Gyógypedagógia - Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányú továbbképzés

Gyógypedagógia - Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányú továbbképzés

Utolsó frissítés: 2025 február 27.

A képzés célja tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon olyan gyógypedagógusok képzése, akik a gyógypedagógia és a határtudományai korszerű elméleti és módszertani ismereteinek, a gyógypedagógiai tevékenységekhez szükséges képességeknek, valamint a szakterületi és gyakorlati ismereteknek a birtokában megalapozott, célzott, megfelelő támogatást nyújtanak a tanulásban akadályozott (ezen belül az enyhén értelmi fogyatékos), a tanulási zavart és a tanulási nehézséget mutató gyermekeknek, fiataloknak és felnőtteknek az állapotuk és élethelyzetük javítására irányuló gyógypedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós, habilitációs és rehabilitációs feladatok megtervezésével és ellátásával. A tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus a tanulásban akadályozott (ezen belül az enyhén értelmi fogyatékos), a tanulási zavart és a tanulási nehézséget mutató gyermekeket és fiatalokat szakszerűen segíti, komplex gyógypedagógiai fejlesztést, nevelést, oktatást, habilitációt és rehabilitációt végez.

A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: gyógypedagógus (tanulásban akadályozottak pedagógiája) (special needs educator and therapist (learning disabilities and difficulties).

A képzés képzési ideje: 3 félév

Munkarend: levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: önköltséges

Szakfelelős: Gelencsérné Bakó Márta PhD egyetemi docens (Kaposvári Campus)

Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)

Képzés nyelve: magyar

Levelező munkarendű képzés sajátosságai

A tanterv, az ismeretek egymásra épülése és a záróvizsga követelmények megegyeznek a nappali és levelező BA munkarendű képzéssel. A gyakorlati képzések helyszíne eltér a nappali munkarendtől.

Konzultációs lehetőségekre 3-4 hetente csütörtök, péntek és szombati napokon kerül sor.

A konzultációs helyszínek biztosítják a helyet a hétvégi konzultációk számára, ahol oktatási eszközökkel felszerelt tantermek, tantárgyi szemléltető anyagok, szakkönyvtár, olvasóterem, számítógép-terem áll a hallgatók rendelkezésre.

Szakmai gyakorlat leírása

A szakmai gyakorlatra a mintatantervben meghatározott félévben kerül sor.

A szakmai gyakorlat részét képezi a hallgatói hospitálások, az egyéni tanítási gyakorlatok, a gyakorlatorientált stúdiumok keretében végzett gyakorlatok.

A szakmai gyakorlat félévenkénti tartalmi leírását, időbeli ütemezését, értékelésének szempontjait, teljesítésének részletes követelményét és a teljesítés igazolásának helyét a „Gyakorlati képzési útmutató” füzet tartalmazza, melyet a hallgató az első gyakorlat megkezdése előtt a gyakorlatvezetőtől szerezhet be.

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

A végzettség birtokában a tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányt végzett gyógypedagógus képes:

  • a tanulásban akadályozott (ezen belül az enyhén értelmi fogyatékos), a tanulási zavart és a tanulási nehézséget mutató gyermekek és fiatalok speciális nevelési, fejlesztési szükségleteinek megállapítására, (gyógy)pedagógiai diagnózis készítésére;
  • az állapotuk és élethelyzetük javítására irányuló gyógypedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós, habilitációs és rehabilitációs feladatok megtervezésére és ellátására, együttműködve a nevelésben, ellátásban, gondozásban érintett partnerekkel;
  • a tantervi dokumentumok figyelembevételével kiválasztani és a tanulásban akadályozott gyermekek, fiatalok, felnőttek szükségleteihez, fejlettségéhez igazítani a nevelési és oktatási tartalmakat;
  • a gyógypedagógiai folyamat eredményeit értékelni, differenciált egyéni és csoportos fejlesztést tervezni és vezetni;
  • meghatározni a fejlesztő tevékenység területeit és eszközeit;
  • a műveltségi területek, tantárgyak, projektek keretében fejleszteni a tanulásban akadályozott gyermekek, tanulók kommunikációs, kognitív, orientációs, kreatív, szociális és motoros képességeit;
  • a rábízott gyermekek, fiatalok, felnőttek számára közismereti tárgyak oktatására a szakiskolában;
  • a fejlesztendő személyhez, csoporthoz illeszkedő infokommunikációs eszköz, szoftver megválasztására;
  • adaptív módon fejleszteni az adott csoport digitális kompetenciáját, azt képes a csoport szabadidejének, információ- és tudásmegosztásának, az együttműködő tanulóhálózat építésének, tanulásának szolgálatába állítani;
  • a rábízott gyermekek, fiatalok, felnőttek digitális állampolgárrá nevelésére;
  • a tudásmegosztás digitális eszközrendszerét és módszereit szakmai közösségeiben is alkalmazni;
  • adaptív módon alkalmazni a tanulásban akadályozott fiatalok szociokulturális
  • háttértényezőiről és jellemzőiről szerzett ismereteit, kiemelten a tanulási folyamatokkal kapcsolatban;
  • szakmai irányítás mellett a tanulásban akadályozott, tanulási zavart és nehézséget mutató gyermekekkel, tanulókkal, illetve a felsorolt tevékenységekkel kapcsolatos vizsgálati, kutatási részfeladatok elvégzésére.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei

  • a képzés összes kötelező tantárgyának, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a szakdolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 90 kredit értékben.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • szakdolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.

A záróvizsga részei:

  • szaktárgyi komplex vizsga (tantárgyi vizsga);
  • szakdolgozat védés.

Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak

Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány témakörei:

  1. tanulásban akadályozottak pedagógiája és képességprofilja;
  2. tantárgypedagógiai ismeretek és a tanulás támogatása;
  3. társadalmi részvétel.

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján

A 4.3.14. Záróvizsga és a 4.3.15. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve