Sajátos nevelési igényű gyermekek integrációs pedagógusa szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak - MATE Oktatási Igazgatóság
Sajátos nevelési igényű gyermekek integrációs pedagógusa szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Sajátos nevelési igényű gyermekek integrációs pedagógusa szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Utolsó frissítés: 2025 február 20.
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik az alapképzésben megszerzett ismeretek mellé új ismereteket szereznek a társadalom- és neveléstudományok területén, fókuszban a sajátos nevelési igényű óvodás és iskolás korosztály diagnózisának értelmezésére, a speciális szükségleteik megismerésére, az együttnevelés, -oktatás változatos módszereinek, eszközeinek lehetőségeire. A képzésen részt vevők betekintést kapnak a team munka fontosságába, a szakemberek és a köznevelési intézmények együttműködésének struktúrájába. Cél. hogy a végzett hallgatók szerezzék meg azt a tudást, mellyel a kompetenciahatárok betartásával segítheti a gyermek bio-pszicho-szociális fejlődését, fejlesztését.
A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: szakvizsgázott sajátos nevelési igényű gyermekek pedagógusa.
A képzés képzési ideje: 4 félév
Munkarend: levelező munkarend
A képzés finanszírozási formája: önköltséges
Szakfelelős: Gelencsérné Bakó Márta PhD egyetemi docens (Kaposvári Campus)
Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)
Képzés nyelve: magyar
A képzés sajátosságai
A hallgató a képzés során szerzett tudás birtokában képes az adott gyermeki, tanulói fejlődési sajátosságainak figyelembevételével megfelelő oktatási-nevelési-gondozási feltételek, megteremtésére, valamint egyéni tanulási és fejlődési utak támogatására.
Már meglévő képzettség beszámítása: A már meglévő pedagógus-szakvizsga ill. szakmai ismeretkör beszámítására a tanulmányi idő lerövidítésével lehetőség van, melyet az intézeti Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottságnál kell kezdeményezni.
Levelező munkarendű képzés sajátosságai
Kaposvár képzési helyen: a konzultációk 2-3 hetente péntek délután és szombaton egész nap kerülnek megtartásra.
A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok
A végzettség birtokában a szakvizsgázott sajátos nevelési igényű gyermekek pedagógusa képes:
- Értelmezni, saját és intézménye pedagógiai gyakorlatának fejlesztéséhez felhasználni szaktudományának, a neveléstudománynak és társtudományainak új eredményeit;
- Képes a pedagógiai jelenségek és problémák saját intézményi kontextust is figyelembe vevő kritikus, többszempontú elemzésére;
- Képes pedagógiai tevékenységére és annak eredményeire adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektálni, szakmai fejlődését irányítani;
- Képes pedagógusszerepének, feladatainak és szerepvállalásának újrafogalmazására a folyton változó környezetben;
- Képes alkalmazni a szakemberek együttműködésének eredményes módjait, lehetőségeit;
- Képes a főbb infokommunikációs technológiák és funkciók magabiztos használatára, hatékony alkalmazására;
- Képes problémára orientált, helyi szintű feltáró vizsgálat tervezésére és lebonyolítására;
- Képes a feltáró vizsgálat adatainak elemzésére, eredményeinek értelmezésére a tanításnevelés-gondozás hatékonyabbá tétele, önmaga és mások pedagógiai tevékenységének fejlesztése, valamint az intézményfejlesztés érdekében;
- Képes gondolatait koherensen megfogalmazni, képes a szakmai terminológia használatára és rövidebb terjedelmű publikációk elkészítésére, előadások megtartására;
- A tanulás, fejlődés sajátosságainak ismerete alapján képes az adott gyermeki, tanulói sajátosságok figyelembevételével megfelelő oktatási-nevelési-gondozási feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási és fejlődési utak támogatására;
- Képes szakmáját meghatározó dokumentumokat értelmezni;
- Képes az intézmény szervezeti működésének kritikai elemzésére;
- Képes szakmai közösségeiben az együttműködő tanulásra, fejlesztésre;
továbbá
- Felismeri a tipikustól eltérő fejlődésmenetet;
- Szakszerűen alkalmazza a gyermeki személyiség megismerésének pedagógiai módszereit;
- Képes a családok bevonására és non-direktív pedagógiai tanácsadásra;
- Együtt tud működni a szülőkkel és a team munkában érintett szakemberekkel;
- Képes a különböző szereplőkkel történő, előre vivő kommunikációra;
- Az interdiszciplináris team tagjaként kompetenciájának megfelelően és hatékonyan működik közre;
- Intézményében képes a gyógypedagógus munkáját támogatni és bekapcsolódni a sajátos nevelési igényű gyermekek ellátásának megszervezésébe.
A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
- a képzés mintatantervében lévő tárgyak meghatározott kreditmennyiségének és a portfólió-készítésre adható kreditek teljesítése.
Záróvizsga
Záróvizsgára bocsátás feltételei:
- végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
- portfólió benyújtása és bírálók általi elfogadása;
- a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.
A záróvizsga részei:
- komplex vizsga;
- portfólió védés.
A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől
A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.