Gyógypedagógia - Logopédia szakirányú továbbképzés - MATE Oktatási Igazgatóság
Gyógypedagógia - Logopédia szakirányú továbbképzés
Gyógypedagógia - Logopédia szakirányú továbbképzés
Utolsó frissítés: 2025 február 27.
A képzés célja olyan logopédia szakirányú gyógypedagógusok képzése, akik rendelkeznek a gyermekkorban előforduló hangképzési, beszéd-, beszélt és írott nyelvi és kommunikációs zavarok, valamint nyelészavarok megelőzéséhez, felismeréséhez, vizsgálatához és terápiájához szükséges alapvető ismeretekkel. Képesek e zavarokat a nyelvi, pszichológiai, biológiai tényezők, valamint a kliens és társas környezetének szükségletei kölcsönhatásában értelmezni, ismereteiket a hangképzési, beszéd-, nyelvi és kommunikációs zavarokban, valamint nyelészavarokban érintett személyek evidencia alapú megsegítését – képességeik fejlesztését, funkciózavaraik csökkentését, illetve kompenzálását, életminőségük javítását, társadalmi integrációját – célzó szaktevékenységük során a köznevelési intézményrendszerben felhasználni. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.
A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: gyógypedagógus (logopédia) (special needs educator and therapist (speech and language therapy).
A képzés képzési ideje: 4 félév
Munkarend: levelező munkarend
A képzés finanszírozási formája: önköltséges
Szakfelelős: Szili Katalin PhD adjunktus (Kaposvári Campus)
Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)
Képzés nyelve: magyar
A szakirányú továbbképzésre történő felvétel feltételei
A logopédia szakirányú képzést választóknak levelező munkarenden beszédalkalmassági vizsgán kell részt venniük. Erre két alkalommal biztosítunk lehetőséget: az első évfolyam első félévének szeptemberében, illetve a második félév végén május vagy június hónapban. A beszédalkalmassági vizsga szempontjai a Beszédalkalmassági felmérő lapon találhatók, amely az intézeti honlap https://nevelestudomany.uni-mate.hu/alkalmass%C3%A1gi-vizsga-felv%C3%A9teli-motiv%C3%A1ci%C3%B3s-besz%C3%A9lget%C3%A9s oldaláról tölthető le.
Levelező munkarendű képzés sajátosságai
A tanterv, az ismeretek egymásra épülése és a záróvizsga követelmények megegyeznek a nappali és levelező BA munkarendű képzéssel. A gyakorlati képzések helyszíne eltér a nappali munkarendtől.
Konzultációs lehetőségekre 3-4 hetente csütörtök, péntek és szombati napokon kerül sor.
A konzultációs helyszínek biztosítják a helyet a hétvégi konzultációk számára, ahol oktatási eszközökkel felszerelt tantermek, tantárgyi szemléltető anyagok, szakkönyvtár, olvasóterem, számítógép-terem áll a hallgatók rendelkezésre.
Szakmai gyakorlat
A szakmai gyakorlatra a mintatantervben meghatározott félévekben kerül sor.
A szakmai gyakorlat részét képezi a hallgatói hospitálások, az egyéni tanítási gyakorlatok, a gyakorlatorientált stúdiumok keretében végzett gyakorlatok.
A szakmai gyakorlat félévenkénti tartalmi leírását, időbeli ütemezését, értékelésének szempontjait, teljesítésének részletes követelményét és a teljesítés igazolásának helyét a „Gyakorlati képzési útmutató” füzet tartalmazza, melyet a hallgató az első gyakorlat megkezdése előtt a gyakorlatvezetőtől szerezhet be.
A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok
A végzettség birtokában a logopédia szakirányt végzett gyógypedagógus képes:
- ismeretei alapján a különböző kommunikációs zavarokat interdiszciplináris szemlélettel, a személyiséggel és a társadalmi beágyazottsággal összefüggésben értelmezni;
- megszerzett szakmai tudását a köznevelés különböző színterein: pedagógiai szakszolgálati feladatokat ellátó intézményekben, nevelési és nevelési-oktatási intézményekben a kommunikáció, a hangképzési, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi zavarok és a gyermekkori nyelési zavarok ellátásában, szegregált és integrált keretek között, az alapellátásban és a sajátos nevelési igényű tanulók esetében egyaránt alkalmazni;
- kijelölni a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelv fejlődési és szerzett zavarainak, valamint a gyermekkori nyelési zavarok életkorspecifikus és nyelviszint-specifikus vizsgálatának tartalmait;
- dokumentálni, kvantitatív és kvalitatív szempontok alapján elemezni, értelmezni az eredményeket, levonni a logopédiai diagnosztikai következtetéseket, és erről különböző szintű írásos és szóbeli összefoglalást adni a team tagjainak, a szülőnek, a kliensnek;
- az interdiszciplináris diagnosztikai teamben a különböző forrásokból származó információkat összegezni, logopédiai szempontból értékelni, és azokat a korábbi információkkal integrálni;
- megtervezni az egyénre szabott evidencia alapú logopédiai beavatkozást;
- a státusz- és differenciál diagnózisnak megfelelő sérülésspecifikus, individuális logopédiai beavatkozást evidencia alapon tervezni, időben ütemezni és hatékonyan megvalósítani;
- a terápiás folyamatot monitorozni, azt az eredményeknek megfelelően módosítani, a kiválasztott terápiás módszert indokolni, és meghatározni a logopédiai terápiás team kereteit;
- hanghigiéné kialakítására, beszédtechnikája tudatos;
- szakmai irányítás mellett a logopédiával, a logopédiai segítséget igénylő személyekkel, illetve a felsorolt tevékenységekkel kapcsolatos vizsgálati, kutatási részfeladatokat végezni.
A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
- a képzés összes kötelező tantárgyának, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a szakdolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 120 kredit értékben.
Záróvizsga
Záróvizsgára bocsátás feltételei:
- végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
- szakdolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
- a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.
A záróvizsga részei:
- szaktárgyi komplex vizsga (tantárgyi vizsga);
- szakdolgozat védés.
Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak
Logopédia szakirány témakörei:
- neurobiológiai és kognitív tudományok;
- infokommunikációs technológia és módszertan;
- logopédiai terápiák elméleti háttere, módszertana, a terápiás munka támogatása
A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján
A 4.3.14. Záróvizsga és a 4.3.15. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.