Gyógypedagógia - Logopédia szakirányú továbbképzés

Gyógypedagógia - Logopédia szakirányú továbbképzés

Utolsó frissítés: 2025 február 27.

A képzés célja olyan logopédia szakirányú gyógypedagógusok képzése, akik rendelkeznek a gyermekkorban előforduló hangképzési, beszéd-, beszélt és írott nyelvi és kommunikációs zavarok, valamint nyelészavarok megelőzéséhez, felismeréséhez, vizsgálatához és terápiájához szükséges alapvető ismeretekkel. Képesek e zavarokat a nyelvi, pszichológiai, biológiai tényezők, valamint a kliens és társas környezetének szükségletei kölcsönhatásában értelmezni, ismereteiket a hangképzési, beszéd-, nyelvi és kommunikációs zavarokban, valamint nyelészavarokban érintett személyek evidencia alapú megsegítését – képességeik fejlesztését, funkciózavaraik csökkentését, illetve kompenzálását, életminőségük javítását, társadalmi integrációját – célzó szaktevékenységük során a köznevelési intézményrendszerben felhasználni. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.

A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: gyógypedagógus (logopédia) (special needs educator and therapist (speech and language therapy).

A képzés képzési ideje: 4 félév

Munkarend: levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: önköltséges

Szakfelelős: Szili Katalin PhD adjunktus (Kaposvári Campus)

Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)

Képzés nyelve: magyar

A szakirányú továbbképzésre történő felvétel feltételei

A logopédia szakirányú képzést választóknak levelező munkarenden beszédalkalmassági vizsgán kell részt venniük. Erre két alkalommal biztosítunk lehetőséget: az első évfolyam első félévének szeptemberében, illetve a második félév végén május vagy június hónapban. A beszédalkalmassági vizsga szempontjai a Beszédalkalmassági felmérő lapon találhatók, amely az intézeti honlap https://nevelestudomany.uni-mate.hu/alkalmass%C3%A1gi-vizsga-felv%C3%A9teli-motiv%C3%A1ci%C3%B3s-besz%C3%A9lget%C3%A9s oldaláról tölthető le.

Levelező munkarendű képzés sajátosságai

A tanterv, az ismeretek egymásra épülése és a záróvizsga követelmények megegyeznek a nappali és levelező BA munkarendű képzéssel. A gyakorlati képzések helyszíne eltér a nappali munkarendtől.

Konzultációs lehetőségekre 3-4 hetente csütörtök, péntek és szombati napokon kerül sor.

A konzultációs helyszínek biztosítják a helyet a hétvégi konzultációk számára, ahol oktatási eszközökkel felszerelt tantermek, tantárgyi szemléltető anyagok, szakkönyvtár, olvasóterem, számítógép-terem áll a hallgatók rendelkezésre.

Szakmai gyakorlat

A szakmai gyakorlatra a mintatantervben meghatározott félévekben kerül sor.

A szakmai gyakorlat részét képezi a hallgatói hospitálások, az egyéni tanítási gyakorlatok, a gyakorlatorientált stúdiumok keretében végzett gyakorlatok.

A szakmai gyakorlat félévenkénti tartalmi leírását, időbeli ütemezését, értékelésének szempontjait, teljesítésének részletes követelményét és a teljesítés igazolásának helyét a „Gyakorlati képzési útmutató” füzet tartalmazza, melyet a hallgató az első gyakorlat megkezdése előtt a gyakorlatvezetőtől szerezhet be.

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

A végzettség birtokában a logopédia szakirányt végzett gyógypedagógus képes:

  • ismeretei alapján a különböző kommunikációs zavarokat interdiszciplináris szemlélettel, a személyiséggel és a társadalmi beágyazottsággal összefüggésben értelmezni;
  • megszerzett szakmai tudását a köznevelés különböző színterein: pedagógiai szakszolgálati feladatokat ellátó intézményekben, nevelési és nevelési-oktatási intézményekben a kommunikáció, a hangképzési, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi zavarok és a gyermekkori nyelési zavarok ellátásában, szegregált és integrált keretek között, az alapellátásban és a sajátos nevelési igényű tanulók esetében egyaránt alkalmazni;
  • kijelölni a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelv fejlődési és szerzett zavarainak, valamint a gyermekkori nyelési zavarok életkorspecifikus és nyelviszint-specifikus vizsgálatának tartalmait;
  • dokumentálni, kvantitatív és kvalitatív szempontok alapján elemezni, értelmezni az eredményeket, levonni a logopédiai diagnosztikai következtetéseket, és erről különböző szintű írásos és szóbeli összefoglalást adni a team tagjainak, a szülőnek, a kliensnek;
  • az interdiszciplináris diagnosztikai teamben a különböző forrásokból származó információkat összegezni, logopédiai szempontból értékelni, és azokat a korábbi információkkal integrálni;
  • megtervezni az egyénre szabott evidencia alapú logopédiai beavatkozást;
  • a státusz- és differenciál diagnózisnak megfelelő sérülésspecifikus, individuális logopédiai beavatkozást evidencia alapon tervezni, időben ütemezni és hatékonyan megvalósítani;
  • a terápiás folyamatot monitorozni, azt az eredményeknek megfelelően módosítani, a kiválasztott terápiás módszert indokolni, és meghatározni a logopédiai terápiás team kereteit;
  • hanghigiéné kialakítására, beszédtechnikája tudatos;
  • szakmai irányítás mellett a logopédiával, a logopédiai segítséget igénylő személyekkel, illetve a felsorolt tevékenységekkel kapcsolatos vizsgálati, kutatási részfeladatokat végezni.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei

  • a képzés összes kötelező tantárgyának, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a szakdolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 120 kredit értékben.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • szakdolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.

A záróvizsga részei:

  • szaktárgyi komplex vizsga (tantárgyi vizsga);
  • szakdolgozat védés.

Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak

Logopédia szakirány témakörei:

  1. neurobiológiai és kognitív tudományok;
  2. infokommunikációs technológia és módszertan;
  3. logopédiai terápiák elméleti háttere, módszertana, a terápiás munka támogatása

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján

A 4.3.14. Záróvizsga és a 4.3.15. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve