Sajátos nevelési igényű gyermekek integrációs pedagógusa szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak

Sajátos nevelési igényű gyermekek integrációs pedagógusa szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak

Utolsó frissítés: 2025 február 20.

A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik az alapképzésben megszerzett ismeretek mellé új ismereteket szereznek a társadalom- és neveléstudományok területén, fókuszban a sajátos nevelési igényű óvodás és iskolás korosztály diagnózisának értelmezésére, a speciális szükségleteik megismerésére, az együttnevelés, -oktatás változatos módszereinek, eszközeinek lehetőségeire. A képzésen részt vevők betekintést kapnak a team munka fontosságába, a szakemberek és a köznevelési intézmények együttműködésének struktúrájába. Cél. hogy a végzett hallgatók szerezzék meg azt a tudást, mellyel a kompetenciahatárok betartásával segítheti a gyermek bio-pszicho-szociális fejlődését, fejlesztését.

A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: szakvizsgázott sajátos nevelési igényű gyermekek pedagógusa.

A képzés képzési ideje: 4 félév

Munkarend: levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: önköltséges

Szakfelelős: Gelencsérné Bakó Márta PhD egyetemi docens (Kaposvári Campus)

Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)

Képzés nyelve: magyar

A képzés sajátosságai

A hallgató a képzés során szerzett tudás birtokában képes az adott gyermeki, tanulói fejlődési sajátosságainak figyelembevételével megfelelő oktatási-nevelési-gondozási feltételek, megteremtésére, valamint egyéni tanulási és fejlődési utak támogatására.

Már meglévő képzettség beszámítása: A már meglévő pedagógus-szakvizsga ill. szakmai ismeretkör beszámítására a tanulmányi idő lerövidítésével lehetőség van, melyet az intézeti Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottságnál kell kezdeményezni.

Levelező munkarendű képzés sajátosságai

Kaposvár képzési helyen: a konzultációk 2-3 hetente péntek délután és szombaton egész nap kerülnek megtartásra.

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

A végzettség birtokában a szakvizsgázott sajátos nevelési igényű gyermekek pedagógusa képes:

  • Értelmezni, saját és intézménye pedagógiai gyakorlatának fejlesztéséhez felhasználni szaktudományának, a neveléstudománynak és társtudományainak új eredményeit;
  • Képes a pedagógiai jelenségek és problémák saját intézményi kontextust is figyelembe vevő kritikus, többszempontú elemzésére;
  • Képes pedagógiai tevékenységére és annak eredményeire adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektálni, szakmai fejlődését irányítani;
  • Képes pedagógusszerepének, feladatainak és szerepvállalásának újrafogalmazására a folyton változó környezetben;
  • Képes alkalmazni a szakemberek együttműködésének eredményes módjait, lehetőségeit;
  • Képes a főbb infokommunikációs technológiák és funkciók magabiztos használatára, hatékony alkalmazására;
  • Képes problémára orientált, helyi szintű feltáró vizsgálat tervezésére és lebonyolítására;
  • Képes a feltáró vizsgálat adatainak elemzésére, eredményeinek értelmezésére a tanításnevelés-gondozás hatékonyabbá tétele, önmaga és mások pedagógiai tevékenységének fejlesztése, valamint az intézményfejlesztés érdekében;
  • Képes gondolatait koherensen megfogalmazni, képes a szakmai terminológia használatára és rövidebb terjedelmű publikációk elkészítésére, előadások megtartására;
  • A tanulás, fejlődés sajátosságainak ismerete alapján képes az adott gyermeki, tanulói sajátosságok figyelembevételével megfelelő oktatási-nevelési-gondozási feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási és fejlődési utak támogatására;
  • Képes szakmáját meghatározó dokumentumokat értelmezni;
  • Képes az intézmény szervezeti működésének kritikai elemzésére;
  • Képes szakmai közösségeiben az együttműködő tanulásra, fejlesztésre;

továbbá

  • Felismeri a tipikustól eltérő fejlődésmenetet;
  • Szakszerűen alkalmazza a gyermeki személyiség megismerésének pedagógiai módszereit;
  • Képes a családok bevonására és non-direktív pedagógiai tanácsadásra;
  • Együtt tud működni a szülőkkel és a team munkában érintett szakemberekkel;
  • Képes a különböző szereplőkkel történő, előre vivő kommunikációra;
  • Az interdiszciplináris team tagjaként kompetenciájának megfelelően és hatékonyan működik közre;
  • Intézményében képes a gyógypedagógus munkáját támogatni és bekapcsolódni a sajátos nevelési igényű gyermekek ellátásának megszervezésébe.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei

  • a képzés mintatantervében lévő tárgyak meghatározott kreditmennyiségének és a portfólió-készítésre adható kreditek teljesítése.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • portfólió benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.

A záróvizsga részei:

  • komplex vizsga;
  • portfólió védés.

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől

A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve