Tanító alapképzési szak kiegészítő műveltségterületi képzés szakirányú továbbképzési szak

Tanító alapképzési szak kiegészítő műveltségterületi képzés szakirányú továbbképzési szak

Utolsó frissítés: 2025 február 20.

A képzés célja tanítók képzése, akik – a változó társadalmi szükségleteknek, az általános iskolai nevelés-oktatás céljainak megfelelően – képesek a tanulók személyiségének komplex fejlesztésére, a tanító teljes szerepkörének betöltésére. Felkészültek az általános iskola első négy évfolyamán valamennyi műveltségi terület és az első hat évfolyamán egy választott műveltségi terület nevelési-oktatási feladatainak ellátására.

A képzésben megszerezhető végzettségi szint és szakképzettség a képzési és kimeneti követelmények szerint:

  • végzettségi szint: alapfokozat (bachelor; BA)
  • szakképzettség: tanító (Primary School Teacher)

A képzés képzési ideje: 2 félév

Munkarend: levelező munkarend

A képzés finanszírozási formája: önköltséges

Szakfelelős: Bencéné Fekete Anikó Andrea PhD egyetemi docens (Kaposvári Campus)

Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)

Képzés nyelve: magyar

Választható műveltségterületek

VÁLASZTHATÓ MŰVELTSÉGTERÜLET

MŰVELTSÉGTERÜLET- FELELŐS

MELY MUNKARENDBEN HALLGATHATÓ?

Magyar nyelv és irodalom

Dr. habil. Kovács Zoltán

levelező munkarendben

Matematika

Dr. Zentai Gabriella

levelező munkarendben

Történelem és állampolgári ismeretek (hon és népismeret) és etika

Dr. Belovári Anita

levelező munkarendben

Természettudomány

Dávid János

levelező munkarendben

Művészetek - Ének-zene

Dr. Szabó Norbert

levelező munkarendben

Művészetek - Vizuális kultúra

Rónai Gábor

levelező munkarendben

Művészetek – dráma és színház

Dr. Gombos Péter

levelező munkarendben

Technológia – Digitális kultúra

Rumbus Anikó

levelező munkarendben

Technológia - Technika és tervezés

Velner András

levelező munkarendben

Idegen nyelv (angol/német)

Csizmadia Gábor/Bencéné dr. Fekete Anikó Andrea

levelező munkarendben

Testnevelés és egészségfejlesztés

Dr. Kiss Zoltán

levelező munkarendben

Műveltségterületre történő felvétel feltételei

A 2021/22. tanévtől felmenő rendszerben:

Egy műveltségterület választása és képzési követelményeinek teljesítése kötelező. A műveltségterületek a Nemzeti alaptanterv alapján a kerettanterv szerint közvetítendő műveltség fő területei és tartalmai, műveltségi területenként az általános iskola 1–6. évfolyamának nevelési-oktatási feladataihoz jól meghatározott műveltségkör koncentrikusan terjeszkedő, homogén tananyagtartalmát ölelik fel. A műveltségterületi képzés a tanító szakra felkészítő általános képzést harmonikusan és szaktárgyi igényességgel, módszertani alapossággal egészíti ki.

Levelező munkarendű képzés sajátosságai

A levelező munkarendű képzés tanórái péntek és szombati napokon kerülnek megtartásra.

Szakmai gyakorlat

A szakmai gyakorlat részét képezik a csoportos és egyéni iskolai gyakorlatok és ezek elemzése, dokumentálása.

A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok

Az alapfokozat birtokában a tanítók képesek:

  • a nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat a 6-12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni;
  • a tanulás sajátosságainak ismerete alapján az adott életkori sajátosságok figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására;
  • építeni a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítani, elemezni és értékelni;
  • változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel elősegítik a gyermek önértékelési képességének alakulását;
  • támogató tanulási környezetet biztosítani;
  • az integrált, inkluzív nevelés szakszerű támogatására; a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelését segítő adekvát módszerek alkalmazására;
  • az információs és kommunikációs technológiák célszerű felhasználására;
  • közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására;
  • a digitális környezetben történő tudásépítés támogatására; a digitális írástudás megalapozására és fejlesztésére;
  • tevékenységükben a fenntarthatóságra nevelés elveinek érvényesítésére;
  • az iskolai nevelés módszereit és napirendjét úgy alakítani, hogy azzal a 6-12 éves gyermekek teljes körű egészségfejlesztését megvalósítsák. Képesek helyesen alkalmazni a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális tartáskorrekció gyakorlatanyagát;
  • a szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve megválasztani a szakirodalmi könyvtári és digitális források körét, és munkájukban azokat kreatív módon hasznosítani;
  • a gyerekek családjával kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatot kialakítani, szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikálni, képesek a nevelést érintő kérdésekben a családokat támogatni;
  • együttműködni a nevelési folyamat többi szereplőivel, képesek elgondolásait előadni és megvitatni, eredményeit, javaslataikat szóban és írásban hitelesen és szakszerűen közreadni. Képesek pedagógiai tevékenységüket tágabb kontextusban is elhelyezni;
  • a tanítói munkára irányadó szakmai, etikai és jogi szabályozókhoz munkájuk során igazodni, a szabályozók változtatásához javaslatokat előterjeszteni;
  • tevékenységükre szakszerűen reflektálni.

A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei

  • a képzés összes kötelező tantárgyának a teljesítése és a záródolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése;
  • sikeres zárótanítás teljesítése.

Zárószigorlat

Zárószigorlatra bocsátás feltételei:

  • záródolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
  • a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.

A zárószigorlat részei:

  • a záródolgozat védés
  • szaktárgyi komplex vizsga (tantárgyi vizsga).

A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől

A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.

A képzés tanterve