Tanító alapképzési szak kiegészítő műveltségterületi képzés szakirányú továbbképzési szak - MATE Oktatási Igazgatóság
Tanító alapképzési szak kiegészítő műveltségterületi képzés szakirányú továbbképzési szak
Tanító alapképzési szak kiegészítő műveltségterületi képzés szakirányú továbbképzési szak
Utolsó frissítés: 2025 február 20.
A képzés célja tanítók képzése, akik – a változó társadalmi szükségleteknek, az általános iskolai nevelés-oktatás céljainak megfelelően – képesek a tanulók személyiségének komplex fejlesztésére, a tanító teljes szerepkörének betöltésére. Felkészültek az általános iskola első négy évfolyamán valamennyi műveltségi terület és az első hat évfolyamán egy választott műveltségi terület nevelési-oktatási feladatainak ellátására.
A képzésben megszerezhető végzettségi szint és szakképzettség a képzési és kimeneti követelmények szerint:
- végzettségi szint: alapfokozat (bachelor; BA)
- szakképzettség: tanító (Primary School Teacher)
A képzés képzési ideje: 2 félév
Munkarend: levelező munkarend
A képzés finanszírozási formája: önköltséges
Szakfelelős: Bencéné Fekete Anikó Andrea PhD egyetemi docens (Kaposvári Campus)
Képzési hely: Kaposvár (Kaposvári Campus)
Képzés nyelve: magyar
Választható műveltségterületek
VÁLASZTHATÓ MŰVELTSÉGTERÜLET |
MŰVELTSÉGTERÜLET- FELELŐS |
MELY MUNKARENDBEN HALLGATHATÓ? |
Magyar nyelv és irodalom |
Dr. habil. Kovács Zoltán |
levelező munkarendben |
Matematika |
Dr. Zentai Gabriella |
levelező munkarendben |
Történelem és állampolgári ismeretek (hon és népismeret) és etika |
Dr. Belovári Anita |
levelező munkarendben |
Természettudomány |
Dávid János |
levelező munkarendben |
Művészetek - Ének-zene |
Dr. Szabó Norbert |
levelező munkarendben |
Művészetek - Vizuális kultúra |
Rónai Gábor |
levelező munkarendben |
Művészetek – dráma és színház |
Dr. Gombos Péter |
levelező munkarendben |
Technológia – Digitális kultúra |
Rumbus Anikó |
levelező munkarendben |
Technológia - Technika és tervezés |
Velner András |
levelező munkarendben |
Idegen nyelv (angol/német) |
Csizmadia Gábor/Bencéné dr. Fekete Anikó Andrea |
levelező munkarendben |
Testnevelés és egészségfejlesztés |
Dr. Kiss Zoltán |
levelező munkarendben |
Műveltségterületre történő felvétel feltételei
A 2021/22. tanévtől felmenő rendszerben:
Egy műveltségterület választása és képzési követelményeinek teljesítése kötelező. A műveltségterületek a Nemzeti alaptanterv alapján a kerettanterv szerint közvetítendő műveltség fő területei és tartalmai, műveltségi területenként az általános iskola 1–6. évfolyamának nevelési-oktatási feladataihoz jól meghatározott műveltségkör koncentrikusan terjeszkedő, homogén tananyagtartalmát ölelik fel. A műveltségterületi képzés a tanító szakra felkészítő általános képzést harmonikusan és szaktárgyi igényességgel, módszertani alapossággal egészíti ki.
Levelező munkarendű képzés sajátosságai
A levelező munkarendű képzés tanórái péntek és szombati napokon kerülnek megtartásra.
Szakmai gyakorlat
A szakmai gyakorlat részét képezik a csoportos és egyéni iskolai gyakorlatok és ezek elemzése, dokumentálása.
A képzés elvégzésével megszerezhető képességek, szakmai jogosultságok
Az alapfokozat birtokában a tanítók képesek:
- a nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat a 6-12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni;
- a tanulás sajátosságainak ismerete alapján az adott életkori sajátosságok figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására;
- építeni a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítani, elemezni és értékelni;
- változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel elősegítik a gyermek önértékelési képességének alakulását;
- támogató tanulási környezetet biztosítani;
- az integrált, inkluzív nevelés szakszerű támogatására; a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelését segítő adekvát módszerek alkalmazására;
- az információs és kommunikációs technológiák célszerű felhasználására;
- közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására;
- a digitális környezetben történő tudásépítés támogatására; a digitális írástudás megalapozására és fejlesztésére;
- tevékenységükben a fenntarthatóságra nevelés elveinek érvényesítésére;
- az iskolai nevelés módszereit és napirendjét úgy alakítani, hogy azzal a 6-12 éves gyermekek teljes körű egészségfejlesztését megvalósítsák. Képesek helyesen alkalmazni a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális tartáskorrekció gyakorlatanyagát;
- a szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve megválasztani a szakirodalmi könyvtári és digitális források körét, és munkájukban azokat kreatív módon hasznosítani;
- a gyerekek családjával kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatot kialakítani, szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikálni, képesek a nevelést érintő kérdésekben a családokat támogatni;
- együttműködni a nevelési folyamat többi szereplőivel, képesek elgondolásait előadni és megvitatni, eredményeit, javaslataikat szóban és írásban hitelesen és szakszerűen közreadni. Képesek pedagógiai tevékenységüket tágabb kontextusban is elhelyezni;
- a tanítói munkára irányadó szakmai, etikai és jogi szabályozókhoz munkájuk során igazodni, a szabályozók változtatásához javaslatokat előterjeszteni;
- tevékenységükre szakszerűen reflektálni.
A végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzésének feltételei
- a képzés összes kötelező tantárgyának a teljesítése és a záródolgozat-készítésre adható kreditek teljesítése;
- sikeres zárótanítás teljesítése.
Zárószigorlat
Zárószigorlatra bocsátás feltételei:
- záródolgozat benyújtása és bírálók általi elfogadása;
- a hallgatónak nem állhat fenn tartozása az Egyetem felé.
A zárószigorlat részei:
- a záródolgozat védés
- szaktárgyi komplex vizsga (tantárgyi vizsga).
A záróvizsga eredményének és az oklevél minősítésének számítása a 2020/21. tanévtől
A 4.3.16. Záróvizsga és a 4.3.17. Az oklevél fejezetben leírtak szerint.