Pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzési szak - MATE Oktatási Igazgatóság
Pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
Pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
Utolsó frissítés: 2025 február 20.
A képzés célja a pedagógusképzésben szerzett ismeretekre és a köznevelésben, napközbeni gyermekellátásban szerzett tapasztalatokra épülően a köznevelés és a napközbeni gyermekellátás rendszerének, intézményrendszerének működésével, hatékony irányításával, fejlesztésével, az oktatás-nevelés-gondozás szabályozásának új követelményeivel és azok gyakorlati alkalmazásával, a pedagógus tevékenységével és az egyéni sajátosságokra érzékeny személyiségformálással kapcsolatos új ismeretek és kompetenciák fejlesztése a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének támogatása érdekében.
A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: szakvizsgázott pedagógus (Educational Specialist).
Az oklevél a jogszabályi előírások szerint szakvizsgához kötött munkakörök betöltésére jogosít. A szakvizsga megszerzése az iskolai végzettségi szintet nem változtatja meg, vagyis: ha valaki BA végzettséggel szerez szakvizsgát, a legmagasabb iskolai végzettsége továbbra is BA szint marad.
A képzés képzési ideje: 4 félév
Munkarend: levelező munkarend
A képzés finanszírozási formája: önköltséges
Szakfelelős: Fináncz Judit PhD egyetemi docens (Kaposvári Campus)
Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)
Képzés nyelve: magyar
Választható ismeretkörök
VÁLASZTHATÓ ISMERETKÖRÖK |
ISMERETKÖRFELELŐS |
MELY MUNKARENDBEN HALLGATHATÓ? |
---|---|---|
Mentori, vezetőtanári feladatokra |
Petőné dr. Csima Melinda |
levelező munkarendben |
Gyakorlatvezető óvodapedagógus |
Dr.Podráczky Judit |
levelező munkarendben |
Tehetséggondozás, tehetségfejlesztés |
Bencéné dr. Fekete Anikó Andrea |
levelező munkarendben |
Mérés-értékelési feladatokra |
Dr. Kontra József |
levelező munkarendben |
Levelező munkarendű képzés sajátosságai
Kaposvár képzési helyen: a konzultációk 2-3 hetente péntek délután és szombaton egész nap kerülnek megtartásra.
A képzés sajátosságai
Már meglévő képzettség beszámítása: A már meglévő pedagógus-szakvizsga ill. szakmai ismeretkör beszámítására a tanulmányi idő lerövidítésével lehetőség van, melyet az intézeti Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottságnál kell kezdeményezni.
A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok
A végzettség birtokában a szakvizsgázott pedagógus képes:
- értelmezni, saját és intézménye pedagógiai gyakorlatának fejlesztéséhez felhasználni szaktudományának, a neveléstudománynak és társtudományainak új eredményeit;
- a pedagógiai jelenségek és problémák saját intézményi kontextust is figyelembe vevő kritikus, több szempontú elemzésére;
- pedagógiai tevékenységére és annak eredményeire adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektálni, szakmai fejlődését irányítani;
- pedagógus-szerepének, feladatainak és szerepvállalásának újrafogalmazására a folyton változó környezetben;
- alkalmazni a szakemberek együttműködésének eredményes módjait, lehetőségeit;
- a főbb infokommunikációs technológiák és funkciók magabiztos használatára, hatékony alkalmazására;
- problémára orientált, helyi szintű feltáró vizsgálat tervezésére és lebonyolítására;
- a feltáró vizsgálat adatainak elemzésére, eredményeinek értelmezésére a tanítás-nevelés-gondozás hatékonyabbá tétele, önmaga és mások pedagógiai tevékenységének fejlesztése, valamint az intézményfejlesztés érdekében;
- gondolatait koherensen megfogalmazni, képes a szakmai terminológia használatára és rövidebb terjedelmű publikációk elkészítésére, előadások megtartására;
- a tanulás, fejlődés sajátosságainak ismerete alapján az adott gyermeki, tanulói sajátosságok figyelembevételével megfelelő oktatási-nevelési-gondozási feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási és fejlődési utak támogatására;
- a sajátos nevelési igényű tanulók oktatási szükségleteinek felismerésére, integrált és inkluzív nevelésének, oktatásának, a befogadó pedagógiai miliő jellemzőinek felismerésére;
- szakmáját meghatározó dokumentumokat és jogszabályokat értelmezni;
- az intézmény szervezeti működésének kritikai elemzésére;
- szakmai közösségeiben az együttműködő tanulásra, fejlesztésre.
A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
- a képzés összes kötelező tantárgyának, a választott specializáció tantárgyainak teljesítése, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a szakdolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 120 kredit értékben.
Záróvizsga
Záróvizsgára bocsátás feltételei:
- végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
- portfólió benyújtása és bírálók általi elfogadása;
- a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.
A záróvizsga részei:
- komplex vizsga;
- portfólió védés.
Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak:
Pedagógus szakvizsgamodul tárgyai:
- A köznevelési rendszer felépítése és működése, a működést szabályozó jogi és szakmai dokumentumok. A köznevelési rendszer irányítása, az irányítás szervezeti rendszere, hatásköre, központi és helyi intézményei.
- A köznevelési intézmény mint szervezet. A struktúra és a funkció összefüggései. A szervezet irányítása, vezetési kultúra. Szervezetfejlesztés.
- A köznevelési intézmény hatékonysága, a hatékonyságot meghatározó külső és belső tényezők. A hatékonyság mérése. Az intézmény fejlesztés stratégiája.
- A tervezés szerepe a pedagógiai folyamatban. A tervezés szintjei. A tervezés folyamata.
- Az értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban. A fejlesztő értékelés jellemzői. Az értékelés etikai vonatkozásai.
- A pedagógus szerepek változásai, hagyományos és új pedagógusszerepek. Pedagóguskompetenciák. A pedagógus-életpályamodell, a minősítési rendszer.
- Mentálhigiéné a köznevelési intézményben. A mentálhigiénés szemlélet értelmezése, jelentősége a pedagógus munkájában.
- Kapcsolatrendszerek, együttműködés a köznevelési intézményben: intézmények közötti és intézményen belüli kapcsolatrendszerek (munkatársi kapcsolatok, pedagógus-szülő kapcsolat, pedagógus-gyermek kapcsolat). Együttműködési lehetőségek, kompetenciahatárok, etikai vonatkozások.
- A konfliktus értelmezése, lehetséges konfliktusok a pedagógusi munkában, ezek okai. Konfliktuskezelési problémák.
- A tanulás korszerű értelmezése, a konstruktivista tanuláselmélet. Tanulásszervezés, tanulássegítés. Kooperatív tanulási technikák, projektmódszer, problémaalapú tanulás. A kompetenciák fejlesztése.
- Az inkluzív nevelés. Az integráció és szegregáció kérdései. Az egyénre szabott fejlődéssegítés, a differenciálás lehetőségei a köznevelés intézményeiben.
- Speciális pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylők nevelése, oktatása: a kiemelt figyelmet igénylő (a különleges bánásmódot igénylő és a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek) nevelése. A köznevelési rendszerben folyó kutatások, bekapcsolódás nemzetközi mérésekbe (pl. a PISA-vizsgálatokban való részvétel). Ezek eredményei, hatása a rendszer fejlődésére.
- Ágazatközi együttműködések és fejlesztések a köznevelési rendszerben.
A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől
A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.