Légijármű-vezetés felsőoktatási szakképzés helikopter-vezetés specializációval

Légijármű-vezetés felsőoktatási szakképzés helikopter-vezetés specializációval

Utolsó frissítés: 2025 október 16.

  1. A felsőoktatási szakképzés megnevezése: Légijármű-vezetés felsőoktatási szakképzés helikopter-vezetés specializációval
    A hallgató közvetlenül a felvételt követően választja ki, hogy a merevszárnyas képzési ágon vagy a helikopter (forgószárnyas) specializáción kíván tanulni.
  2. A szakképzettség oklevélben történő megjelölése: Légijármű-vezető; a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Aircraft Pilot

    Az oklevélben megjelölt „légijármű vezető” szakképzettség mellett a hallgató, amennyiben a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalának akkreditált vizsgarendszerében sikeres elméleti és gyakorlati vizsgát tesz, megszerzi a légijármű-vezető tevékenységre jogosultságot biztosító szakszolgálati engedélyt is.

Merevszárnyas képzés választása esetén a szakszolgálati engedély típusa:

CPL(A) (Commercial Pilot License, Airplane) kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedély ATPL(A) (Airline Transport Pilot Licence, Airplane) frozen légitársasági pilóta elmélettel, illetve MCC (Multi Crew Cooperation) képzéssel.

A gyakorlati képzés első szakaszában, kizárólag abban az esetben, ha a hallgató két félév után, objektív okok miatt nem tudja folytatni a képzést: PPL(A) magánpilóta szakszolgálati engedély megszerzésére van lehetőség.

Forgószárnyas (helikopter) specializáció esetén a szakszolgálati engedély típusa:

CPL(H) (Commercial Pilot License (Helicopter)) kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedély.

A gyakorlati képzés első szakaszában, kizárólag abban az esetben, ha a hallgató két félév után, objektív okok miatt nem tudja folytatni a képzést: PPL(H) magánpilóta szakszolgálati engedély.

  1. Képzési terület: műszaki
  1. A felsőoktatási szakképzettséggel legjellemzőbben betölthető FEOR szerinti munkakörök: 3172 légijármű-vezető
  1. A képzési idő félévekben: 4 félév
  1. A felsőoktatási szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
  • A felsőoktatási szakképzés orientációja: gyakorlat-orientált 60-70%
  • Az összefüggő szakmai gyakorlatok összes időtartama: 560 óra, amely tartalmazza kötelező repüléssel töltött órákat is
  • A képzési terület szerinti továbbtanulás esetén beszámítandó kreditek száma: 30
  • Helikopter vezetés specializáció: 14 kredit
  1. A felsőoktatási szakképzés célja
  • Merevszárnyas képzés esetén:

A MATE Légijármű-vezetés Felsőoktatási Szakképzési Szakjának képzési célja olyan elméleti ismeretekkel, gyakorlati jártassággal és angol nyelvtudással rendelkező szakemberek képzése, akik a CPL(A) és az ATPL(A) frozen integrált képzés után felkészültségük alapján megfelelnek az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) PART-FCL 1 előírásainak megfelelő 1178/2011 (2011.11.03) EU Rendelet CPL/ME IR (többmotoros műszeres kereskedelmi légijármű-vezető jogosítás – Commercial Pilot Licence / Multi Engine, Instrument Rating) jogosításra előírt feltételeinek és képesek különböző légijárművekkel végzett szolgáltatások nyújtására.

  • Forgószárnyas képzés esetén:

A MATE Légijármű-vezetés helikopter-vezetés specializáció Felsőoktatási Szakképzési Szakjának képzési célja olyan elméleti ismeretekkel, gyakorlati jártassággal és angol nyelvtudással rendelkező szakemberek képzése, akik a sikeres elméleti és gyakorlati vizsgákat CPL(H) integrált képzés után felkészültségük alapján megfelelnek az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) PART-FCL 1 előírásainak megfelelő 1178/2011 (2011.11.03) EU Rendelet Commercial Pilot Licence / Multi Engine) jogosításra előírt feltételeinek és képesek különböző légijárművekkel végzett szolgáltatások nyújtására.

  1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák

8.1. A légijármű-vezető

a) tudása

  • Az elméleti és gyakorlati tudása rendszerbe szerveződik, amit az ATP(A) integrált képzés biztosít.
  • Ismeri és készség szinten használja a légijármű-vezető képzés feltételeiről szóló 1178/2011 (2011. 11. 03.) EU rendelet szerinti speciális angol nyelvet.
  • Ismeri a repülés szakterületéhez kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert.
  • Ismeri a repülési szakterületen a legfontosabb ismeretszerzési és problémamegoldási módszereket.
  • Ismeri a légi járművekkel és vonatkozó tevékenységekkel kapcsolatos tűz- és baleseti veszélyeket és azok megelőzésének, elhárításának lehetőségeit.
  • Ismeri a repülés nemzetközi és hazai szervezeteit, az általuk kiadott előírásokat (ICAO Annex-ek, az Európai Unió rendeletei, EASA előírások, nemzeti előírások).
  • Ismeri és alkalmazni tudja a navigációs és teljesítményszámításhoz szükséges elméleti alapokat.
  • Ismeri a meteorológia alapfogalmait, jelenségeit, ezek repülésre gyakorolt hatását és a repülésre veszélyes légköri folyamatokat.
  • Ismeri a repülési szabályokat és eljárásokat, az eljárások kidolgozásának alapjait.
  • Ismeri és alkalmazni tudja a látás utáni és műszeres navigációs eljárásokat.
  • Ismeri és alkalmazni tudja a rádióforgalmazás szabályait.​​​

b) képességei

  • Képes - további képzés nélkül - sikeresen teljesíteni az ATP(A) integrált képzés elméleti és gyakorlati hatósági vizsgáit.
  • Képes rutin szakmai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására.
  • Képes az angol nyelvű szakirodalmat, dokumentációt készség szinten használni.
  • Képes többpilótás légijárművön a típusképzés után elsőtiszti feladatok ellátására,
  • Képes a Műszeres jogosítású kereskedelmi pilóta (Commercial Pilot Licence/Instrument Rating, CPL/IR) jogosításnak megfelelő repülések - repülési szabályok és hatósági előírások szerinti - végrehajtására.
  • Képes a repülés megtervezésére, a szükséges navigációs és teljesítményszámítás elvégzésére.
  • Képes a repülési terv elkészítésére, leadására.
  • Képes a repülőgép sárkány berendezéseinek és rendszereinek, a repülőgép hajtóművének és rendszereinek, a fedélzeti műszerek és műszerrendszerek a Légiüzemeltetési Utasításban leírtak szerinti üzemeltetésére, az esetlegesen bekövetkező meghibásodás felismerésére és szakszerű kezelésére.
  • Képes a fedélzeti rádió- és rádiónavigációs berendezések beállítására, használatára.
  • Képes földrajzi ismeretei, térképhasználati jártassága, vizuális tereptárgy-felismerő képessége és gyakorlata alapján a Látás utáni Meteorológiai Körülmények (Visual Meteorological Condition, VMC) esetén - egyéni korlátozásait figyelembe véve - látás után navigálni.
  • Képes Műszeres Meteorológiai Körülmények (Instrument Meteorological Condition, IMC) esetén - egyéni korlátozásait figyelembe véve - rádiónavigációs ismereteit és gyakorlatát felhasználva, a fedélzeti műszerek alapján navigálni.
  • Képes az angol nyelvű rádióforgalmazásra.
  • Képes a meteorológiai helyzet elemzésére, értékelésére, a szükséges intézkedés meghozatalára.
  • Gyakorlati tevékenységek elvégzéséhez megfelelő kitartással és monotónia-tűréssel rendelkezik.

c) attitűdje

  • Törekszik arra, hogy önképzése a légijármű-vezető szakterületen folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen.
  • Törekszik arra, hogy feladatainak megoldása, vezetési döntései az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőleg együttműködésben történjen meg.
  • Megosztja tapasztalatait munkatársaival, így segítve fejlődésüket.

d) autonómiája és felelőssége

  • Önállóan végzi munkáját, folyamatos önellenőrzés mellett.
  • Felelősséget vállal saját és az általa vezetett szakmai csoport munkájáért, eredményeiért és kudarcaiért.
  • Munkahelyi vezetőjének útmutatása alapján irányítja a rábízott személyi állomány munkavégzését, felügyeli a gépek, berendezések üzemeltetését.
  • Értékeli a beosztottak munkavégzésének hatékonyságát, eredményességét és biztonságosságát.
  • Figyel beosztottjai szakmai fejlődésének előmozdítására, ilyen irányú törekvéseik kezelésére és segítésére.
  • Figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
  1. A felsőoktatási szakképzés moduljai és azok kreditértékei
  • valamennyi felsőoktatási szakképzés közös kompetencia modulja: 12 kredit;
  • a képzési terület szerinti közös modul: 21 kredit;
  • a szakképzési modul: 87 kredit,
    amelyből az összefüggő szakmai gyakorlat: 30 kredit.
  1. A felsőoktatási szakképzés összefüggő szakmai gyakorlatának követelményei

A szakmai gyakorlat a pilótaképzés sajátosságainak megfelelően a második, harmadik és negyedik félévében a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel szerződésben álló és a Nemzeti Közlekedés Hatóság Légügyi Hivatala által jóváhagyott és felügyelt külső szakmai gyakorló helyen, erre alkalmas jóváhagyott ATO (Approved Training Organization) képzési szervezetnél teljesíthető. A szakmai gyakorlat a PART-FCL 1 EASA előírás ATP(A) integrált képzésre vonatkozó követelményei alapján teljesíthető, amely gyakorlat hatósági gyakorlati vizsgával zárul.

  1. A felsőoktatási szakképzésre történő felvétel feltételei
    • angol nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél;
    • a 1178/2011 (2011.11.03.) EU rendelet a MED alfejezet szerinti 1. osztályú repülőorvosi minősítés;
    • alkalmas minősítés a képző szervezet pályaalkalmassági vizsgálatán.

A képzés tanterve