Gyógytestnevelés az óvodában, iskolában szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak - MATE Oktatási Igazgatóság
Gyógytestnevelés az óvodában, iskolában szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Gyógytestnevelés az óvodában, iskolában szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Utolsó frissítés: 2025 február 20.
A képzés célja: A kötelező ismeretkör célja, hogy a hallgató egységben lássa a köznevelés rendszerét; az értelmiségi létéhez szükséges olyan közigazgatási, jogi, vezetési, minőségfejlesztési ismerettel rendelkezzen, mellyel nagymértékben segíti a helyi nevelési programmal dolgozó köznevelési intézmények önigazgatási, önfejlesztési, önmeghatározói feladatainak ellátását.
A választáson alapuló ismeretkör képzési célja olyan pedagógusok képzése, akik az alapszakokra épülő általános és specifikus ismeretek elsajátítása birtokában alkalmassá válnak a 3-14 éves gyermekekkel kapcsolatos prevenciós/korrekciós- és gyógytestnevelési feladatok ellátására.
A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: szakvizsgázott pedagógus gyógytestnevelés területen.
A szakképzettség önálló végzettségi szintet nem ad, a megszerzett oklevél a bemeneti feltételnek megfelelő alapdiplomára épül, és azzal azonos szintű, szakirányú továbbképzési szakon szerzett végzettséget tanúsít.
A képzés képzési ideje: 4 félév
Munkarend: levelező munkarend
A képzés finanszírozási formája: önköltséges
Szakfelelős: Petőné Csima Melinda PhD egyetemi docens (Kaposvári Campus)
Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)
Képzés nyelve: magyar
Levelező munkarendű képzés sajátosságai
Már meglévő képzettség beszámítása: A már meglévő pedagógus-szakvizsga ill. szakmai ismeretkör beszámítására a tanulmányi idő lerövidítésével lehetőség van, melyet az intézeti Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottságnál kell kezdeményezni.
Kaposvári képzési helyen: a levelező munkarendű képzés tanórái pénteki és szombati napokon kerülnek megtartásra.
A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok
A szakon végzett szakvizsgázott pedagógusok képesek:
- különböző konfliktusmegoldó stratégiákat alkalmazni;
- a nevelési programjukban leszabályozott értékek szerint nevelni;
- együttműködni a nevelőtestületével;
- különböző folyamatszabályozásokba kompetensen beleszólni;
- alkalmazni a szervezeti fejlesztésekben a PDCA-logikát;
- készség szinten tud tájékozódni az intézményét érintő jogszabályokban;
- átlátni a köznevelésben zajló folyamatokat, a csoportban való munkavégzés, a kollegialitás és hatékonyság, munkaszervezés készségével;
- a team-munkához szükséges kooperációra;
- a 3-14 éves korú gyermekek testi fejlettségének és motorikus szintjének megfelelő technikák elsajátíttatására;
- az óvodai és/vagy iskolai prevenciós/korrekciós és gyógytestnevelés ellátásához szükséges speciális komplex tudáselemek megszilárdítására;
- szakszerűen alkalmazni az egészségnevelés feladatainak ellátására megszerzett tudást;
- a többségi intézményben felvállalni a szomatikus prevenció/korrekció feladatainak elvégzését;
- a leggyakoribb mozgás-rendellenességek javítására speciális csoportokba szerveződve végezhet fejlesztést;
- a kistérségi társulások pedagógiai szakszolgálatában gyógytestnevelési tevékenységet végezni;
- az óvodák/iskolák szakmai munkaközösségeinek vezetésében és irányításában eredményesen hasznosítani a szakképzésben szerzett többletismereteit.
A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
- a képzés mintatantervében lévő tárgyak meghatározott kreditmennyiségének és a portfólió-készítésre adható kreditek teljesítése.
Záróvizsga
Záróvizsgára bocsátás feltételei:
- végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
- portfólió benyújtása és bírálók általi elfogadása;
- a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.
A záróvizsga részei:
- komplex vizsga;
- portfólió védés.
Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak:
Pedagógus szakvizsgamodul tárgyai:
- A köznevelési rendszer felépítése és működése, a működést szabályozó jogi és szakmai dokumentumok. A köznevelési rendszer irányítása, az irányítás szervezeti rendszere, hatásköre, központi és helyi intézményei.
- A köznevelési intézmény mint szervezet. A struktúra és a funkció összefüggései. A szervezet irányítása, vezetési kultúra. Szervezetfejlesztés.
- A köznevelési intézmény hatékonysága, a hatékonyságot meghatározó külső és belső tényezők. A hatékonyság mérése. Az intézmény fejlesztés stratégiája.
- A tervezés szerepe a pedagógiai folyamatban. A tervezés szintjei. A tervezés folyamata.
- Az értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban. A fejlesztő értékelés jellemzői. Az értékelés etikai vonatkozásai.
- A pedagógus szerepek változásai, hagyományos és új pedagógusszerepek. Pedagóguskompetenciák. A pedagógus-életpályamodell, a minősítési rendszer.
- Mentálhigiéné a köznevelési intézményben. A mentálhigiénés szemlélet értelmezése, jelentősége a pedagógus munkájában.
- Kapcsolatrendszerek, együttműködés a köznevelési intézményben: intézmények közötti és intézményen belüli kapcsolatrendszerek (munkatársi kapcsolatok, pedagógus-szülő kapcsolat, pedagógus-gyermek kapcsolat). Együttműködési lehetőségek, kompetenciahatárok, etikai vonatkozások.
- A konfliktus értelmezése, lehetséges konfliktusok a pedagógusi munkában, ezek okai. Konfliktuskezelési problémák.
- A tanulás korszerű értelmezése, a konstruktivista tanuláselmélet. Tanulásszervezés, tanulássegítés. Kooperatív tanulási technikák, projektmódszer, problémaalapú tanulás. A kompetenciák fejlesztése.
- Az inkluzív nevelés. Az integráció és szegregáció kérdései. Az egyénre szabott fejlődéssegítés, a differenciálás lehetőségei a köznevelés intézményeiben.
- Speciális pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylők nevelése, oktatása: a kiemelt figyelmet igénylő (a különleges bánásmódot igénylő és a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek) nevelése. A köznevelési rendszerben folyó kutatások, bekapcsolódás nemzetközi mérésekbe (pl. a PISA-vizsgálatokban való részvétel). Ezek eredményei, hatása a rendszer fejlődésére.
- Ágazatközi együttműködések és fejlesztések a köznevelési rendszerben.
A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől
A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.