Állatasszisztált pedagógiai fejlesztő tevékenység területen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak - MATE Oktatási Igazgatóság
Állatasszisztált pedagógiai fejlesztő tevékenység területen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Állatasszisztált pedagógiai fejlesztő tevékenység területen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Utolsó frissítés: 2025 február 17.
A képzés célja az állatasszisztált aktivitások követelményeivel és azok gyakorlati alkalmazásával, a pedagógus tevékenységével és az egyéni sajátosságokra érzékeny személyiségformálással kapcsolatos új ismeretek és kompetenciák fejlesztése a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének támogatása érdekében. A képzés célja továbbá olyan pedagógus diplomával rendelkező szakemberek képzése, akiket a szakirányú továbbképzés – a mindenkori jogszabályi előírások szerint – az állatasszisztált foglalkozások tervezésére, szervezésére és vezetésére a végzettségüknek megfelelő területen jogosít fel.
A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: szakvizsgázott pedagógus állatasszisztált fejlesztőpedagógia területen.
A képzés képzési ideje: 4 félév
Munkarend: levelező munkarend
A képzés finanszírozási formája: önköltséges
Szakfelelős: Molnár Marcell PhD egyetemi docens (Kaposvári Campus)
Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)
Képzés nyelve: magyar
A képzés sajátosságai
A hallgató a képzés során megismeri az állatasszisztált tevékenység törvényi szabályozását, az állatasszisztált pedagógia és állattal asszisztált aktivitások alapelveit, módszertanát, valamint a kapcsolódó pedagógiai és intervenciós lehetőségeket.
Már meglévő képzettség beszámítása: A már meglévő pedagógus-szakvizsga ill. szakmai ismeretkör beszámítására a tanulmányi idő lerövidítésével lehetőség van, melyet az intézeti Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottságnál kell kezdeményezni.
Levelező munkarendű képzés
Kaposvár képzési helyen: a konzultációk 2-3 hetente péntek délután és szombaton egész nap kerülnek megtartásra.
A konzultáció során oktatási eszközökkel felszerelt tantermek, tantárgyi szemléltető anyagok, szakkönyvtár, olvasóterem, számítógép-terem, valamint a gyakorlati terepet biztosító speciális lehetőségek állnak a hallgatók rendelkezésre.
A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok
A végzettség birtokában az állatasszisztált pedagógiai fejlesztőtevékenység területen pedagógus-szakvizsgával rendelkező szakember képes:
- Értelmezni és használni saját pedagógiai gyakorlatának fejlesztéséhez a szaktudomány, a neveléstudomány és a társtudományok új eredményeit, a pedagógiai jelenségek és problémák több szempontú kritikus elemzése során saját intézményére vonatkozóan;
- Képes a társállatasszisztált szakember szerepének és feladatainak értelmezésére és újraértelmezésére, tevékenységére, és eredményeire adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektálni, szakmai munkáját irányítani az eredményes együttműködése szempontjából;
- Etológiai alapismereteit a gyakorlatban alkalmazni tudja; zoopedagógiai ismereteit az állatasszisztált pedagógiai munkája során hasznosítani tudja;
- Képes állatasszisztált pedagógiai fejlesztő program differenciált tervezésére;
- A fejlesztés, nevelés, területén alkalmazható állatasszisztált intervenciós módszereket a gyakorlatban alkalmazni tudja;
- Gyógypedagógiai pszichológia ismereteit a gyakorlati munkája során hasznosítani tudja;
- Az atipikus fejlődésmenet sajátosságainak ismerete alapján képes az adott személy sajátos fejlődését figyelembe venni az állatasszisztált tevékenység megtervezésekor;
- Gondolatait képes koherensen megfogalmazni, a szakmai terminológiát használni és eredményeit rövidebb terjedelmű publikációk formájában elkészíteni, előadás formájában bemutatni;
- Képes saját pedagógiai tevékenysége hatását felmérni és kritikusan elemezni, pedagógiai tapasztalatait és nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni, majd ezek alapján a szükséges önkorrekciót végrehajtani;
- Képes a team munkához szükséges kooperációra, kommunikációra;
- Képes értelmezni, saját és intézménye pedagógiai gyakorlatának fejlesztéséhez szaktudományának, a neveléstudománynak és társtudományainak új eredményeit;
- Képes a pedagógiai jelenségek és problémák saját intézményi kontextust figyelembe vevő kritikus, több szempontú elemzésére;
- Képes pedagógiai tevékenységére és annak eredményeire adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektálni, szakmai fejlődését irányítani;
- Képes pedagógusszerepének, feladatainak és szerepvállalásának újrafogalmazására a folyton változó környezetben;
- Képes a főbb infokommunikációs technológiák és funkciók magabiztos használatára, hatékony alkalmazására;
- Képes problémára orientált, helyi szintű feltáró vizsgálat tervezésére és lebonyolítására;
- A tanulás, fejlődés sajátosságainak ismerete alapján képes az adott gyermeki, tanulói sajátosságok figyelembevételével megfelelő oktatási-nevelési-gondozási feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási és fejlődési utak támogatására;
- Képes szakmáját meghatározó dokumentumokat értelmezni;
- Képes az intézménye szervezeti működésének kritikai elemzésére;
- Képes szakmai közösségeiben az együttműködő tanulásra, fejlesztésre.
A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
- a képzés mintatantervében lévő tárgyak meghatározott kreditmennyiségének és a portfólió-készítésre adható kreditek teljesítése.
Záróvizsga
Záróvizsgára bocsátás feltételei:
- végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
- portfólió benyújtása és bírálók általi elfogadása;
- a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.
A záróvizsga részei:
- komplex vizsga;
- portfólió védés.
Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak:
Pedagógus szakvizsgamodul tárgyai:
- A köznevelési rendszer felépítése és működése, a működést szabályozó jogi és szakmai dokumentumok. A köznevelési rendszer irányítása, az irányítás szervezeti rendszere, hatásköre, központi és helyi intézményei.
- A köznevelési intézmény mint szervezet. A struktúra és a funkció összefüggései. A szervezet irányítása, vezetési kultúra. Szervezetfejlesztés.
- A köznevelési intézmény hatékonysága, a hatékonyságot meghatározó külső és belső tényezők. A hatékonyság mérése. Az intézmény fejlesztés stratégiája.
- A tervezés szerepe a pedagógiai folyamatban. A tervezés szintjei. A tervezés folyamata.
- Az értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban. A fejlesztő értékelés jellemzői. Az értékelés etikai vonatkozásai.
- A pedagógus szerepek változásai, hagyományos és új pedagógusszerepek. Pedagóguskompetenciák. A pedagógus-életpályamodell, a minősítési rendszer.
- Mentálhigiéné a köznevelési intézményben. A mentálhigiénés szemlélet értelmezése, jelentősége a pedagógus munkájában.
- Kapcsolatrendszerek, együttműködés a köznevelési intézményben: intézmények közötti és intézményen belüli kapcsolatrendszerek (munkatársi kapcsolatok, pedagógus-szülő kapcsolat, pedagógus-gyermek kapcsolat). Együttműködési lehetőségek, kompetenciahatárok, etikai vonatkozások.
- A konfliktus értelmezése, lehetséges konfliktusok a pedagógusi munkában, ezek okai. Konfliktuskezelési problémák.
- A tanulás korszerű értelmezése, a konstruktivista tanuláselmélet. Tanulásszervezés, tanulássegítés. Kooperatív tanulási technikák, projektmódszer, problémaalapú tanulás. A kompetenciák fejlesztése.
- Az inkluzív nevelés. Az integráció és szegregáció kérdései. Az egyénre szabott fejlődéssegítés, a differenciálás lehetőségei a köznevelés intézményeiben.
- Speciális pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylők nevelése, oktatása: a kiemelt figyelmet igénylő (a különleges bánásmódot igénylő és a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek) nevelése. A köznevelési rendszerben folyó kutatások, bekapcsolódás nemzetközi mérésekbe (pl. a PISA-vizsgálatokban való részvétel). Ezek eredményei, hatása a rendszer fejlődésére.
- Ágazatközi együttműködések és fejlesztések a köznevelési rendszerben.
A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől
A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.