Gyógypedagógia - Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányú továbbképzés - MATE Oktatási Igazgatóság
Gyógypedagógia - Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányú továbbképzés
Gyógypedagógia - Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányú továbbképzés
Utolsó frissítés: 2025 február 27.
A képzés célja tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon olyan gyógypedagógusok képzése, akik a gyógypedagógia és a határtudományai korszerű elméleti és módszertani ismereteinek, a gyógypedagógiai tevékenységekhez szükséges képességeknek, valamint a szakterületi és gyakorlati ismereteknek a birtokában megalapozott, célzott, megfelelő támogatást nyújtanak a tanulásban akadályozott (ezen belül az enyhén értelmi fogyatékos), a tanulási zavart és a tanulási nehézséget mutató gyermekeknek, fiataloknak és felnőtteknek az állapotuk és élethelyzetük javítására irányuló gyógypedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós, habilitációs és rehabilitációs feladatok megtervezésével és ellátásával. A tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus a tanulásban akadályozott (ezen belül az enyhén értelmi fogyatékos), a tanulási zavart és a tanulási nehézséget mutató gyermekeket és fiatalokat szakszerűen segíti, komplex gyógypedagógiai fejlesztést, nevelést, oktatást, habilitációt és rehabilitációt végez.
A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: gyógypedagógus (tanulásban akadályozottak pedagógiája) (special needs educator and therapist (learning disabilities and difficulties).
A képzés képzési ideje: 3 félév
Munkarend: levelező munkarend
A képzés finanszírozási formája: önköltséges
Szakfelelős: Gelencsérné Bakó Márta PhD egyetemi docens (Kaposvári Campus)
Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)
Képzés nyelve: magyar
Levelező munkarendű képzés sajátosságai
A tanterv, az ismeretek egymásra épülése és a záróvizsga követelmények megegyeznek a nappali és levelező BA munkarendű képzéssel. A gyakorlati képzések helyszíne eltér a nappali munkarendtől.
Konzultációs lehetőségekre 3-4 hetente csütörtök, péntek és szombati napokon kerül sor.
A konzultációs helyszínek biztosítják a helyet a hétvégi konzultációk számára, ahol oktatási eszközökkel felszerelt tantermek, tantárgyi szemléltető anyagok, szakkönyvtár, olvasóterem, számítógép-terem áll a hallgatók rendelkezésre.
Szakmai gyakorlat leírása
A szakmai gyakorlatra a mintatantervben meghatározott félévben kerül sor.
A szakmai gyakorlat részét képezi a hallgatói hospitálások, az egyéni tanítási gyakorlatok, a gyakorlatorientált stúdiumok keretében végzett gyakorlatok.
A szakmai gyakorlat félévenkénti tartalmi leírását, időbeli ütemezését, értékelésének szempontjait, teljesítésének részletes követelményét és a teljesítés igazolásának helyét a „Gyakorlati képzési útmutató” füzet tartalmazza, melyet a hallgató az első gyakorlat megkezdése előtt a gyakorlatvezetőtől szerezhet be.
A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok
A végzettség birtokában a tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányt végzett gyógypedagógus képes:
- a tanulásban akadályozott (ezen belül az enyhén értelmi fogyatékos), a tanulási zavart és a tanulási nehézséget mutató gyermekek és fiatalok speciális nevelési, fejlesztési szükségleteinek megállapítására, (gyógy)pedagógiai diagnózis készítésére;
- az állapotuk és élethelyzetük javítására irányuló gyógypedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós, habilitációs és rehabilitációs feladatok megtervezésére és ellátására, együttműködve a nevelésben, ellátásban, gondozásban érintett partnerekkel;
- a tantervi dokumentumok figyelembevételével kiválasztani és a tanulásban akadályozott gyermekek, fiatalok, felnőttek szükségleteihez, fejlettségéhez igazítani a nevelési és oktatási tartalmakat;
- a gyógypedagógiai folyamat eredményeit értékelni, differenciált egyéni és csoportos fejlesztést tervezni és vezetni;
- meghatározni a fejlesztő tevékenység területeit és eszközeit;
- a műveltségi területek, tantárgyak, projektek keretében fejleszteni a tanulásban akadályozott gyermekek, tanulók kommunikációs, kognitív, orientációs, kreatív, szociális és motoros képességeit;
- a rábízott gyermekek, fiatalok, felnőttek számára közismereti tárgyak oktatására a szakiskolában;
- a fejlesztendő személyhez, csoporthoz illeszkedő infokommunikációs eszköz, szoftver megválasztására;
- adaptív módon fejleszteni az adott csoport digitális kompetenciáját, azt képes a csoport szabadidejének, információ- és tudásmegosztásának, az együttműködő tanulóhálózat építésének, tanulásának szolgálatába állítani;
- a rábízott gyermekek, fiatalok, felnőttek digitális állampolgárrá nevelésére;
- a tudásmegosztás digitális eszközrendszerét és módszereit szakmai közösségeiben is alkalmazni;
- adaptív módon alkalmazni a tanulásban akadályozott fiatalok szociokulturális
- háttértényezőiről és jellemzőiről szerzett ismereteit, kiemelten a tanulási folyamatokkal kapcsolatban;
- szakmai irányítás mellett a tanulásban akadályozott, tanulási zavart és nehézséget mutató gyermekekkel, tanulókkal, illetve a felsorolt tevékenységekkel kapcsolatos vizsgálati, kutatási részfeladatok elvégzésére.
A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
- a képzés összes kötelező tantárgyának, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a szakdolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 90 kredit értékben.
Záróvizsga
Záróvizsgára bocsátás feltételei:
- végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
- szakdolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
- a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.
A záróvizsga részei:
- szaktárgyi komplex vizsga (tantárgyi vizsga);
- szakdolgozat védés.
Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak
Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány témakörei:
- tanulásban akadályozottak pedagógiája és képességprofilja;
- tantárgypedagógiai ismeretek és a tanulás támogatása;
- társadalmi részvétel.
A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján
A 4.3.14. Záróvizsga és a 4.3.15. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.