Kereskedelem és marketing alapképzési szak

Kereskedelem és marketing alapképzési szak

Utolsó frissítés: 2024 szeptember 19.

A képzés célja kereskedelmi és marketing szaktudással és készségekkel, gazdasági és üzleti ismeretekkel rendelkező gazdasági szakemberek képzése, akik alkalmasak a különböző termékek és szolgáltatások kereslet-vezérelt beszerzésére és értékesítésére, kis- és középvállalatok kereskedelmi tevékenységének szervezésére és irányítására. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.

A képzésben megszerezhető végzettségi szint és szakképzettség a képzési és kimeneti követelmények szerint:

  • végzettségi szint: alapfokozat (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BSc-);
  • szakképzettség: közgazdász kereskedelem és marketing alapképzési szakon (Economist in Commerce and Marketing).

A képzés képzési ideje: 7 félév.

Munkarend: nappali vagy levelező munkarend.

A képzés finanszírozási formája: állami ösztöndíjas vagy önköltséges.

Szakfelelős: Dr. Szendrő Katalin egyetemi docens (Kaposvár Campus)

Képzési hely szakkoordinátorok:

  • Kovács Annamária egyetemi docens (Gödöllő, Budai Campus)
  • Domán Szilvia egyetemi docens (Gyöngyös)

Képzési helyek:

  • Budapest (Budai Campus)
  • Gödöllő (Gödöllő Campus)
  • Kaposvár (Kaposvár Campus)
  • Gyöngyös (Károly Róbert Campus)

Képzés nyelve:

  • Budapest képzési helyen: magyar
  • Gödöllő képzési helyen: magyar
  • Kaposvár képzési helyen: magyar és angol
  • Gyöngyös képzési helyen: magyar

Választható specializációk

VÁLASZTHATÓ SPECIALIZÁCIÓ

SPECIALIZÁCIÓFELELŐS

MELY MUNKARENDBEN ÉS KÉPZÉSI HELYEKEN HALLGATHATÓ?                                                                                                                                                                                                                          

Kereskedelmi

Dr. Domán Szilvia
egyetemi docens

nappali és levelező munkarendben                                                                    

Marketing információs
menedzsment

Dr. Kovács Annamária
egyetemi docens

nappali és levelező munkarendben

Élelmiszermarketing
menedzsment

Dr. Olsovszkyné Dr. Némedi Andrea
egyetemi docens

nappali és levelező munkarendben

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Specializációra történő felvétel feltételei

A specializációra történő jelentkezés feltétele a specializáció elindításához szükséges hallgatói létszám megléte. Amennyiben campusonként csak egy specializáció kerül meghirdetésre, akkor az adott specializáció automatikusan indul.

A Kereskedelem és marketing alapképzési szak nappali és levelező munkarendű hallgatói a negyedik félévben választhatnak specializációt.

Levelező munkarendű képzés sajátosságai

A tanterv, az ismeretek egymásra épülése, a specializálódási lehetőség és a záróvizsga követelmények megegyeznek a nappali munkarendű képzéssel. Az oktatás jellege, a tananyagcsoportok beosztása és bizonyos módszertani kérdések az oktatás helyétől függően eltérhetnek egymástól.

Budapest képzési helyen: péntek délutáni és szombati időpontokban a félév során.

Gödöllő képzési helyen: péntek délutáni és szombati időpontokban a félév során.

Kaposvári képzési helyen: pénteki és szombati időpontokban a félév során.

Gyöngyösi képzési helyen: pénteki és szombati időpontokban a félév során.

Szakmai gyakorlat

A gyakorlat célja a vállalati működés mélyebb megismerése, bekapcsolódás a vállalati menedzsment tevékenységbe, közreműködés egyes vállalati problémák megoldásában, lehetőségek szerint a szakdolgozat témájához kapcsolódó területen. A gyakorlat idején a szakvezető, és/vagy az általa megbízott munkatársai a gyakorlati helyek meglátogatásával is segítik a szakmai gyakorlat sikeres lebonyolítását. A gyakorlatról írásos beszámolót (jelentést) kell készíteni, melyet nemcsak a hallgatónak. hanem a gyakorlatot felügyelő, irányító vállalati szakembernek is alá kell írnia. A gyakorlat külföldön is teljesíthető (20 kredit).

A sikeresen teljesített vállalati gyakorlat a záróvizsgára bocsátás feltétele.

A gyakorlati ügyekben az intézeti hallgatói kapcsolattartó:

Dr. Olsovszkyné Dr. Némedi Andrea egyetemi docens

E-mail: Olsovszkyne.Nemedi.Andrea@uni-mate.hu

Tel.: +36 82 505 800/3005 mellék

Szakmai gyakorlaton elvégzendő feladatok:

  1. A vállalat bemutatása és értékelése a külső információk tükrében.
  2. Az adott vállalatnál a gyakorlat ideje alatt végzett tevékenység leírása.

A kiválasztott témakört egyeztesse a vállalat szakemberével és a szakvezetővel, esetleg kérjen tőlük javaslatot.

Az alapképzési szakon egy félévig tartó, 400 órás szakmai gyakorlatot kell szervezni, képzési helyenként lehet összevont és 2 részletből álló.

A szakmai gyakorlat részidős képzésben 200 óra összefüggő gyakorlat. Részletes tájékoztató a Hallgatói Követelményrendszer/Tanulmányi és Vizsgaszabályzat/1. melléklet Szakmai gyakorlati szabályzatban található.

A gyakorlati helyet a diplomadolgozat konzulensével egyeztetve kell kiválasztani, amit ő a 2. sz. mellékleten aláírásával hitelesít. A munkaidő heti 40 óra (napi 8 óra).

 

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

Az alapfokozat birtokában a közgazdász képes:

  • Gazdasági tevékenységet, projektet tervezni, szervezni, kisebb vállalkozást, gazdálkodó szervezetet irányítani és ellenőrizni. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket feltárni, rendszerezni és elemezni, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket megfogalmazni, döntés-előkészítő javaslatokat készíteni, döntéseket hozni rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
  • Követni és értelmezni a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait, ezeket figyelembe venni elemzései, javaslatai, döntései során.
  • Elvégezni a kereskedelem és marketing szakterület ismeretrendszerét alkotó elképzelések alapfokú analízisét, az összefüggéseket szintetizálni, és adekvát értékelő tevékenységet folytatni.
  • A marketing és értékesítés rövid és középtávú döntési folyamataiban eligazodni, a gyors piaci változásokat felismerni, azokhoz alkalmazkodni.
  • Marketing és kereskedelmi döntéseket előkészítő marketingkutatási feladatokat előkészíteni, a kutatási tervet megfogalmazni, és a kutatást lebonyolítani, az alapvető összefüggéseket elemezni.
  • A vállalati kereskedelmi és marketing adatbázisokat kezelni, a szekunder marketingkutatási információkat és adatokat elemezni, a szükséges specifikus szoftvereket használni.
  • Hatékony munkát végezni gazdasági, marketing és kereskedelmi projektekben, gazdálkodó szervezetekben.
  • Marketing és kereskedelmi szervezeti egységeket, vállalkozásokat vezetni.
  • Megérteni és használni a kereskedelem és marketing szakterület jellemző online és nyomtatott szakirodalmát magyar és idegen nyelven.
  • A fogalmi és elméleti szempontokból szakszerűen megfogalmazott szakmai javaslatot, álláspontot szóban és írásban, magyar és idegen nyelven, a szakmai kommunikáció szabályai szerint prezentálni.
  • Felismerni a gazdasági, marketing és kereskedelmi problémákat, megoldásukat megtervezni, megvalósítani.
  • Más tudásterületekkel és társadalmi-gazdasági alrendszerekkel együttműködni.
  • Írásban, szóban és modern infokommunikációs eszközökkel, idegen nyelven is képes kommunikálni.

 

Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás

A hallgatóknak a képzés során nappali munkarendben a mintatanterv szerint két féléven keresztül alapozó nyelvoktatásban, majd két féléven keresztül szaknyelvoktatásban kell részt venniük. A nyelvoktatás és a szaknyelvoktatás teljesítése kritérium követelmény. Levelező munkarendben a nyelvoktatás és szaknyelvoktatás szabadon választható módon valósul meg. A nyelvoktatásról és a szaknyelvoktatásról bővebb információ a 4.3.12. Nyelvoktatás, szaknyelvoktatás fejezetben található.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei

  • a képzés összes kötelező tantárgyának, a választott specializáció tantárgyainak teljesítése, valamint a tanterv szerint szükséges mennyiségű szabadon választható kredit teljesítése összesen 180 kredit értékben;
  • a 30 kredit értékű szakmai gyakorlat és szakdolgozat teljesítése.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • szakdolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.

A záróvizsga részei:

  • szaktárgyi komplex vizsga
  • szakdolgozat védés.

Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak

  • Marketing ismeretek
  • Kereskedelmi ismeretek.

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől

A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve