Lóval asszisztált pedagógiai fejlesztő tevékenység területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak

Lóval asszisztált pedagógiai fejlesztő tevékenység területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak

Utolsó frissítés: 2025 február 20.

A képzés célja a lóval asszisztált aktivitások feltételeivel és azok gyakorlatban való alkalmazásával, a pedagógus (fejlesztő) tevékenységével és a gyermekek személyiségformálásával az egyéni sajátosságok figyelembe vételével kapcsolatos új ismeretek és kompetenciák fejlesztése a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének támogatása érdekében. Olyan szakemberek képzése, akik a lóval asszisztált tevékenységet, mint kiegészítő módszert hatékonyan tudják alkalmazni az alapképzettségüknek megfelelően pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai, tevékenységükben, különböző szakemberekkel - gyógypedagógus, gyógytornász, orvos, pszichológus, szociális munkás, pedagógus - együttműködve.

A szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: szakvizsgázott pedagógus lóval asszisztált fejlesztőpedagógia területen.

A képzés képzési ideje: 4 félév

Munkarend: levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: önköltséges

Szakfelelős: Iváncsik Réka tanársegéd (Kaposvári Campus)

Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)

Képzés nyelve: magyar

A képzés sajátosságai

A hallgató a képzés során elsajátítja a lóval asszisztált szakember szerepének és feladatainak fogalomkörét, feladatát, tevékenységét. A megismert eredményekre adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektál. Szakmai munkája során a kompetenciahatárok mentén eredményesen együttműködik a team tagjaival.

Már meglévő képzettség beszámítása: A már meglévő pedagógus-szakvizsga ill. szakmai ismeretkör beszámítására a tanulmányi idő lerövidítésével lehetőség van, melyet az intézeti Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottságnál kell kezdeményezni.

Levelező munkarendű képzés

A konzultációk 2-3 hetente péntek délután és szombaton egész nap kerülnek megtartásra.

A konzultáció során oktatási eszközökkel felszerelt tantermek, tantárgyi szemléltető anyagok, szakkönyvtár, olvasóterem, számítógép-terem, valamint a gyakorlati terepet biztosító speciális lehetőségek állnak a hallgatók rendelkezésre.

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

A végzettség birtokában a lóval asszisztált pedagógiai fejlesztő tevékenység területen pedagógus-szakvizsgával rendelkező szakember képes:

  • Értelmezni és használni képes saját pedagógiai gyakorlatának fejlesztéséhez a szaktudomány, a neveléstudomány és a társtudományok új eredményeit a pedagógiai jelenségek és problémák több szempontú kritikus elemzése során saját intézményére vonatkozóan.
  • Képes a lóval asszisztált szakember szerepének és feladatainak értelmezésére és újraértelmezésére, tevékenységére, és eredményeire adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektálni, szakmai munkáját irányítani az eredményes együttműködése szempontjából.
  • Etológiai alapismereteit a gyakorlatban alkalmazni tudja.
  • Képes a lóval asszisztált pedagógiai fejlesztő program differenciált tervezésére.
  • A fejlesztés, nevelés, területén alkalmazható lóval asszisztált intervenciós módszereket a gyakorlatban alkalmazni tudja.
  • Gyógypedagógiai pszichológia ismereteit a gyakorlati munkája során biztosítani tudja a társszakember felé.
  • Az atipikus fejlődésmenet sajátosságainak ismerete alapján képes az adott személy sajátos fejlődését figyelembe venni a lóval asszisztált tevékenység támogatásakor.
  • Gondolatait koherensen képes megfogalmazni, a szakmai terminológiát használni és eredményeit rövidebb terjedelmű publikációk formájában elkészíteni, előadás formájában bemutatni.
  • Képes saját pedagógiai tevékenysége hatását felmérni, és kritikusan elemezni, pedagógiai tapasztalatait és nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni, majd ezek alapján a szükséges önkorrekciót végrehajtani.
  • Képes a team-munkához szükséges kooperációra, kommunikációra.
  • Képes értelmezni, saját és intézménye pedagógiai gyakorlatának fejlesztéséhez szaktudományának, a neveléstudománynak és társtudományainak új eredményeit.
  • Képes a pedagógiai jelenségek és problémák saját intézményi kontextust figyelembe vevő kritikus, többszempontú elemzésére.
  • Képes pedagógiai tevékenységére és annak eredményeire adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektálni, szakmai fejlődését irányítani.
  • Képes pedagógus-szerepének, feladatainak és szerepvállalásának újrafogalmazására a folyton változó környezetben.
  • Képes a főbb infokommunikációs technológiák és funkciók magabiztos használatára, hatékony alkalmazására.
  • Képes problémára orientált, helyi szintű feltáró vizsgálat tervezésére és lebonyolítására.
  • A tanulás, fejlődés sajátosságainak ismerete alapján képes az adott gyermeki, tanulói sajátosságok figyelembevételével megfelelő oktatási-nevelési-gondozási feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási és fejlődési utak támogatására.
  • Képes szakmáját meghatározó dokumentumokat értelmezni.
  • Képes az intézménye szervezeti működésének kritikai elemzésére.
  • Képes szakmai közösségeiben az együttműködő tanulásra, fejlesztésre.

Záróvizsga

Záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése;
  • portfólió benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.

A záróvizsga részei:

  • komplex vizsga;
  • portfólió védés.

Záróvizsga ismeretkörök, záróvizsgatárgyak:

Pedagógus szakvizsgamodul tárgyai:

  • A köznevelési rendszer felépítése és működése, a működést szabályozó jogi és szakmai dokumentumok. A köznevelési rendszer irányítása, az irányítás szervezeti rendszere, hatásköre, központi és helyi intézményei.
  • A köznevelési intézmény mint szervezet. A struktúra és a funkció összefüggései. A szervezet irányítása, vezetési kultúra. Szervezetfejlesztés.
  • A köznevelési intézmény hatékonysága, a hatékonyságot meghatározó külső és belső tényezők. A hatékonyság mérése. Az intézmény fejlesztés stratégiája.
  • A tervezés szerepe a pedagógiai folyamatban. A tervezés szintjei. A tervezés folyamata.
  • Az értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban. A fejlesztő értékelés jellemzői. Az értékelés etikai vonatkozásai.
  • A pedagógus szerepek változásai, hagyományos és új pedagógusszerepek. Pedagóguskompetenciák. A pedagógus-életpályamodell, a minősítési rendszer.
  • Mentálhigiéné a köznevelési intézményben. A mentálhigiénés szemlélet értelmezése, jelentősége a pedagógus munkájában.
  • Kapcsolatrendszerek, együttműködés a köznevelési intézményben: intézmények közötti és intézményen belüli kapcsolatrendszerek (munkatársi kapcsolatok, pedagógus-szülő kapcsolat, pedagógus-gyermek kapcsolat). Együttműködési lehetőségek, kompetenciahatárok, etikai vonatkozások.
  • A konfliktus értelmezése, lehetséges konfliktusok a pedagógusi munkában, ezek okai. Konfliktuskezelési problémák.
  • A tanulás korszerű értelmezése, a konstruktivista tanuláselmélet. Tanulásszervezés, tanulássegítés. Kooperatív tanulási technikák, projektmódszer, problémaalapú tanulás. A kompetenciák fejlesztése.
  • Az inkluzív nevelés. Az integráció és szegregáció kérdései. Az egyénre szabott fejlődéssegítés, a differenciálás lehetőségei a köznevelés intézményeiben.
  • Speciális pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylők nevelése, oktatása: a kiemelt figyelmet igénylő (a különleges bánásmódot igénylő és a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek) nevelése. A köznevelési rendszerben folyó kutatások, bekapcsolódás nemzetközi mérésekbe (pl. a PISA-vizsgálatokban való részvétel). Ezek eredményei, hatása a rendszer fejlődésére.
  • Ágazatközi együttműködések és fejlesztések a köznevelési rendszerben.

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől

A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve