Tanári (agrármérnöktanár) mesterképzési szak (4 félév)

Tanári (agrármérnöktanár) mesterképzési szak (4 félév)

Utolsó frissítés: 2025 december 02.

A képzés célja olyan pedagógusok képzése, akik az agrár szakképzés középfokú iskolai untézményhálózatban oktatják majd a tanulókat. 

A képzés rövid tartalma: 
A szak tudományterületi meghatározottsága kettős: egyrészről a pedagógia, másrészről a hozzá kapcsolt diszciplína, azaz az agrár képzési terület határozza meg képzésünket, de mintatantervünkben a pedagógia, pszichológia modul tantárgyai szerepelnek túlsúlyban. A korszerű, piaci igényekre reagáló agrártanárképzés fontos szerepet vállalhat a mezőgazdaság újszerű szemléletének formálásában is. Az agrármérnöktanárok jelen, illetve jövőbeli munkaterületeinek vonatkozásában megemlíthető az iskolarendszeren belüli és kívüli képzések lehetősége egyaránt. Bízunk abban, hogy tanítványaink zökkenőmentesen tudnak majd alkalmazkodni a térség specifikus oktatási, pedagógiai és agrár-munkaerőpiaci elvárásaihoz is. 

A képzésben megszerezhető végzettségi szint és szakképzettség a képzési és kimeneti követelmények szerint:

  • végzettségi szint: mesterfokozat (master)
  • szakképzettségek:

okleveles agrármérnöktanár (mezőgazdaság) / Teacher of Agricultural Engineering (Agriculture)

okleveles agrármérnöktanár (mezőgazdasági gépész) / Teacher of Agricultural Engineering (Mechanical Engineering)

okleveles agrármérnöktanár (élelmiszer) / Teacher of Agricultural Engineering (Food Industry)

okleveles agrármérnöktanár (kertészet- és parképítés) / Teacher of Agricultural Engineering (Horticulture and Urban Gardening)

A képzés képzési ideje: 4 félév

Munkarend: levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: állami ösztöndíjas vagy önköltséges

Szakfelelős: Prof. Dr. habil. Khademi-Vidra Anikó egyetemi tanár

Képzési hely: Gödöllő

Képzés nyelve: magyar

Választható specializációk

VÁLASZTHATÓ SPECIALIZÁCIÓ

SPECIALIZÁCIÓFELELŐS

Mezőgazdaság

Dr. Kassai Mária Katalin
egyetemi docens

Mezőgazdasági gépész

Dr. Bense László
egyetemi docens

Élelmiszer

Badakné. Dr. Kerti Katalin
egyetemi docens

Kertészet- és parképítés

Dr. Helyes Lajos
egyetemi tanár

Szakmai gyakorlat

A képzés során a mintatanterv szerinti alábbi tanítással összefüggő, önállóan teljesítendő, intézményen kívüli gyakorlatokat kell teljesíteni hallgatóinknak:

Intézményen kívüli gyakorlatok                   

Ideje           

Időtartama          

Kredit           

Közösségi pedagógiai gyakorlat, a hallgató
által választott középfokú szakképző
intézményrendszer keretén belül. 

1. félév

10 hét – 50 óra

3

Komplex tanítási gyakorlat, a hallgató
által választott középfokú szakképző
intézményrendszer keretén belül.                       

2. félév

3 hét – 20 óra

2

Összefüggő egyéni pedagógiai gyakorlat I.,
a hallgató által választott középfokú szakképző
intézményrendszer keretén belül.

3. félév

5 hét - 70 óra

14

Összefüggő egyéni pedagógiai gyakorlat II.,
a hallgató   által választott középfokú szakképző
intézményrendszer keretén belül.
(Csak azoknak, akiknek nincs legalább
egy tanéves köznevelési gyakorlatuk!)    

4. félév

5 hét - 70 óra

14             

 

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

A végzett okleveles agrármérnöktanárok specializált, magas szintű szakmai és nyelvismerettel rendelkeznek, mely alkalmassá teszi őket a 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet értelmében:

  • az agrár szakterületen az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszainak évfolyamain, az iskolai rendszerű, valamint az iskolarendszeren kívüli szakközépiskolai, szakgimnáziumi oktatásban, felnőttek át- és továbbképzésében részt venni;
  • az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott szakképzésekben az elméleti és elméletigényes szakmai tantárgyak tanítására;
  • az iskola pedagógiai feladatainak végzésére, a gyakorlati, illetve speciális agrár szakterületi ismeretek bemutatására, átadására, a tanórai, tanüzemi, szaklaboratóriumi tanulás szervezésére, az agrár szakoktatás területén a fenntartható agrártermeléshez szükséges attitűd kialakítására;
  • a pedagógiai kutatási, tervezési, fejlesztési feladatok ellátására, valamint a szakképzésben résztvevők korosztályi problémáinak, speciális nevelési feladatainak ellátására;
  • a tanulmányaik doktori képzésben való folytatására.

Szaknyelvoktatás

A hallgatóknak a mesterképzés során nappali munkarendben szaknyelvoktatásban kell részt venniük. A képzést gesztoráló intézet döntése szerint a szaknyelvoktatás megvalósulhat valamely szakmai tantárgy vagy diplomadolgozat-készítéssel kapcsolatos tantárgy keretében vagy előírható az alapképzésen oktatott képzési területi szaknyelvi tantárgy teljesítése. Levelező munkarendű mesterképzésben a szaknyelvtanulás nem kötelező. A szaknyelvoktatásról bővebb információ a 4.3.12. Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás fejezetben található.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei:

  • a képzés összes kötelező tantárgyának és a szakmai gyakorlatok teljesítése, valamint tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit és a diplomadolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése összesen 120 kredit értékben.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • diplomadolgozat és portfólió benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.

A diplomaterv témákat a szaktanszékek hirdetik meg. Az alapozó tantárgyakat oktató tanszékek is meghirdethetnek diplomaterv témát. Kidolgozásával a hallgató igazolja, hogy az elsajátított tananyagot önállóan alkalmazni tudja. A diplomaterv saját vizsgálati, felmérési, elemzési, javaslati és tervi munkarészt tartalmaz. A hallgató a javasolt témák közül választ, vagy érdeklődési körének megfelelő téma kidolgozását kezdeményezheti az illetékes tanszéken.

A záróvizsga részei:

  • szaktárgyi komplex vizsga;
  • diplomadolgozat és portfólió védés.

Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak

A szakmai komplex vizsga a szakmai szempontból legfontosabb 4-6 tantárgy (diszciplináris, pedagógiai) ismeretanyagára épül, mely alapján két tételsor (diszciplináris, pedagógiai) kerül kiadásra.

„A” tételsor: A képzés tanítási, pedagógiai gyakorlatai, A nevelés elmélete és gyakorlati problémái, A pedagógiai gondolkodás fejlődése, Pedagógiai képességek és kommunikáció, A tanári mesterség társadalomtudományi kérdései, Általános pszichológia, Az oktatás elmélete és gyakorlata, Pedagógiai pszichológia, Felnőttek szakképzése és élethosszig tartó tanulás, Köznevelési rendszer, szervezetfejlesztés, Oktatástechnológia, Pedagógiai kutatásmódszertan, Szakmódszertan I-III.

„B” tételsor: specializációk (Élelmiszer, Mezőgazdaság, Mezőgazdasági gépész, Kertészet és parképítés) (A tételcímekben megfogalmazott szakmai kérdések, a hallgató választott specializációjára vonatkoznak: azaz vagy az élelmiszeripari vagy a mezőgazdasági vagy a mezőgazdasági gépészeti vagy a kertészet és parképítési szakképzést érintik az egyes tételek): Szakmódszertan I-III.

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől

A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve