotások élményszerű, gyermekeket megszólító feldolgozására.
  • Képes a fejlesztendő területek feltérképezésére és a biblioterápia alkalmazásával gazdagító, támogató módon szerepet vállalni a gyermekek nevelésében.
  • Rendelkezni azokkal a kompetenciákkal, amelyek birtokában képes egyéni és csoportos fejlesztő biblioterápiás foglalkozást tartani.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei

  • a képzés összes tantárgyának teljesítése, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű kredit és a szakdolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 60 kredit értékben;
  • ebből 14 kredit értékű szakmai gyakorlat teljesítése.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • a szakdolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.

A záróvizsga részei:

  • szakdolgozat-védés.

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől

A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve