Pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzési szak

Pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzési szak

Utolsó frissítés: 2025 február 20.

A képzés célja a pedagógusképzésben szerzett ismeretekre és a köznevelésben, napközbeni gyermekellátásban szerzett tapasztalatokra épülően a köznevelés és a napközbeni gyermekellátás rendszerének, intézményrendszerének működésével, hatékony irányításával, fejlesztésével, az oktatás-nevelés-gondozás szabályozásának új követelményeivel és azok gyakorlati alkalmazásával, a pedagógus tevékenységével és az egyéni sajátosságokra érzékeny személyiségformálással kapcsolatos új ismeretek és kompetenciák fejlesztése a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének támogatása érdekében.

A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: szakvizsgázott pedagógus (Educational Specialist).

Az oklevél a jogszabályi előírások szerint szakvizsgához kötött munkakörök betöltésére jogosít. A szakvizsga megszerzése az iskolai végzettségi szintet nem változtatja meg, vagyis: ha valaki BA végzettséggel szerez szakvizsgát, a legmagasabb iskolai végzettsége továbbra is BA szint marad.

A képzés képzési ideje: 4 félév

Munkarend: levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: önköltséges

Szakfelelős: Fináncz Judit PhD egyetemi docens (Kaposvári Campus)

Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)

Képzés nyelve: magyar

Választható ismeretkörök

VÁLASZTHATÓ ISMERETKÖRÖK

ISMERETKÖRFELELŐS

MELY MUNKARENDBEN HALLGATHATÓ?

Mentori, vezetőtanári feladatokra
való felkészítés

Petőné dr. Csima Melinda
egyetemi docens

levelező munkarendben

Gyakorlatvezető óvodapedagógus

Dr.Podráczky Judit
egyetemi docens

levelező munkarendben

Tehetséggondozás, tehetségfejlesztés

Bencéné dr. Fekete Anikó Andrea
egyetemi docens

levelező munkarendben

Mérés-értékelési feladatokra
felkészítő modul

Dr. Kontra József
egyetemi docens

levelező munkarendben

 

Levelező munkarendű képzés sajátosságai

Kaposvár képzési helyen: a konzultációk 2-3 hetente péntek délután és szombaton egész nap kerülnek megtartásra.

A képzés sajátosságai

Már meglévő képzettség beszámítása: A már meglévő pedagógus-szakvizsga ill. szakmai ismeretkör beszámítására a tanulmányi idő lerövidítésével lehetőség van, melyet az intézeti Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottságnál kell kezdeményezni.

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

A végzettség birtokában a szakvizsgázott pedagógus képes:

  • értelmezni, saját és intézménye pedagógiai gyakorlatának fejlesztéséhez felhasználni szaktudományának, a neveléstudománynak és társtudományainak új eredményeit;
  • a pedagógiai jelenségek és problémák saját intézményi kontextust is figyelembe vevő kritikus, több szempontú elemzésére;
  • pedagógiai tevékenységére és annak eredményeire adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektálni, szakmai fejlődését irányítani;
  • pedagógus-szerepének, feladatainak és szerepvállalásának újrafogalmazására a folyton változó környezetben;
  • alkalmazni a szakemberek együttműködésének eredményes módjait, lehetőségeit;
  • a főbb infokommunikációs technológiák és funkciók magabiztos használatára, hatékony alkalmazására;
  • problémára orientált, helyi szintű feltáró vizsgálat tervezésére és lebonyolítására;
  • a feltáró vizsgálat adatainak elemzésére, eredményeinek értelmezésére a tanítás-nevelés-gondozás hatékonyabbá tétele, önmaga és mások pedagógiai tevékenységének fejlesztése, valamint az intézményfejlesztés érdekében;
  • gondolatait koherensen megfogalmazni, képes a szakmai terminológia használatára és rövidebb terjedelmű publikációk elkészítésére, előadások megtartására; 
  • a tanulás, fejlődés sajátosságainak ismerete alapján az adott gyermeki, tanulói sajátosságok figyelembevételével megfelelő oktatási-nevelési-gondozási feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási és fejlődési utak támogatására;
  • a sajátos nevelési igényű tanulók oktatási szükségleteinek felismerésére, integrált és inkluzív nevelésének, oktatásának, a befogadó pedagógiai miliő jellemzőinek felismerésére;
  • szakmáját meghatározó dokumentumokat és jogszabályokat értelmezni;
  • az intézmény szervezeti működésének kritikai elemzésére;
  • szakmai közösségeiben az együttműködő tanulásra, fejlesztésre.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei

  • a képzés összes kötelező tantárgyának, a választott specializáció tantárgyainak teljesítése, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a szakdolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 120 kredit értékben.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • portfólió benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.

A záróvizsga részei:

  • komplex vizsga;
  • portfólió védés.

Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak:

Pedagógus szakvizsgamodul tárgyai:

  • A köznevelési rendszer felépítése és működése, a működést szabályozó jogi és szakmai dokumentumok. A köznevelési rendszer irányítása, az irányítás szervezeti rendszere, hatásköre, központi és helyi intézményei.
  • A köznevelési intézmény mint szervezet. A struktúra és a funkció összefüggései. A szervezet irányítása, vezetési kultúra. Szervezetfejlesztés.
  • A köznevelési intézmény hatékonysága, a hatékonyságot meghatározó külső és belső tényezők. A hatékonyság mérése. Az intézmény fejlesztés stratégiája.
  • A tervezés szerepe a pedagógiai folyamatban. A tervezés szintjei. A tervezés folyamata.
  • Az értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban. A fejlesztő értékelés jellemzői. Az értékelés etikai vonatkozásai.
  • A pedagógus szerepek változásai, hagyományos és új pedagógusszerepek. Pedagóguskompetenciák. A pedagógus-életpályamodell, a minősítési rendszer.
  • Mentálhigiéné a köznevelési intézményben. A mentálhigiénés szemlélet értelmezése, jelentősége a pedagógus munkájában.
  • Kapcsolatrendszerek, együttműködés a köznevelési intézményben: intézmények közötti és intézményen belüli kapcsolatrendszerek (munkatársi kapcsolatok, pedagógus-szülő kapcsolat, pedagógus-gyermek kapcsolat). Együttműködési lehetőségek, kompetenciahatárok, etikai vonatkozások.
  • A konfliktus értelmezése, lehetséges konfliktusok a pedagógusi munkában, ezek okai. Konfliktuskezelési problémák.
  • A tanulás korszerű értelmezése, a konstruktivista tanuláselmélet. Tanulásszervezés, tanulássegítés. Kooperatív tanulási technikák, projektmódszer, problémaalapú tanulás. A kompetenciák fejlesztése.
  • Az inkluzív nevelés. Az integráció és szegregáció kérdései. Az egyénre szabott fejlődéssegítés, a differenciálás lehetőségei a köznevelés intézményeiben.
  • Speciális pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylők nevelése, oktatása: a kiemelt figyelmet igénylő (a különleges bánásmódot igénylő és a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek) nevelése. A köznevelési rendszerben folyó kutatások, bekapcsolódás nemzetközi mérésekbe (pl. a PISA-vizsgálatokban való részvétel). Ezek eredményei, hatása a rendszer fejlődésére.
  • Ágazatközi együttműködések és fejlesztések a köznevelési rendszerben.

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől

A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve