Tanári (agrármérnöktanár) mesterképzési szak (4 félév)

Tanári (agrármérnöktanár) mesterképzési szak (4 félév)

Utolsó frissítés: 2024 október 01.

A képzés célja olyan agrármérnöktanárok képzése, akik alkalmasak a köznevelésben az iskolarendszerű és iskolarendszeren kívüli szakképzésben, valamint a felnőttoktatásban a tanulók agrárszemléletének és ismereteinek, szaktudásának megalapozására. Olyan szakemberek képzése, akik az agrárszakképzés területén szakképzettségüknek megfelelően képesek a szakmai tárgyak elméleti és gyakorlati oktatására, a pedagógiai tervezési, fejlesztési és kutatási feladatokra, továbbá aktív részesei lehetnek a vidékfejlesztésnek, előmozdíthatják az elmaradott régiók felzárkózását. Képesek a pedagógiai kutatási feladatok ellátására és a tudományos minősítési eljárásba való bekapcsolódásra. Mindezek mellett a képzés kellő alapokat ad ahhoz, hogy a hallgatók tanulmányaikat a PhD képzésben folytathassák a neveléstudomány területén.

A képzés rövid tartalma: a képzés erősen gyakorlatorientált, széles elméleti bázis alapozza meg a tanári felkészítést, amely arra törekszik, hogy Önnek megfelelő elméleti és gyakorlati felkészítést nyújtson a mindennapi iskolai nevelő-oktató munkában. Tanulmányaik során megismerik a nevelés- és oktatástudomány korszerű irányzatait és eredményeit, elsajátítják az informatikával és know-how-val támogatott vezetési és oktatásszervezési módszereket és azok gyakorlati alkalmazását, megismerik a nevelő-oktatómunka során felmerülő problémákat, a lehetséges megoldási módokat, elsajátítják a képzés szakképzettségének megfelelő alapvető gyakorlati módszereket és megoldásokat, valamint ezek hasznosításának lehetőségeit a gyakorlati pedagógiai munkában megismerik a munkaerő-piac és a szakképzés alapvető összefüggéseit. Az agrármérnöktanárok jelen, illetve jövőbeli munkaterületeinek vonatkozásában megemlíthető az iskolarendszeren belüli és kívüli képzések opcionális lehetősége is. A szak tudományterületi meghatározottsága kettős: egyrészről a pedagógia, másrészről a hozzá kapcsolt diszciplína, azaz az agrár képzési terület határozza meg képzésünket. Természetesen fontos számunkra az is, hogy szakunk az agrárium világához kapcsol bennünket. A korszerű, piaci igényekre reagáló agrár tanárképzés fontos szerepet vállalhat a mezőgazdaság szereplőinek változásra nyitott magatartásának formálásában is. A Szakképzés 4.0 Stratégia szakmai tanárképzésre vonatkozó innovatív paneljeinek a szem előtt tartásával, bízunk abban, hogy tanítványaink zökkenőmentesen tudnak majd alkalmazkodni a térségspecifikus oktatási és agrár-munkaerőpiaci elvárásokhoz.

A képzésben megszerezhető végzettségi szint és szakképzettség a képzési és kimeneti követelmények szerint:

  • végzettségi szint: mesterfokozat (master)
  • szakképzettségek:

okleveles agrármérnöktanár (mezőgazdaság) / Teacher of Agricultural Engineering (Agriculture)

okleveles agrármérnöktanár (mezőgazdasági gépész) / Teacher of Agricultural Engineering (Mechanical Engineering)

okleveles agrármérnöktanár (élelmiszer) / Teacher of Agricultural Engineering (Food Industry)

okleveles agrármérnöktanár (kertészet- és parképítés) / Teacher of Agricultural Engineering (Horticulture and Urban Gardening)

A képzés képzési ideje: 4 félév

Munkarend: levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: állami ösztöndíjas vagy önköltséges

Szakfelelős: Dr. habil. Khademi-Vidra Anikó egyetemi docens

Képzési hely: Gödöllő

Képzés nyelve: magyar

Választható specializációk

VÁLASZTHATÓ SPECIALIZÁCIÓ

SPECIALIZÁCIÓFELELŐS

Mezőgazdaság

Dr. Kassai Mária Katalin
egyetemi docens

Mezőgazdasági gépész

Dr. Bense László
egyetemi docens

Élelmiszer

Badakné. Dr. Kerti Katalin
egyetemi docens

Kertészet- és parképítés

Dr. Helyes Lajos
egyetemi tanár

Szakmai gyakorlat

A képzés során a mintatanterv szerinti alábbi tanítással összefüggő, önállóan teljesítendő, intézményen kívüli gyakorlatokat kell teljesíteni hallgatóinknak:

Intézményen kívüli gyakorlatok                   

Ideje           

Időtartama          

Kredit           

Közösségi pedagógiai gyakorlat, a hallgató
által választott középfokú szakképző
intézményrendszer keretén belül. 

1. félév

10 hét – 50 óra

3

Komplex tanítási gyakorlat, a hallgató
által választott középfokú szakképző
intézményrendszer keretén belül.                       

2. félév

3 hét – 20 óra

2

Összefüggő egyéni pedagógiai gyakorlat I.,
a hallgató által választott középfokú szakképző
intézményrendszer keretén belül.

3. félév

5 hét - 70 óra

14

Összefüggő egyéni pedagógiai gyakorlat II.,
a hallgató   által választott középfokú szakképző
intézményrendszer keretén belül.
(Csak azoknak, akiknek nincs legalább
egy tanéves köznevelési gyakorlatuk!)    

4. félév

5 hét - 70 óra

14             

 

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

A végzett okleveles agrármérnöktanárok specializált, magas szintű szakmai és nyelvismerettel rendelkeznek, mely alkalmassá teszi őket a 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet értelmében:

  • az agrár szakterületen az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszainak évfolyamain, az iskolai rendszerű, valamint az iskolarendszeren kívüli szakközépiskolai, szakgimnáziumi oktatásban, felnőttek át- és továbbképzésében részt venni;
  • az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott szakképzésekben az elméleti és elméletigényes szakmai tantárgyak tanítására;
  • az iskola pedagógiai feladatainak végzésére, a gyakorlati, illetve speciális agrár szakterületi ismeretek bemutatására, átadására, a tanórai, tanüzemi, szaklaboratóriumi tanulás szervezésére, az agrár szakoktatás területén a fenntartható agrártermeléshez szükséges attitűd kialakítására;
  • a pedagógiai kutatási, tervezési, fejlesztési feladatok ellátására, valamint a szakképzésben résztvevők korosztályi problémáinak, speciális nevelési feladatainak ellátására;
  • a tanulmányaik doktori képzésben való folytatására.

Szaknyelvoktatás

A hallgatóknak a mesterképzés során nappali munkarendben szaknyelvoktatásban kell részt venniük. A képzést gesztoráló intézet döntése szerint a szaknyelvoktatás megvalósulhat valamely szakmai tantárgy vagy diplomadolgozat-készítéssel kapcsolatos tantárgy keretében vagy előírható az alapképzésen oktatott képzési területi szaknyelvi tantárgy teljesítése. Levelező munkarendű mesterképzésben a szaknyelvtanulás nem kötelező. A szaknyelvoktatásról bővebb információ a 4.3.12. Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás fejezetben található.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei:

  • a képzés összes kötelező tantárgyának és a szakmai gyakorlatok teljesítése, valamint tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a diplomadolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 120 kredit értékben.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • diplomadolgozat és portfólió benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.

A diplomaterv témákat a szaktanszékek hirdetik meg. Az alapozó tantárgyakat oktató tanszékek is meghirdethetnek diplomaterv témát. Kidolgozásával a hallgató igazolja, hogy az elsajátított tananyagot önállóan alkalmazni tudja. A diplomaterv saját vizsgálati, felmérési, elemzési, javaslati és tervi munkarészt tartalmaz. A hallgató a javasolt témák közül választ, vagy érdeklődési körének megfelelő téma kidolgozását kezdeményezheti az illetékes tanszéken.

A záróvizsga részei:

  • szaktárgyi komplex vizsga;
  • diplomadolgozat és portfólió védés.

Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak

A szakmai komplex vizsga a szakmai szempontból legfontosabb 4-6 tantárgy (diszciplináris, pedagógiai) ismeretanyagára épül, mely alapján két tételsor (diszciplináris, pedagógiai) kerül kiadásra.

„A” tételsor: A képzés tanítási, pedagógiai gyakorlatai, A nevelés elmélete és gyakorlati problémái, A pedagógiai gondolkodás fejlődése, Pedagógiai képességek és kommunikáció, A tanári mesterség társadalomtudományi kérdései, Általános pszichológia, Az oktatás elmélete és gyakorlata, Pedagógiai pszichológia, Felnőttek szakképzése és élethosszig tartó tanulás, Köznevelési rendszer, szervezetfejlesztés, Oktatástechnológia, Pedagógiai kutatásmódszertan, Szakmódszertan I-III.

„B” tételsor: specializációk (Élelmiszer, Mezőgazdaság, Mezőgazdasági gépész, Kertészet és parképítés) (A tételcímekben megfogalmazott szakmai kérdések, a hallgató választott specializációjára vonatkoznak: azaz vagy az élelmiszeripari vagy a mezőgazdasági vagy a mezőgazdasági gépészeti vagy a kertészet és parképítési szakképzést érintik az egyes tételek): Szakmódszertan I-III.

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől

A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve